Chorwacja – naturalne piękno i zrównoważony rozwój
Chorwacja, państwo obfitujące w bogactwo przyrody, jako jeden ze swoich celów strategicznych wybrała zrównoważony rozwój turystyki. Ministerstwo Turystyki Republiki Chorwacji we wszystkich swoich aktach prawnych kładzie nacisk na potrzebę odpowiedzialnego zarządzania turystyką. Organizuje również liczne konferencje i warsztaty związane z tym tematem.
Wraz z Instytutem Turystyki stworzyło również CROSTO – Croatian Sustainable Tourism Observatory, które od 2016 roku jest częścią UNWTO International Network of Sustainable Tourism Observatories (INSTO).
Pomysłów na to jak teorię przekuć w praktykę jest bardzo wiele. Poprzez akcje wpisujące się w światowe trendy o zaprzestaniu używania wyrobów plastikowych w sieciach hotelowych Maistra i Valamar po dosłowne przeniesienie całości funkcjonowania hoteli na ekologiczne w przypadku Medora Auri. Ta ostania zdecydowała postawić sobie za cel zmniejszenie emisji CO2, zmniejszenie ilość zużywanej wody oraz oszczędność w zakresie zużywania energii. Jak to robią? Do przewozu gości w kompleksie hotelowym używają elektrycznych aut, posiadają dwa Tesla Superchargera dla samochodów elektrycznych, korzystają z energii słonecznej do podgrzewania wody, używają tylko i wyłącznie papieru pochodzącego z recyklingu, segregują śmieci i używają biodegradowalne materiały. Do całego procesu aktywnie „wciągnęli” swoich gości!
Ograniczenie ilości plastiku jest kluczowe również z uwagi na ekosystem Morza Adriatyckiego.
Dla przykładu żyje w nim duże stado delfinów butlonosych lub jak je nazywają po chorwacku – dobrych, które wymagają szczególnej ochrony. Na co dzień ich aktywność monitoruje i opiekuje się nimi Instytut Błękitne Morze z wyspy Mali Lošinj.
Współczesny gość poszukujący ciszy i bliskości natury przy wyborze miejsca wypoczynku bardzo często kieruje się właśnie dbałością o przyrodę, zdrowym sposobem życia, lokalna kuchnią, ale także możliwościami jakie stwarza mu aktywna turystyka. Takie warunki zapewniają gościom tak zwane OPG, które są czymś pomiędzy gospodarstwem rolnym, a agroturystyką. Oferują gościom przede wszystkim ekologiczną żywność oraz autentyczny kontakt z naturą. Między innymi dzięki nim dzieci wiedzą, że krowa nie jest fioletowa oraz jak wygląda tradycyjne życie na wsi.
Wydział ds. turystyki województwa Istryjskiego rozpoczął program certyfikowania eko-przyjaznych obiektów pod nazwą Eco Domus. W Dalmacji przydzielany jest certyfikat Dalmatia Green. Chorwackie Stowarzyszenie Hotelarzy (UPUHH) wprowadziło swój certyfikat Sustainable hotels and SPA. Wszystkie wymienione certyfikaty to idealny przykład synergii pomiędzy podmiotami państwowymi, organizacjami pozarządowymi, a podmiotami komercjalnymi.
Ale na tym nie koniec…
Od poczatku 2019 roku chorwackie obiekty, które łączą bycie przyjaznymi środowisku z autentycznymi przeżyciami pojawił się na platformie Ecobnb.
Coraz więcej miejscowości decyduje się na postawienie stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych.
Chorwackie biura podróży aktywnie włączyły się w proces certyfikacji Travelife i tym samym zobowiązały do tworzenia pakietów turystycznych, które kładą silny nacisk na zrównoważony rozwój.
