Biura podróży – „wielka piątka bez zmian”

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 w biurach podróży 67,9 proc. sprzedanych ofert stanowią imprezy z Grecji, Turcji, Hiszpanii, Egiptu i Bułgarii.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 12,4 proc., zaś liczba klientów – również o 12,4 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 91,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 3,2 proc. a autokarowe – 5,1 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 13,8 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 32,9 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 17,3 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Tunezja, Cypr i Chorwacja. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Zakyntos. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (2 021 zł) i w Hurghadzie (1 939 zł). Najdrożej jest w Antalyi (2 467 zł) i na Rodos (2 445 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 12,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 17,2 proc., autokarowe zmalały – o minus 6,3 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 27,6 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 24,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 85,1 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 14,2 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (201,4 proc.), Hiszpania (spadek o minus 24,1 proc.), Egipt (+84,8 proc.), Bułgaria (+18,7 proc.), Włochy (minus 5 proc.), Albania (+76,4 proc.), Chorwacja (minus 3,9 proc.), Tunezja (414,4) i Portugalia (minus 34,2 proc). Na 11. pozycji znajduje się Cypr (+26,2 proc.), na 13. pozycji – Maroko (wzrost o 55,6 proc.), zaś na 17. – Polska (+10,3 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 25,6 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,7 proc., Hiszpanię – 11,2 proc., Egipt – 9,6 proc., Bułgarię – 6,8 proc., Włochy – 5 proc.