Badania dla ITB: w 2022 niemal dwa razy więcej zagranicznych podróży. Dobre prognozy dla 2023

Liczba międzynarodowych podróży w 2022 roku wzrosła w ujęciu globalnym, jednak nadal nie przekroczyła tej z 2019 roku. Rok 2023 zapowiada się dla rynku bardzo dobrze – wynika z najnowszego World Travel Monitor IPK International na temat globalnych trendów w podróżach zagranicznych. Badanie powstaje na zlecenie ITB Berlin.
W 2022 roku branża turystyczna odnotowała znaczne ożywienie. Na całym świecie liczba wyjazdów zagranicznych znacznie wzrosła rok do roku, ale nie nastąpił powrót do poziomu z 2019 roku. Różnice były widoczne w odniesieniu do poszczególnych kontynentów, kierunków podróży i rynków turystycznych.
Liczba podróży zagranicznych w Azji pozostawała daleko w tyle za poziomem sprzed pandemii, natomiast dane dotyczące międzynarodowych podróży Europejczyków i Amerykanów były znacznie bliższe liczbom z 2019 r. W 2023 r., pomimo wszystkich kryzysów i niepewności, zainteresowanie podróżami za granicę jest niezmiennie wysokie, więc eksperci spodziewają się dalszego ożywienia turystyki międzynarodowej w 2023 r.
90 proc. wzrostu rok do roku
World Travel Monitor firmy IPK stwierdził, że na całym świecie liczba podróży zagranicznych w 2022 r. wzrosła o 90 proc. rok do roku i osiągnęła liczbę prawie 700 mln w 2022 r. Jest to 66 proc. poziomu, który rynek ten osiągnął przed kryzysem.
Trendy na poszczególnych kontynentach były jednak zróżnicowane. Międzynarodowe podróże z Europy wzrosły o 92 proc., z Ameryki Północnej o 87 proc., a z Ameryki Południowej o 70 proc. Międzynarodowe podróże z Azji utrzymały się jednak znacznie poniżej danych z 2019 r., jednocześnie wykazując 90-procentowy wzrost rok do roku w 2022 r. Różnica w trendach w porównaniu z innymi kontynentami wynikała głównie z surowych ograniczeń covidowych w Chinach, które są największym rynkiem źródłowym międzynarodowych wyjazdów. Liczba podróży zagranicznych w 2022 r. była najwyższa w USA, w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Turcja odbudowała turystykę, a Malediwy stały się najpopularniejsze
Wśród kierunków podróży najlepsze wyniki zanotowały Turcja i Hiszpania, które prawie odzyskały liczbę przyjezdnych z 2019 roku. Rok do roku Wielka Brytania również odnotowała wysokie trzycyfrowe stopy wzrostu powyżej średniej światowej. Ogółem w 2022 r. wiele krajów turystycznych, które były najbardziej dotknięte ograniczeniami związanymi z pandemią w 2020 i 2021 r., osiągnęło ponadprzeciętne wyniki.
Według Destination Performance Index (DPI) opracowanego przez IPK, w 2022 roku najpopularniejszym kierunkiem podróży były Malediwy. Eksperci World Travel Monitor pytali w ankietach, czy podróżujący są zadowoleni z wyjazdu, czy poleciliby go innym i czy wrócą. W rankingu popularności za Malediwami uplasowały się Dubaj i Cypr, które zajęły drugie i trzecie miejsce.
70 proc. podróży to wakacje
W 2022 r., przy 70-procentowym udziale w rynku, wyjazdy wakacyjne ponownie były głównym powodem podróży i w porównaniu z 2021 r. wzrost ich liczby był większy niż podróży służbowych, a nawet innych wyjazdów prywatnych. Wyjazdy MICE wykazywały jednak wyraźny trend wzrostowy rok do roku.
W 2022 r. na rynku podróży wakacyjnych najpopularniejszymi wakacjami na świecie były wyjazdy na słońce i plażę z ponad 90-procentowym wzrostem (ich całkowity udział w rynku to 35 proc.), a na drugim miejscu znalazły się wypady do miast. Wypoczynek na łonie natury (na wsi lub w górach), który w czasie pandemii przeżywał spory rozkwit, również w 2022 roku cieszył się dużą popularnością i zwiększył udział w rynku.
Podróże lotnicze nie odrobiły strat, kolej zyskuje
Jeśli chodzi o wybór transportu, w 2022 r. ujawniły się następujące światowe tendencje: podczas gdy międzynarodowe podróże lotnicze ponownie znacznie wzrosły, w porównaniu z 2021 r. były daleko w tyle za poziomami sprzed pandemii w 2019 r. Podobnie jak w poprzednich latach większość podróży międzynarodowych odbywała się drogą lotniczą (udział w rynku to 60 proc.).
