Biura podróży – szturm klientów na koniec wakacji

AG

W ostatnim tygodniu liczba klientów odwiedzających biura podróży była o ponad jedną czwartą wyższa niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 23,6 proc., zaś liczba klientów – o 26,5 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 94,1 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,7 proc. a autokarowe – 4 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych wzrosła o minus 4,2 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 18,8 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 29,5 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Hiszpania, Bułgaria, Albania, Włochy, Egipt, Tunezja, Cypr i Chorwacja.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie.

Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Rodos. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (1 800 zł) i w Warnie (1 775 zł). Najdrożej jest na Rodos (2 475 zł) i w Chanii (2 592 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 5,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 7,4 proc., autokarowe zmalały – o minus 8,3 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 22,5 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 18,5 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 87,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 15,9 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (117,1 proc.), Hiszpania (spadek o minus 22,7 proc.), Bułgaria (+1,6), Egipt (+56,8 proc.), Włochy (minus 5,5 proc.), Albania (+65,7 proc.), Tunezja (272,2 proc.), Chorwacja (minus 14,9 proc.) i Cypr (26,1 proc). Na 12. pozycji Maroko (wzrost o 37 proc.), zaś na 14. – Polska (minus 3 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 30 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,8 proc., Hiszpanię – 10,7 proc., Bułgarię – 8,1 proc., Egipt – 8 proc., Włochy – 5,2 proc.