Ekoturystyczne pakiety tworzy się również przy współpracy z Parkami Narodowymi i Parkami Krajobrazowymi. W tym zakresie idealnym przykładem są Park Narodowy Kornati i Park Krajobrazowy Lastovo, które jako pierwsze, w ramach projektu
DestiMED, będą sprzedawane w biurach podróży specjalizujących się w zrównoważonej turystyce.
Spore zmiany pojawiły się również z najstarszym i najczęściej odwiedzanym Parku Nordowym w Chorwacji – Jeziorach Plitwickich. Główny cel to ograniczenie liczby gości w szczycie letnim (do 10.000 – 12.000 dziennie) mający na celu ochronę dóbr przyrody. Bilety do Parku można kupić tylko na 48 godzin przed przyjazdem i to tylko w wersji online.
Park Narodowy Krka chcąc odciążyć ulubione miejsce gości – Skradinski Buk intensywnie promuje pozostałe cześć Parku, wprowadza też ruch jednostronny na ścieżkach.
Dubrownik chce ograniczenia liczby statków wycieczkowych, które wpływają codziennie do miasta.
Po co to wszystko?
Naturalne piękno przyrody oraz krystalicznie czyste morze są głównymi atrybutami wizerunku Chorwacji w świecie. Naszym obowiązkiem jest zachowanie bezcennego daru jakim jest bogactwo przyrody i przekazanie go przyszłym pokoleniom. Pewnie nie uda nam się przekazać go w tak dobrym stanie jak otrzymaliśmy od naszych przodków, ale bezwzględnie trzeba się o to postarać.
Źródło: hrturizam.hr, mint.hr, crosto.hr, istria.hr, destimed.interreg-med.eu, uhpa.hr, upuhh.hr, dalmatia-green.com, htz.hr
POWIĄZANE WPISY
27 listopada 2023
Atrakcyjna Mołdawia na wyciągnięcie ręki
Mołdawia jest jednym z nielicznych miejsc w Europie, które nadal pozostawia wiele do…
0 Komentarzy6 Minuty
25 listopada 2023
Prawie 80 mln euro inwestycji w ośrodki narciarskie Słowenii
76,5 mln euro przeznaczono na poprawę infrastruktury i rozszerzenie całorocznej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2023
W Trentino zaczął się sezon narciarski. Ubiegłej zimy największym rynkiem była Polska
W ubiegły weekend rozpoczął się sezon narciarski w Trentino. Czy w tym roku Polacy także…
0 Komentarzy4 Minuty
17 listopada 2023
Kiwi.com: tej zimy podróżnicy z Polski stawiają na Tajlandię i Indie
Mimo pory deszczowej, Azja jest dostępna praktycznie przez cały rok. Jednak wielu…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2023
Westminster Abbey głównym motywem Tatrzańskiej Świątyni Lodowej na Hrebienku
Najpopularniejsza zimowa atrakcja Tatr Wysokich – Tatrzańska Świątynia Lodowa – otwiera…
0 Komentarzy5 Minuty
14 listopada 2023
Saksonia – kraj na miarę światową
Od lat Saksonia jest uważana za jeden z najciekawszych w Europie kierunków podróży…
0 Komentarzy5 Minuty
8 listopada 2023
Ras Al Khaimah i Oman nawiązują partnerstwo w celu rozwijania produktów turystycznych
Urząd ds. Promocji i Rozwoju Emiratu Ras Al Khaimah (RAKTDA) ogłosił zawarcie…
0 Komentarzy3 Minuty
7 listopada 2023
Visit Hungary wznawia działania w Polsce. W 2023 Polska drugim największym rynkiem turystycznym dla Węgrów
Jeszcze przed pandemią Polska była dla Węgrów szóstym największym rynkiem turystyki…
0 Komentarzy3 Minuty
7 listopada 2023
Mauritius Tourism Promotion Authority rozpoczyna działalność na polskim rynku
Mauritius Tourism Promotion Authority (MTPA) oficjalnie rozpoczęła swoją działalność na…
0 Komentarzy1 Minuty