Biura podróży – końcówka sezonu tańsza niż przed rokiem

AG

Średnia cena wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu była niższa o 112 złotych. Przed rokiem, czyli w trzecim tygodniu września 2017, średnia cena w porównaniu rok do roku była niższa o 150 złotych.

Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelData, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień października, czyli 1-7 października 2018 roku.

Analiza oparta na wynikach sieci Wakacje.pl pokazuje, że w minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 1 – 7 października. jeśli chodzi o poszczególne kierunki i ich udział w rynku, to sytuacja wygląda następująco:

Grecja odnotowała wzrost udziału w rynku o 0,43 proc. Od połowy kwietnia kierunek ten przebywa w prawie nieprzerwanym trendzie wzrostowym powrót, który trwa do chwili obecnej. Słowo prawie związane jest z jedynym poważniejszym zachwianiem z trzeciego tygodnia sierpnia, które było zapewne związane z chwilowym zdecydowanym przyspieszeniem sprzedaży Turcji. Sprzedaż Grecji była konsekwentnie wspierana przez relatywnie niskie ceny i taki stan trwa do chwili obecnej, choć skala przecen na kierunkach greckich ostatnio nieco zmalała. W ostatnim tygodniu kierunek ten bardzo mocno zyskiwał udziały rynkowe we wrześniu, a jeszcze wyraźniej w październiku.

Egipt – wzrost udziału w runku o 0,06 proc. Egipt odnotował pierwszy wzrost po serii szesnastu tygodni spadków udziału w rynku, choć tym razem na razie niewielki. Miniony słabszy okres (trwał od początku czerwca) miał zapewne częściowy związek z utratą przewagi Egiptu w zakresie bieżącej atrakcyjności cenowej wobec głównych kierunków konkurencyjnych. W nadchodzących tygodniach jego rynkowe udziały powinny wejść w dość wyraźny trend wzrostowy z powodu wyczerpywania się ofert większości głównych kierunków konkurencyjnych. W minionym tygodniu Egipt notował wzrosty udziałów rynkowych zarówno we wrześniu jak i w październiku.

Hiszpania odnotowała wzrost udziału w rynku o 0,02 proc. Podobnie jak w przypadku Egiptu pierwszy, choć nieznaczny wzrost udziałów w rynku, po 12 tygodniach trendu spadkowego trwającego od końca czerwca, w którym Hiszpania traciła udziały, ale w stopniowo malejącej skali w porównaniu z okresem wcześniejszym. W kolejnych tygodniach kierunek, ma szanse wejścia w trend wzrostowy, ale nie tak jednoznaczny jak w przypadku Egiptu. Hiszpania w minionym tygodniu (tak jak konkurent) zyskiwała udziały i we wrześniu i w październiku.

Tunezja – wzrost udziału o 0,01 proc. W ostatnich dwóch miesiącach kierunek ten wykazuje wahania zmian udziałów rynkowych, ale z dość wyraźna przewagą wzrostów. W trzech wcześniejszych miesiącach notował systematyczne spadki udziałów rynkowych, co mogło mieć związek z rosnącymi cenami wyjazdów do tego kraju. Przewaga zniżek cen kilku ostatnich tygodniach przyczyniła się poprawy popytu, ale efekt poprawy udziałów Tunezji w rynku jest mimo to dość ograniczony. W ostatnim tygodniu Tunezja nieznacznie zyskiwała we wrześniu, a traciła w październiku.

Albania – spadek udziału w rynku o 0,07 proc. Bardzo duże obniżki cen wycieczek do Albanii, rozpoczęte w drugim tygodniu czerwca zdecydowanie poprawiły sprzedaż i spowodowały wzrostowy trend udziałów w rynku, który utrzymywał się do końca wakacji. We wrześniu Albania traciła już udziały i powinna je nadal tracić z powodu bardzo dużego stopnia wyprzedania.

Turcja odnotowała spadek o 0,11 proc. Kierunek ten od końca marca wykazuje bardzo znaczne wahania tempa sprzedaży. W drugiej połowie sierpnia (w Niemczech, nieco wcześniej) odnotowano bardzo silny wzrost sprzedaży Turcji, który może być kojarzony z przeorientowaniem części popytu w końcowym okresie wakacji na Turcję, co mogło być reakcją na zupełnie bezprecedensową przecenę tureckiej liry i chęcią wykorzystania końcówki wakacji na tanie wyjazdy rodzinne. Popyt szybko jednak wrócił do normy, gdy uświadomiono sobie, że w tym sezonie korzyści są jeszcze niewielkie i ograniczają się do tańszego stołowania się i zakupów poza obszarem hoteli. W ostatnim tygodniu Turcja nieco traciła zarówno we wrześniu, jak i w październiku.