Wzrost liczby podróży samochodowych był nieco poniżej średniej w porównaniu z 2021 rokiem, natomiast wzrost liczby podróży koleją był znacznie powyżej średniej. Znalazło to odzwierciedlenie w wynikach badania dotyczącego zrównoważonych podróży. Około 20 proc. ankietowanych stwierdziło, że względy zrównoważonego rozwoju czy ochrony środowiska wpłynęły na ich wybór środka transportu na wyjazd w 2022 r.
Większy nacisk medialny na zrównoważone podróżowanie
Znaczenie tego aspektu podróżowania znalazło również odzwierciedlenie w nowym badaniu IPK NEXT Media, opartym na relacjach prasowych NewsRadar, w którym zbadano międzynarodowe doniesienia medialne w kontekście wakacji i podróży w 2022 r. Zauważono, że w 2022 roku media bardzo często informowały o aspektach zrównoważonego podróżowania. W niemieckich mediach 25 proc. relacji z wyjazdów turystycznych poruszało temat zrównoważonego rozwoju.
Wyższe koszty i powrót do krótszych podróży
W 2022 roku, podczas gdy średni czas trwania podróży zagranicznej był prawie taki sam jak przed pandemią, według World Travel Monitor koszty podróży na osobę i podróż ponownie znacznie wzrosły. W 2022 roku średnie wydatki na osobę na noc wyniosły około 165 euro.
Pobyty stały się krótsze – ich długość osiągnęła poziom niemal sprzed pandemii – ze względu na ponadprzeciętny wzrost krótkich pobytów (trwających od jednej do trzech nocy). W ciągu ostatnich dwóch lat pandemii krótkich wyjazdów odbywało się mniej.
Wzrost wydatków na podróże wynikał przede wszystkim z wyższych kosztów podróży, spowodowanych inflacją oraz ograniczoną dostępnością lotów i usług. Z kolei wyniki World Travel Monitor nie wykazały prawie żadnych zmian w dochodach podróżnych wyjeżdżających z kraju.
Dobre prognozy na 2023
Według badań IPK tendencja do wzrostu rynku utrzyma się w 2023 roku. Odbudowanie liczby podróży z 2019 roku jest w zasięgu ręki, przynajmniej jeśli chodzi o większość rynków źródłowych i krajów docelowych podróży. Najnowsze wyniki ankiety odzwierciedlają praktycznie nieprzerwaną chęć do podróży międzynarodowych w 2023 roku.
Promocja Polski podczas ITB: Igrzyska Europejskie motywem przewodnim
POWIĄZANE WPISY
28 marca 2023
Rekordowy rok 2022 dla Go Global Travel. „Miliard euro przychodu jest w naszym zasięgu”
Należąca do grupy Go Global Travel polska spółka Merigo, specjalizująca się w systemach…
0 Komentarzy8 Minuty
28 marca 2023
Polska w stylu slow promowana w Austrii i Szwajcarii przez ZOPOT w Wiedniu
Druga edycja kampanii Poland Soul Travel prezentuje Austriakom i Szwajcarom możliwości…
0 Komentarzy1 Minuty
28 marca 2023
Minister turystyki Bułgarii: w 2023 roku pobijemy rekord z 2019, lecz nie chcemy gwałtownego wzrostu
Rok 2022 w bułgarskiej turystyce zakończył się wynikiem o wiele lepszym niż się…
0 Komentarzy10 Minuty
16 marca 2023
Zima w biurach podróży: klienci zapłacili więcej, ale wyjechali tłumniej niż rok temu
Ponad milion Polaków zdecydowało się wyjechać tej zimy z biurami podróży – zarówno na…
0 Komentarzy12 Minuty
16 marca 2023
Philip Winter: A&O szuka nowych lokalizacji w Polsce. “Nasz model działania sprawdza się w kryzysie”
Sieć hosteli A&O zakłada rozwój skoncentrowany się na krajach europejskich, dodaje…
0 Komentarzy14 Minuty
15 marca 2023
Polak jako pierwszy na świecie wylądował na szczycie Burdż Al Arab w Dubaju
Polski pilot Łukasz Czepiela jako pierwszy na świecie posadził samolot na lądowisku dla…
0 Komentarzy2 Minuty
15 marca 2023
Ceny wycieczek na celowniku UOKiK. „Przepisy zniszczą pakietowanie dynamiczne”
Zarzut, który UOKiK postawił w styczniu multiagentowi Wakacje.pl, to problem dla całej…
0 Komentarzy14 Minuty
12 marca 2023
Turystyczny świat spotkał się na ITB. Biznes odżył, lecz widać lęk przed podróżami do Polski
Największe targi turystyczne na świecie wróciły na żywo po pandemii. ITB Berlin…
0 Komentarzy9 Minuty
1 marca 2023
Fly.pl: sprzedaż w lutym lepsza niż przed pandemią. Turcja nieco w dół z powodu trzęsień ziemi
Wyniki sprzedażowe za luty osiągnięte przez Fly.pl to kontynuacja trendu ze stycznia.…
0 Komentarzy2 Minuty