Andrzej Gut-Mostowy: będzie Tarcza antykryzysowa 2.0

Branża MICE - spotkanie z Andrzejem Gutem-Mostowym
Uczestnicy telekonferencji na temat MICE

O rozszerzenie pomocy firmom zatrudniającym powyżej 9 osób, ratunek dla branży targowej, silniejsze wsparcie dla branży spotkań, apelowali podczas kolejnej telekonferencji z udziałem Andrzeja Guta Mostowego, wiceministra odpowiedzialnego za turystykę w Ministerstwie Rozwoju, przedstawiciele branży MICE. Andrzej Gut-Mostowy potwierdził, że w ministerstwie trwają prace na Tarczą antykryzysową 2.0, między innymi nad rozszerzeniem pomocy firmom zatrudniającym powyżej 9 osób.

Moderatorem był Dominik Borek, dyrektor departamentu turystyki w Ministerstwie Rozwoju.

MICE nie może paść

Mateusz Czerwiński, wiceprezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej, zaapelował: „Postulujemy oczywiście rozszerzenie zapisów Tarczy antykryzysowej.”

Według niego, znaczenie MICE jest dwojakie: to są miejsca pracy i wkład tej branży do PKB (ok. 1 proc. bezpośrednio a pośrednio ok. 12 proc.). MICE jest także narzędzie jako transferu wiedzy. Podczas spotkań, konferencji, nasi naukowcy zdobywają wiedzę potrzebną do pomocy naszemu społeczeństwu. Ponadto inwestorzy zagraniczni podczas eventów w Polsce zdobywają wiedzę o Polsce, o sytuacji w Polsce. Podczas wydarzeń organizowanych przez MICE polskiej firmy mają okazję pokazać się zagranicy.

Jako kraj, który jest hubem naukowo-gospodarczym Europy środkowo-wschodniej, nie możemy pozwolić , by branża spotkać padła. Nasze Convention Bureauacuje nad pozyskaniem 123 konferencji i kongresów na lata 2020-26, które przyniosą tylko z wpływów za noclegi ponad 263,5 mln złotych. To potężny zastrzyk dla budżetu Warszawy – podkreślił Czerwiński.

Odpowiedział mu krótko Andrzej Gut-Mostowy: „Nie trzeba nikogo przekonywać o wadze przemysłu MICE. Ten sektor będzie miał zawsze duże wsparcie.”

Beata Kozyra z Polskiej Izby Przemysłu Targowego, dodała: Jeśli nie się nie zmieni – jeśli chodzi o pomoc Państwa – do końca roku 2020 branża targów w Polsce przestanie istnieć. Tymczasem dajemy do PKB ok. 1 proc. (3 mld złotych). Istnieje niebezpieczeństwo, że bez pomocy nasze tradycyjne imprezy targowe zostaną przejęte przez zagraniczną konkurencję.
Ona też stwierdziła, że punkt o możliwości zwrotu wpłaty po 180 dniach powinien być rozszerzony na targi i organizatorów imprez.

Dyrektor Dominik Borek uspokoił, że 2 artykuły specustawy dotyczą odroczenia zwrotu zaliczek i wpłat po 180 dniach i jeden z nich bierze pod uwagę również organizatorów koncertów, imprez plenerowych, targów.

Konieczna pomoc dla MŚP

Renata Razmuk ze Stowarzyszenia Branży Eventowej, zabrała głos w imieniu szerokiej branży okołoeventowej, firm pracujących przy zaopatrzeniu, wyposażeniu, obsłudze eventów. – Duża część tych firm już nie istnieje – powiedziała. Nie ma perspektywy, kiedy sytuacja się poprawi. Nam vouchery nie pomogą uratować miejsca pracy – dodała.

Patrząc na propozycje przedstawione w Tarczy antykryzysowej, trzeba podkreślić, że małym firmom przydaje się tylko zwolnienie z opłat na ZUS. Co zrobić więc, by ludzie dla nas pracujący zostali z nami? – zapytała

Paula Banderowska, prezes Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy, podkreśliła: „Zabezpieczając organizację wydarzeń a zwłaszcza kongresów i konferencji, zabezpieczamy cały rynek MICE. To kongresy i konferencje stanowią zdecydowana większość wydarzeń w Polsce. Obecnie, według niej, najważniejsze jest zabezpieczenie biznesu spotkań w perspektywie kilku lat a nie kilku najbliższych miesięcy.
Zwróciła uwagę, że warto pomyśleć o stworzeniu funduszu grantowego na innowacyjne projekty pomagające tworzenie nowych produktów i sposobów promocji. Zaproponowała także stworzenie listę 20 kongresów, które chcemy w kraju zorganizować. Będą one zabezpieczać organizatorów w dłuższej perspektywie. Banderowska również zaapelowała o rozszerzenie pomocy firmom zatrudniającym powyżej 9 osób.

Również Aga Faracik z DMC Poland oraz Patryk Komisarczyk, reprezentujący Polski Klaster MICE zapytali o pomoc dla firm zatrudniających powyżej 9 osób.

