Akcja Odpowiedzialnie w góry! ma zwiększyć bezpieczeństwo turystów
Jak wynika z badania zleconego przez Polskie Koleje Linowe, co trzeci z nas nie wie co to jest TOPR, co dziesiąty wybrałby się w góry w adidasach, a zdecydowana większość nie potrafiłaby zachować się właściwie podczas burzy. PKL w partnerstwie z TOPR i TPN zainicjowały akcję edukacyjną Odpowiedzialnie w góry!
O tym jak zachowywać się w górach, by nie narażać na niebezpieczeństwo siebie i innych, opowiedzą ambasadorzy akcji m.in. Jan Krzysztof, Andrzej i Grzegorz Bargielowie, Sebastian Karpiel-Bułecka, Anna Figura i Michał Kłusak.
Aż 20 proc. Polaków uważa się za ekspertów w turystyce górskiej, a 41 proc. ocenia poziom swojej wiedzy w tej dziedzinie jako dobry – wynika z badania IBRIS dla Polskich Kolei Linowych.
Jedynie 30 proc. ankietowanych przyznaje, że nie miałoby pewności jak zachować się w górach w różnych warunkach pogodowych, a 8 proc. twierdzi, że ich wiedza jest niska. Jednocześnie prawie połowa Polaków (46 proc). deklaruje, że w górach bywa przynajmniej raz w roku lub częściej, a co drugi przyznaje, że wybiera się wówczas także w wyższe partie gór.
Informacji o tym jak przygotować się do górskich wypraw szukamy przede wszystkim w Internecie. Prawie co drugi ankietowany (49 proc.) twierdzi, że przed wyjazdem w góry przegląda portale, blogi turystyczne i odwiedza grupy na portalach społecznościowych. 32 proc. badanych zagląda z kolei na strony instytucji i firm turystycznych. Choć wysoko oceniamy naszą wiedzę o górach i aktywnie jej poszukujemy, często jest ona niepełna, co pokazują statystyki TOPR.
Jan Krzysztof, naczelnik Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego powiedział: „Nierealna, zbyt wysoka ocena własnych umiejętności i niepełna wiedza niosą ze sobą zwiększone ryzyko wypadku. Tylko w tym sezonie zimowym ratownicy TOPR udzielili w Tatrach (poza ratownictwem narciarskim) pomocy 106 osobom, w tym 38-miu z wykorzystaniem śmigłowca. 19 razy interwencje dotyczyły poważnych urazów i zachorowań. W całym 2018 roku interwencji w Tatrach było 766, a zdecydowana większość z nich dotyczyła osób, które uprawiały turystykę pieszą.”
Patryk Białokozowicz, członek zarządu Polskich Kolei Linowych, dodał: „PKL są operatorem turystycznym obecnym w najpiękniejszych, znanych każdemu Polakowi pasmach górskich, takich jak Pieniny, Masyw Babiej Góry, Beskidy i Tatry. Rocznie pomagamy się dostać w te góry tysiącom turystów i dlatego czujemy się za nich współodpowiedzialni. Zależy nam, żeby z gór wracali bezpiecznie – tylko z najlepszymi wspomnieniami, a góry, które zostawią po sobie pozostały tak samo piękne i nietknięte, jak przed ich wizytą. To dlatego zorganizowaliśmy akcję Odpowiedzialnie w góry!”
W góry tylko odpowiedzialnie
Pierwsza, zimowa edycja akcji Odpowiedzialne w góry! potrwa do końca sezonu zimowego na Kasprowym Wierchu. Działania komunikacyjne w ramach akcji będą skupione wokół pięciu głównych obszarów – bezpieczeństwa, przyrody, kondycji fizycznej, turystyki, i kultury.
O odpowiedzialnym zachowaniu w górach powiedzą zaproszeni przez PKL ambasadorzy: Jan Krzysztof – naczelnik TOPR, Szymon Ziobrowski – dyrektor TPN, Grzegorz Bargiel – międzynarodowy przewodnik wysokogórski, zawodowy ratownik TOPR, skialpinista, taternik, alpinista, Andrzej Bargiel – himalaista, skialpinista, pierwszy człowiek w historii, który zjechał na nartach z K2 oraz Broad Peak, Anna Figura – mistrzyni Świata i Europy w narciarstwie wysokogórskim, wielokrotna medalistka Pucharu Świata oraz Pucharu Polski i Mistrzostw Polski, Michał Kłusak – aktualnie najwyżej sklasyfikowany polski narciarz alpejski, olimpijczyk z Pyeongchang, Sebastian Karpiel-Bułecka – założyciel i lider zespołu Zakopower, z którym popularyzuje kulturę ludową Skalnego Podhala, Marcin Kin – fotograf górski i sportowy, Bartosz Mrozek – wielokrotny medalista Mistrzostw Polski oraz uczestnik Pucharu Europy i Świata Niepełnosprawnych, Apoloniusz Rajwa – geograf, przewodnik tatrzański i wysokogórski, były pracownik Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego na Kasprowym Wierchu, Marcin Rzeszótko – siedmiokrotny medalista Mistrzostw Polski w biegach górskich i sześciokrotny w biegach narciarskich, Wojciech Szatkowski – narciarz wysokogórski, przewodnik tatrzański III klasy, historyk i miłośnik gór.
