Biura podróży – coraz lepsza sprzedaż Egiptu
![Plaża w Port Ghalib w Marsa Alam AG](https://www.waszaturystyka.pl/wp-content/uploads/2018/03/9b221164abd94cdf553d5f223350eb48.jpg)
Konkurencyjne ceny i ich dobry stosunek do jakości powoduję, że oferty wakacyjne z Egiptu cieszą się coraz większym powodzeniem u klientów.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 6-12 sierpnia 2018 roku.
Według TravelData.pl (analiza opiera się głownie na wynikach wakacje.pl), Egipt nieprzerwanie zyskuje na znaczeniu od pierwszego tygodnia stycznia w szczególności, jako kierunek „lastowy” w maju i w kwietniu, w którym jest już drugim najważniejszym kierunkiem po Grecji. Coraz szybsze przyrosty udziałów Egiptu wynikać mogą z nadal niskiego stopnia zaawansowania przedsprzedaży, a sprzedaż kierunków egipskich może jeszcze nabierać tempa wraz z przybliżaniem się najpopularniejszych terminów wyjazdów do tego kraju, o ile kierunek ten nadal zachowa wysoką konkurencyjność cenową.
Hiszpania przełamała czterotygodniową spadkową passę odnotowując zwiększenie udziałów w kwietniu, maju i czerwcu.
Tunezja regularnie zyskuje na znaczeniu od czwartego tygodnia stycznia, co może wynikać z relatywnie bardzo niskich cen oraz z popytu odłożonego z trzech sezonów ubiegłych. Warto też zauważyć, że relatywne przyspieszenie znaczenia Tunezji jest większe niż się na pierwszy ogląd wydaje, gdyż kierunek ten ma stosunkowo niską bazę odniesienia. Słabszy okres sprzedaży w okresie drugiej połowy listopada i pierwszej połowy grudnia mógł wynikać z faktu, że przejściowo Tunezja stała się wtedy bardziej kosztowna od Egiptu i Bułgarii. Również ostatni spadek wskaźników może mieć związek z dość silnym wzrostem ceny (głównie Dżerby) w przedostatnim tygodniu.
Bułgaria w ostatnich trzech tygodniach traciła głównie w maju – lipcu.
Turcja odnotowała dwunastotygodniowy trend spadkowy, który może mieć związek ze stopniowym wzrostem relatywnych cen, rosnącym stopniem przebrania najatrakcyjniejszych ofert, a w kilku ostatnich tygodniach dodatkowo ze spadkami nastrojów konsumenckich w Polsce B. Możliwe, że kierunek ten powróci do trendu wzrostowego wraz z ponowną poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce B, o ile ceny wycieczek do tego kraju zdołają zachować rozsądne poziomy cenowe.
Jeśli chodzi o Grecję, to długotrwała passa spadkowa trwająca od połowy stycznia, która ostatnio ulega nawet pogłębieniu spowodowana jest prawdopodobnie kompilacją silnej konkurencji cenowej kilku krajów sąsiednich oraz znacznego zaspokojenia popytu na ten kierunek w kilku ubiegłych sezonach. W ostatnim czasie dynamice sprzedaży dodatkowo ciążyły też słabsze nastroje konsumenckie w obszarze Polski B. W ostatnim tygodniu Grecja traciła udziały we wszystkich miesiącach sezonu letniego.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny wzrosły o 14 złotych. Największe zwyżki średnich cen zanotowano na Lanzarote (przed tygodniem tamtejsze ceny zdecydowanie spadły) – o 166 złotych oraz na wyspach Korfu i Tureckiej Riwierze – o 88 i 52 złote. Największe spadki średnich cen odnotowano na Cyprze – o 89 złotych oraz na Dżerbie i Chalkidiki – o 46 i 21 złotych, na których ceny przed tygodniem mocno zwyżkowały. W tym samym czasie przed rokiem i dwoma laty odnotowano mało istotne zmiany istotne średniego poziomu cen wycieczek – spadały one o 4 i 6 złotych, co jest charakterystyczne dla okresu po korektach cen na przełomie miesięcy.
Ostatni tydzień przyniósł wzrosty cen na czterech z pięciu najważniejszych kierunków turystycznych wyjazdów Polaków. Szczególnie istotne okazały się one na kierunkach kanaryjskich i w Turcji (49 i 41 złotych), co w tym drugim przypadku może oznaczać zaznaczający się już niedobór, zwłaszcza najbardziej atrakcyjnych ofert. Wzrosty średnich cen na kierunkach egipskich i greckich były znacznie mniejsze (13 i 10 złotych), a ogólnemu trendowi oparła się Bułgaria, na której średnie ceny spadły o 11 złotych.
