Biura podróży – świąteczny boom

AG

Mimo szału przedświątecznych zakupów, porządków i przygotowań, klienci tłumnie odwiedzali także biura podróży. Było ich prawie o połowę więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 48,2 proc., zaś liczba klientów – o 47,7 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 82,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 9,7 proc. a autokarowe – 7,3 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 38 proc., imprez z dojazdem własnym – o 3,7 proc., zaś liczba samolotówek – o 56,2 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Hiszpania, Turcja, Egipt, Włochy, Bułgaria, Albania, Portugalia, Malta i Chorwacja. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się trzy greckie i po dwa egipskie, hiszpańskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Marsa Alam.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 047 zł) i w Hurghadzie (2 165 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (2 971 zł) i na Fuerteventurze (3 122 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 35,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 40,2 proc., autokarowe – o 15,6 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o 11,6 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 29,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 82,5 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (spadek o minus 0,2 proc.). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 16,9 proc.), Egipt (+120,1 proc.), Włochy (+20 proc.), Bułgaria (+21,8 proc.), Albania (+52,5 proc.), Austria (3,1 proc.), Tajlandia (+87,7 proc.) i Malta (100,6 proc.).
Na 15. pozycji znajduje się Maroko (wzrost o 143,5 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 20,4 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,8 proc., Hiszpanię – 11,5 proc., Egipt – 8,9 proc., Włochy – 5,9 proc., Bułgarię – 5,4 proc