Biura podróży – Bułgaria, Tunezja i Turcja dużo tańsze niż przed rokiem
Średnia cena imprez w Bułgarii jest o 57 zł niższa niż przed rokiem, Turcja – o średnio 204 złote a Tunezja – o 364 zł.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia.
Zestawienie bazuje na cenach dla wylotów w okresie 1-7 sierpnia 2016 roku zebranych w dniu 8 stycznia. Dotychczas (listopad-grudzień) przebywaliśmy we wczesnym okresie przedsprzedaży sezonu i ruchy cen były bardzo niewielkie i wynosiły po kilka złotych. Tym razem, czyli po nowym roku zmiana była już większa i średnie ceny wzrosły o 38 złotych (wcześniej spadały o 9 złotych i wzrastały o 6 złotych). Zdecydowanie największą zwyżkę cen zanotowano na Lanzarote –aż o 313 złotych, a znaczące zanotowano również na greckich Chalkidiki oraz Korfu – o 174 i 66 złotych. Największy spadek zanotowano na przeżywającej ostatnio spadek sprzedaży Tureckiej Riwierze. Nieco niższe średnie ceny wycieczek ucieszyły też turystów w Marsa Alam i na greckim Zakintos, które spadły o 28 i 20 złotych.
Badanie obecnej średniej ceny first minute lata 2016 wobec cen sprzed roku wskazuje, że była ona niższa od ubiegłorocznej o 62 złotych (wcześniej były niższe o 44,72 i 91 złotych). Pomimo wzrostu bieżącego poziomu cen (o 38 złotych) ujemna różnica wobec zeszłego roku jednak wzrosła ponieważ w tym okresie przed rokiem ceny wzrosły więcej, bo o 56 złotych.
Mniejsze ponoworoczne wzrosty średnich cen lata niż przed rokiem mogą mieć związek z bardzo słabą sprzedażą w ostatnim okresie szczególnie na niektórych kierunkach.
Spośród dużych kierunków pozycję lidera wzrostów cen nadal zajmuje Grecja, która jest teraz droższa o średnio o 67 złotych (poprzednio o 104 złote), przy czym z jej wysp największe zwyżki wykazują Rodos i Korfu – o 106 i 66 złote, a ceny niższe wykazują tylko Zakintos i Kos – o 33 i 25 złotych.
Drugim dużym kierunkiem, na którym średnie ceny są wyższe (lecz o bardzo niewiele) niż w ubiegłym roku pozostaje Egipt – o średnio 6 złotych (w poprzednim zestawieniu był droższy jeszcze o 55 złotych), w tym Hurghada i Synaj – o 30 i 27 złote. Egipt drożeje drugi sezon z rzędu, ale zgodnie z tym, co było sygnalizowane przed miesiącem skala wzrostów maleje. W tym sezonie z powodu podwyższonego ryzyka wakacji na tym półwyspie i mimo ograniczeń programowych oraz drogiego dolara i inflacji Egipt może dołączyć do kierunków nawet nieco tańszych niż przed rokiem.
Z dużych kierunków, na których ceny są niższe niż przed rokiem, prym wiedzie teraz Turcja tańsza o średnio 204 złote (wcześniej była tańsza o 145 i 113 złotych), która odebrała już poprzednim razem przodownictwo w tym względzie Kanarom tańszym obecnie o 66 złote niż przed rokiem (wcześniej były tańsze o 93 i 181 złotych). Dalszy przebieg cen oraz popytu w Turcji jest chyba największą zagadką sezonu lato 2016, a to z powodu skomplikowaną sytuacją polityczną w tym kraju i jego otoczeniu.
Najwyższą zwyżkę cen wobec okresu sprzed roku na Kanarach wykazuje obecnie Lanzarote, co może mieć związek z faktem, że na wyspie tej nie występuje jeszcze konkurencja tanich linii. Natomiast największe zniżki notowane są na tych wyspach, na których oferta tanich linii jest teraz największa, czyli na Gran Canarii oraz Teneryfie – o 175 i 170 złotych.
Nadal sporo tańsze niż przed rokiem są też średnie ceny wycieczek w Bułgarii – o 57 złotych (poprzednio tańsze o 96 złotych i dwa razy z rzędu o 114 złotych) i w systematycznie przecenianej Tunezji – średnio o 364 złotych (wcześniej tańsze o 264, 258 i 226 złotych). Tańsza niż rok temu jest obecnie Majorka – o 160 złotych (wcześniej o 102 i 51 złotych) oraz Maroko i Portugalia – o 108 i 164 złote.
Tej jesieni wśród dużych biur podróży kolejny już raz zdecydowanie największą obniżką cen first minute na lato 2016 wobec sezonu poprzedniego wyróżnia się biuro TUI Poland, w którym średnia cena jest niższa aż o 381 złotych (poprzednio o blisko 403 złote). Jest to prawdopodobnie lokalna wersja często przywoływanej europejskiej strategii koncernu TUI stawiającego na zdecydowanie przyspieszenie tempa ekspansji, w tym także przy pomocy istotnie obniżonych cen. Również znacznie taniej niż przed rokiem, bo o średnio około 290 złotych oferuje obecnie wycieczki biuro Exim Tours. Sporo tańsze niż rok temu są również biura Sun & Fun i Wezyr – o po około 80 złotych a minimalnie (o 20 złotych) biuro Neckermann. Nieco droższe, ale w podobnym stopniu są teraz ceny wycieczek w biurze Rainbow oraz Itaka – o po około 50 złotych, a jeszcze nieco wyższe w biurze Grecos – o około 70 złotych (poprzednio o 100 złotych). Droższa oferta Grecosa wynika z faktu że sprzedaje on prawie wyłącznie kierunki greckie, a te są teraz bardziej kosztowne niż przed rokiem (też o około 70 złotych).
W tym, co dla turystów ma największe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli, to liderem w dalszym ciągu pozostaje biuro Itaka (22 takie oferty) przed biurami Wezyr (17 ofert) i Rainbow (16 ofert) oraz TUI (14 ofert). Wśród małych organizatorów stosunkowo dużą liczbę niedrogich propozycji oferują teraz biura 7islands (6 ofert) i Best Reisen (5 ofert).
Andrzej Betlej z TravelData skomentował: „Sytuacja w zakresie kształtowania się cen oferowanych przez touroperatorów zdaje się wskazywać na to, że rynkowi liderzy są nadal zdeterminowani ugruntowywać swoje pozycje również przy pomocy atrakcyjnych ofert w istotnym dla ogólnej sprzedaży okresie first minute. Taka strategia w przeszłości przynosiła dobre wyniki, a więc powinna być skuteczna również teraz, zwłaszcza gdy część klientów w tym mniej spokojnym dla turystyki okresie będzie skłonna preferować wyjazdy wakacyjne na kierunki bezpieczne oraz z dużymi i stabilnymi organizatorami. Nowym elementem jest zdecydowane wejście TUI Poland do grona biur oferujących atrakcyjne propozycje jednocześnie na wielu kierunkach poprzez nową i dość agresywną politykę cenową.”
POWIĄZANE WPISY
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty
2 stycznia 2025
Patryk Niewiadomski nowym dyrektorem sprzedaży i rozwoju w Anex Tour
Od stycznia do zespołu Anex Tour dołączył Patryk Niewiadomski. Dyrektor z długoletnim…
0 Komentarzy2 Minuty
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty