Biura podróży – Egipt i Turcja biorą ponad 1/3 rynku

AG

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 wśród klientów biur podróży w Polsce największym powodzeniem cieszą się imprezy w Turcji – 19,7 proc. klientów i w Egipcie – 17,2 proc.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu tego sezonu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 5,4 proc., zaś liczba klientów – o 4,2 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe sprzedawane na przyszły sezon w ostatnim tygodniu, stanowiły 87,5 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 6,5 proc. a autokarowe – 5,9 proc.

W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 4,3 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 11,6 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła o 6,2 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2018 do 31 października 2019 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Turcja, Grecja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Albania, Tunezja, Austria i Madagaskar.
Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich i trzy egipskie. Na podium znajdują się Antalya, Hurghada i Marsa Alam.
Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Sharm El Sheik (2 084 zł) i w Marsa Alam (2 063 zł). Najdrożej jest na Kos (2 807 zł) i w Heraklion (2 805 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 0,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wyjazdy lotnicze wzrosły o 3,8 proc., autokarowe zmalały o minus 9,6 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały minus 18,8 proc.

Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2019 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 0,8 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,6 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Turcja (wzrost o 40,7 proc. w porównaniu z ostatnim sezonem). Dalej zaś: Egipt (+101,8 proc.), Grecja (minus 30,3 proc.), Hiszpania (spadek o minus 27,4 proc.), Włochy (minus 20,7 proc.), Bułgaria (minus 44,6 proc.), Tunezja (wzrost o 118,6 proc.), Albania (minus 32,6), Tajlandia (minus 2,7 proc.) i Austria (minus 21,4 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 19,7 proc. sprzedanych imprez przypada na Turcję. Na Egipt – 17,2 proc., Grecję – 14 proc., Hiszpanię – 8,3 proc., Włochy –4,8 proc., Bułgarię – 2,9