Bułgaria – spadek udziału w rynku o 0,27 proc. Kierunek ten przebywał 11- tygodniowym trendzie wzrostowym od połowy czerwca do przedostatniego tygodnia wakacji, czyli do mniej więcej do okresu bardzo dużego wzrostu sprzedaży Turcji. W ostatnich dwóch tygodniach Bułgaria już wyraźnie zaczęła tracić udziały, co jest nieunikniona konsekwencją dużego wyprzedania i końcówki sezonu na tym kierunku.

Na innych kierunkach, nie odnotowano większych zmian, a skala ich zysków lub strat udziałów rynkowych wyrażała się dla nich w minionym tygodniu w setnych częściach procenta.

W ostatnim tygodniu średnia cena wycieczek w pierwszym pełnym tygodniu października odnotowała wzrost o 76 złotych. Największe zwyżki średnich cen wystąpiły na Malcie – o 765 złotych oraz na Rodos i Korfu – o 280 i 226 złotych, przy czym na pierwszym i ostatnim kierunku przed tygodniem wystąpiły znaczące spadki. Największe zniżki zanotowano na Gran Canarii– o średnio 162 złote oraz w Portugalii i na Teneryfie – o 147 i 107 przy czym na obu kierunkach kanaryjskich poprzednio odnotowano znaczne wzrosty cen. W tym samym czasie przed rokiem oraz przed dwoma laty średnie ceny wycieczek spadły o 26 i 4 złote.

Miniony tydzień przyniósł na wiodących kierunkach istotnie wyższe od przeciętnego wzrosty cen wycieczek (czyli od 76 złotych) w Turcji i Grecji – o średnio 192 i 112 złotych, zaś w mniejszym stopniu od przeciętnej zwyżkowały ceny w Bułgarii i Egipcie – o średnio 65 i 36 złotych. Kolejny spadek, ale tym razem niewielki, wykazały średnie ceny wyjazdów na kierunki kanaryjskie – o średnio 25 złotych

 Średnia cena wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu była niższa o 112 złotych. Przed rokiem, czyli w trzecim tygodniu września 2017, średnia cena w porównaniu rok do roku była niższa o 150 złotych.

Na mniej masowych kierunkach stosunkowo nieduże przeceny rok do roku odnotowano na Majorce i w Tunezji – o 42 i 91 złotych, nieco większe w Maroku – o średnio 129 złotych, a największe na Malcie, Cyprze i w Portugalii – o odpowiednio 260, 324 i 672 złote.

W zestawieniu z ostatniego tygodnia wśród dużych i średnich organizatorów największy spadek przeciętnych cen wobec ubiegłego sezonu wykazały oferty biur Prima Holiday i Neckermann Polska, które były tańsze przeciętnie o około 370 i 345 złotych. Znacznie korzystniejsze ceny niż przed rokiem proponowało klientom biura Grecos Holiday oraz Itaka, które były mniej kosztowne o około 170 i 130 złotych, a umiarkowanie korzystniejsze biura Rainbow i Exim Tours, których oferty były tańsze o około 60 i 30 złotych. Pozostali organizatorzy byli bardziej kosztowni niż przed rokiem w granicach od 140 do 235 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to na pozycję lidera powróciło biuro Itaka – z liczbą 23 takich ofert, wyprzedzając nieco biura Rainbow (21 ofert) oraz TUI Poland i Exim Tours (19 i 16 ofert). Najwięcej korzystnych propozycji z niższych i średnich półek cenowych (3* i 4*) miały biura Itaka i Rainbow, zaś w ofercie premium (5*) tym razem przodowało biuro TUI Poland przed biurem Itaka.

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowało biuro TUI Poland oraz Coral Travel Wezyr (5 i 4 oferty), na kierunkach greckich biura Grecos Holiday (aż 9 ofert) oraz Itaka (5 ofert), na kierunkach kanaryjskich biura Rainbow i Itaka (8 i 7 ofert), a na tureckich Itaka i Coral Travel Wezyr (po 4 oferty). W Tunezji najwięcej takich ofert miały biura Prima Holiday i Sun & Fun (po 3 oferty), natomiast w Bułgarii biuro przodowało biuro TUI Poland (3 oferty).