Zniżki cen zagościły również w Albanii (o 13 złotych) oraz cieszącej się ostatnio bardzo wysokim popytem Tunezji (o 18 złotych), co mogło być jednakże skutkiem zbyt wysokiego wzrostu cen we wcześniejszym tygodniu – o aż 73 złote. Ten ostatni kraj umacnia 7 miejsce wśród najbardziej popularnych kierunków sezonu letniego z bieżącym udziałem 4,64 procent (przed tygodniem 4,51, a przed miesiącem 3,65 procent).
Średnia cena była niższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 10 złotych (poprzednio ceny były niższe o 15 i 1 złoty, wcześniej wyższe o 14 i 42 złote, a jeszcze wcześniej niższe o 7, 34, 32, 39, 71, 9, 18, 49 i 28 złotych). W poprzednim sezonie, czyli w drugim tygodniu marca 2017, średnia cena w porównaniach rok do roku była znacząco wyższa, a mianowicie o 173 złote.
W obecnym zestawieniu wśród dużych i średnich organizatorów największy spadek średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wykazuje- po dużej ubiegłotygodniowej przecenie – oferta biura 7islands – o około 165 złotych, a mniej kosztowne były też oferty TUI Poland, Prima Holiday, Coral Travel Wezyr oraz Exim Tours i Itaki – o około 80, 50, 35 i po 20 złotych. Oferty pozostałych biur stały się kosztowniejsze niż przed rokiem w granicach od 11 do 137 złotych. W ujęciu dwuletnim jedyną tańszą ofertą dysponuje obecnie biuro Exim Tours – o średnio 21 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to czołową pozycję kolejny raz zajęło biuro Itaka (29 ofert) wyprzedzając biura TUI Poland (19 ofert) oraz Coral Travel Wezyr i Exim Tours (18 i 17 ofert). Dużą liczbę atrakcyjnych ofert na niższych półkach cenowych posiadają teraz TUI Poland, Itaka oraz Exim Tours, a w ofercie premium (5*) nadal zdecydowanym i samodzielnym liderem pozostaje Itaka.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponują obecnie Coral Travel Wezyr i Sun&Fun – 7 i 5 ofert, na kierunkach greckich Itaka – 10 ofert, ale też Grecos Holiday, Rainbow, Coral Travel Wezyr i Net Holiday – po 4 oferty, na kierunkach kanaryjskich biura TUI Poland, Itaka i Rainbow – 8, 6 i 4 oferty, a na tureckich Coral Travel Wezyr oraz Itaka – po 4 oferty. W powracającej na rynek turystyczny Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert mają biura Exim Tours i Sun & Fun – po 3 oferty.
POWIĄZANE WPISY
22 lipca 2024
Biura podróży – umiarkowane wzrosty cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lipca 2024
Objazdówki Rainbow – inny wymiar odkrywania świata
Rainbow od dawna znany jest jako specjalista od wycieczek objazdowych. I wbrew opiniom,…
0 Komentarzy9 Minuty
15 lipca 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych nieznacznie spadają
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
12 lipca 2024
Itaka SMART – dynamiczne wzrosty i jeszcze szybszy rozwój
Coraz większa oferta wyjazdów do najdalszych zakątków świata i wzrosty sprzedaży pakietów…
0 Komentarzy5 Minuty
11 lipca 2024
Badanie GfK i eSky.pl: Polacy chętniej jeżdżą na wakacje poza szczytem sezonu. 33 proc. wyjedzie w czerwcu lub wrześniu
Jedna trzecia Polaków wyjedzie w tym roku na wakacje poza szczytem sezonu. Połowa z nich…
0 Komentarzy7 Minuty
8 lipca 2024
Według Polaków do all inclusive warto dopłacić ok 500 zł. Wybierają ten typ wypoczynku nie tylko ze względu na alkohol
Wbrew obiegowym opiniom alkohol jest jednym z mniej istotnych powodów, dla którego…
0 Komentarzy7 Minuty
8 lipca 2024
Rejsy z Rainbow: luksus kurortu z bogatym programem objazdówki
Z myślą o miłośnikach komfortu i ciekawych destynacji biuro podróży Rainbow przygotowało…
0 Komentarzy8 Minuty
8 lipca 2024
Biura podróży – rosną ceny sierpniowych imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
4 lipca 2024
Andrzej Bargiel nowym ambasadorem marki No Limits by Itaka
Marka No Limits by Itaka rozwija produkt adresowany do osób poszukujących aktywnego…
0 Komentarzy1 Minuty