Biura podróży – znów dwucyfrowy spadek liczby klientów

AG

W ostatnim tygodniu roku, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2018 w biurach podróży liczba rezerwacji zmalała o 10,1 proc., zaś liczba klientów – o 10,8 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu stanowiły 84,2 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 7,4 proc. a autokarowe – 8,3 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o 0,4 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała – o 8,5 proc., zaś liczba samolotówek zmalała o 12 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Chorwacja, , Albania, Tunezja i Polska.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i po dwa egipskie i tureckie.
Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Heraklion.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 133 zł) i na Korfu (2 324 zł). Najdrożej jest w Heraklionie (2 760 zł) i na Rodos (2 864 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty była w ostatnich czterech tygodniach o 10 proc. mniejsza w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze zmalały o 9,2 proc., autokarowe wzrosły o 1,6 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały o 29,4 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów zmalała w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku o 6,2 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 21,1 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Grecja (spadek o 22,7 proc.), Egipt (+41,1 proc.), Hiszpania (spadek o 21,7 proc.), Włochy (minus 19,8 proc.), Bułgaria (minus 39,5 proc.), Tunezja (+ 32,4 proc.), Albania (minus 35,4 proc.), Portugalia (+4,8 proc.) i Chorwacja (minus 31,2 proc.).
Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,5 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Grecję – 19 proc., Egipt – 15,4 proc, Hiszpanię – 9,4 proc., Włochy – 4,5 proc., Bułgarię – 4,5 proc.