Biura podróży – „wielka trójka” bierze 50 proc. rynku

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 w biurach podróży ponad 50 proc. sprzedanych ofert stanowią imprezy w trzech krajach: Grecji, Turcji i Hiszpanii.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 7,2 proc., zaś liczba klientów – o 8,3 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 91 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 4,3 proc. a autokarowe – 4,6 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 18,4 proc., liczba imprez z dojazdem własnym – o minus 15,1 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 12,2 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Tunezja, Chorwacja i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa tureckie. Na podium znajdują się Heraklion, Antalya i Zakyntos. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 043 zł) i w Hurghadzie (2 000 zł). Najdrożej jest w Antalyi (2 438 zł) i na Rodos (2 415 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 24,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 28,5 proc., autokarowe – o 15,3 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 7,9 proc. 

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 26,2 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,6 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 12,2 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (236,7 proc.), Hiszpania (spadek o minus 23,3 proc.), Egipt (+86,3 proc.), Bułgaria (+12,5 proc.), Włochy (minus 2,2 proc.), Albania (+71,4 proc.), Chorwacja (+0,1 proc.), Tunezja (443,8) i Portugalia (minus 33,6 proc). Na 11. pozycji znajduje się Cypr (+23,5 proc.), na 14. pozycji – Maroko (wzrost o 57,9 proc.), zaś na 16. – Polska (+14,5 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 24,5 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,8 proc., Hiszpanię – 11,4 proc., Egipt – 9,9 proc., Bułgarię – 6,1 proc., Włochy – 5 proc