Biura podróży – super końcówka lata

AG

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 31,5 proc., zaś liczba klientów – o 32,9 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 94,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 2 proc. a autokarowe – 2,3 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 34,3 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 52 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła o 35,5.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2016 do 31 października 2017 roku, to w pierwszej dziesiątce, po raz pierwszy od długiego czasu pojawiła się Tunezja. A cała dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Hiszpania, Turcja, Egipt, Włochy, Portugalia, Tunezja, Cypr, Maroko i Polska. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się sześć greckich i dwa egipskie. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Korfu
Najmniej kosztują imprezy w Warnie (1 366 zł) i w Hurghadzie (1 955 zł). Najdrożej jest w Hurghadzie (2 038 zł) i na Korfu (1 819 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 8,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 10,2 proc., autokarowe zmalały o minus 23,5 a wyjazdy z dojazdem własnym wzrosły o minus 8,3 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2017 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 16,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 86,4 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 6,8 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+0,9 proc.), Bułgaria (+11 proc.), Turcja (+38,6 proc.), Włochy (15,8 proc.), Egipt (+109 proc.), Albania (100,4 proc.), Portugalia (7,7 proc.), Chorwacja (minus 1,2 proc.) i Cypr (4,9 proc.). Na szesnastej pozycji znajduje się Malta (+122,5 proc.). Już na siedemnastym miejscu znajduje się Tunezja (+62,8 proc.). Polska znajduje się na pozycji 11. (+20,5 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 31,5 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Hiszpania to 16,4 proc., Bułgaria – 9,2 proc., Turcja – 7,9 proc., Włochy 6,4 proc., Egipt – 6,2 proc.