Biura podróży – czołówka kierunków bez zmian

AG

Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria i Włochy, to pierwsza szóstka najpopularniejszych krajów, w których Polacy w tym sezonie najchętniej wykupuja imprezy wakacyjne.

 

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 6,6 proc., zaś liczba klientów – o 9,1 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 93,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,8 proc. a autokarowe – 4,3 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 9 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała o minus 17,7 proc., zaś liczba samolotówek wzrosła – o 11,1 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Bułgaria, Hiszpania, ,Egipt, Albania, Włochy, Tunezja, Cypr i Chorwacja.

Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie.

Na podium znajdują się Antalya, Burgas i Heraklion. Najmniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków kosztują imprezy w Burgas (1 905 zł) i w Warnie (1 887 zł). Najdrożej jest na Rodos (2 554 zł) i w Chanii (2 552 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 3,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 5 proc., autokarowe zmalały – o minus 8,9 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym zmalały – o minus 27,3 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku o 18,3 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 87,8 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 15,6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (118,1 proc.), Hiszpania (spadek o minus 23,2 proc.), Egipt (+58,2 proc.), Bułgaria (+1 proc.), Włochy (minus 5,8 proc.), Albania (+65 proc.), Tunezja (271,4 proc.), Chorwacja (minus 14,9 proc.) i Cypr (25,5 proc). Na 12. pozycji Maroko (wzrost o 37,1 proc.), zaś na 14. – Polska (minus 2,8 proc.)

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 29,8 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 13,8 proc., Hiszpanię – 10,7 proc., Egipt – 8,1 proc., Bułgarię – 8,1s proc., Włochy – 5,2 proc.