Minister Gut-Mostowy zadeklarował, że Ministerstwo Rozwoju pracuje na kolejnymi przepisami, które uzupełnią nierówności wynikłe z dotychczasowych zapisów. Chodzi przede wszystkim o rozszerzenie zwolnienia z opłat na ZUS na firmy zatrudniające powyżej 9 osób.

Sytuacja agonalna

Michał Atlas, z Klubu Agencji Eventowych SAR, zaatakował przedstawicieli ministerstwa słowami: Nasza sytuacja jest agonalna. Wczoraj z 20 osób zatrudnionych zwolniłem 9. Przez ostatni miesiąc Państwo nie zrobiło nic. Zwodziliście nas rozmowami. Oszukaliście nas. Niedługo część z firm, które się tutaj spotkały, przestaną istnieć. Pan, Panie ministrze nie musi nikogo zwolnić, pan dostanie pensję – my musimy decydować o zwolnieniach ludzie, którzy mają rodziny, kredyty itp.

Andrzej Gut-Mostowy skomentował: Wszystkie spotkanie, które odbyliśmy w ostatnim tygodniu miały charakter merytoryczny. Ja nie jestem prostym urzędnikiem, jestem przedsiębiorcą od ponad dwudziestu lat. Pański głos jest pierwszym nie mającym charakteru merytorycznego.

Walczymy o wydarzenia

Robert Zintara, koordynator Łódź Convention Buremu, podjął temat przyszłej promocji Polski. Powiedział, że ważne jest przygotowanie dobrze sformatowanej kampanii promującej Polskę, nie tylko pod kątem tradycyjnych turystów, ale także pod kątem turysty biznesowego. Po kryzysie możemy zaistnieć jako Polska, jako bardzo ciekawy i mocny rynek spotkań. Już teraz w budżecie centralnym trzeba zabezpieczyć pieniądze na cele tej promocji. Kampania powinna brać pod uwagę psychologiczną sytuację w jakiej się wszyscy znaleźli w wyniku pandemii.

Jan Mazurczak, prezes Poznańskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, w tych czasach nie tylko anulujemy imprezy – Światowy kongres Historyków został niestety przeniesiony na przyszły rok – ale także bijemy się o nowe kongresy, wydarzenia. Te starania kosztują niemałe pieniędzy. Nie chcemy rezygnować z tych starań. Czy możemy liczyć na pomoc Państwa?

Wtórował poprzednikom Bartłomiej Barski z Gdansk Convention Buremu, deklarując pomoc przy pracach nad planami promocyjnymi na przyszłość. Staramy się ratować duże wydarzenia, przenosić terminy, ale walczymy też o nowe.

Rafał Szlachta: „Pracujemy w departamencie nad możliwością pozyskiwania wielkich wydarzeń w Polsce. Będziemy o nie walczyć.”

Potrzebna nadzieja

Olga Krzemińska-Zasadzka, prezes Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, zaakcentowała dramatyczną sytuacje w jakiej znalazła się branża spotkań. Nas dotknęła cała sytuacja już w lutym, kiedy skończyły się wyjazdy do Azji, potem branża na 100 proc. Imprezy przekładane są na jesień a coraz więcej na przyszły rok. Segment nasz praktycznie stanął w miejscu. Chciałabym usłyszeć o jakikolwiek światełko w tunelu, że będzie Tarcza antykryzysowa 2.0. – powiedziała.

Prezes Site Poland, Grażyna Grot-Duziak, zwróciła uwagę na problem zwrotów zaliczek różniących się w relacjach B2B od zwyczajów w turystyce indywidualnej. I poprosiła, żeby w przyszłości uwzględnić problemy turystyki wyjazdowej B2B.

Potrzebna promocja

Aga Faracik z DMC Poland dodała, że zarówno Ministerstw Rozwoju, jak i POT powinny pomyśleć o pomocy w promocji, o pomocy przy organizacji i udziale w targach, workshopach.

Patryk Komisarczyk, reprezentujący Polski Klaster MICE także, podkreślił, że nad przyszłością trzeba myśleć już teraz i należy planować szeroki marketing przemysłu spotkań w Polsce,

Prezes POT, Robert Andrzejczyk, zadeklarował: Pracujemy nad tym, by udział w targach międzynarodowych (np. IMEX we Frankfurcie) była dla wystawców tańszy o 50 proc. POT weźmie na siebie pozostałą część opłaty. Z naszego rozeznania wynika, że pierwsze ruszą eventy rządowe i naukowe i na nich początkowo się skoncentrujemy. Na pewno trzeba być przygotowanym na wzrost znaczenia krajów sąsiedzkich. Prezes POT przyznał, że fundusze grantowe są ciekawym pomysłem. Ucieszył się z pomocy deklarowanej przez Convention Bureau w planowaniu akcji promującej Polskę i możliwości MICE w Polsce. Potwierdził, że kampanie promocyjne będą miały charakter produktowy.