Janusz Ryś, prezes zarządu PKL, podkreślił: „Głos naszych ambasadorów, osób związanych z górami, sportem, ratownictwem i przyrodą, to najważniejszy element akcji. Dziękujemy im za to, że uznali ten temat za ważny, aktywnie włączyli się do akcji i zechcieli podzielić swoją ekspercką wiedzą.”
Ambasadorzy akcji podzielą się z odbiorcami doświadczeniami z górskich wypraw i treningów, opowiedzą w jaki sposób zaplanować i przygotować się do wędrówek, jazdy na nartach i skitouringu, jak zachowywać się na szlaku i na stoku, uwzględnić zmieniające się warunki atmosferyczne, co zrobić gdy spotkamy dzikie zwierzę, jak chronić przyrodę oraz zorganizować sobie czas podczas pobytu w górach, by najlepiej i bezpiecznie go wykorzystać.
Krótkie filmy z praktycznymi poradami odbiorcy znajdą w social mediach, m.in. na profilach ośrodków PKL. Baza wiedzy zebranej podczas akcji zostanie zgromadzona na dedykowanej stronie internetowej www.odpowiedzialniewgory.pl. Uwagę odbiorców mają również przyciągnąć niejednoznaczne hasła i grafiki: „Morskie oko to nie morze”, „W górach raki nie zimują” czy „Nie wywołuj wilka z lasu”. Zainteresowani będą mogli sprawdzić swoją wiedzę o górach, biorąc udział w internetowym quizie. Kampania będzie prowadzona także w ośrodkach PKL i w mediach.
Czy o górach na pewno wiemy wszystko?
To, że edukacja na temat gór jest potrzebna potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie PKL.
Zdecydowana większość ankietowanych (94 proc.) zdaje sobie sprawę, że w górach nie wolno schodzić z wyznaczonego szlaku. 95 proc. z nas wie, że na wyprawę warto zabrać ze sobą dobrze naładowany telefon komórkowy, a ponad 80 proc. w góry wzięłoby również zapasową odzież, latarkę, plecak z ekwipunkiem oraz mapę.
Z drugiej strony, zdaniem 12 proc. ankietowanych najwyższym szczytem górskim w Polsce jest Giewont, a według co dziesiątej osoby najlepszym obuwiem na wiosenną górską wędrówkę są adidasy.
32 proc. respondentów niesłusznie twierdzi, że śnieg w Tatrach występuje wyłącznie od września do maja, a 23 proc. spodziewa się go od października do marca. Zdecydowana większość, bo aż 85 proc. z nas nie wie, jak zachować się w górach podczas burzy.
Apoloniusz Rajwa, ambasador akcji Odpowiedzialnie w góry!, były wieloletni pracownik Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego IMGW na Kasprowym Wierchu, powiedział: „Pogoda w górach potrafi zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych. Śniegu w Tatrach należy się spodziewać właściwie zawsze. Pamiętam rok, w którym nie było miesiąca bez opadów oraz Czerwone Wierchy przyprószone śniegiem w porze letniej. Innym razem halny zwiałby mnie z kopuły Kasprowego Wierchu, gdyby nie to, że zabezpieczyłem się linami.”
POWIĄZANE WPISY
14 maja 2025
Międzynarodowy chór, polskie serce. Vistula University Choir wystąpi na IMEX 2025
Podczas targów IMEX Frankfurt 2025 Polska Organizacja Turystyczna przygotowała muzyczną…
0 Komentarzy8 Minuty
14 maja 2025
Travelist.pl: Zmiana preferencji majówkowych Polaków. Mniej city breaków, więcej natury
Majówka 2025 przyniosła wyraźne zmiany w preferencjach wyjazdowych Polaków – wynika z…
0 Komentarzy2 Minuty
14 maja 2025
Puchar Świata UCI w Downhillu wraca do Szczyrku
W dniach 17–18 maja 2025 roku Szczyrk Mountain Resort po raz drugi będzie gospodarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
13 maja 2025
Rusza XXII Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat POT
Polska Organizacja Turystyczna ogłasza XXII edycję konkursu na Najlepszy Produkt…
0 Komentarzy2 Minuty
13 maja 2025
Polacy spędzili majówkę 2025 w kraju. Królowały góry i aktywny wypoczynek
Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że 43 proc. Polaków planowało krótki…
0 Komentarzy3 Minuty
13 maja 2025
Miejsca Przyjazne Rowerzystom. Małopolska specjalizacja!
Jak wygląda rowerowy raj? W Polsce ujrzą go wszyscy, którzy wybiorą się do……
0 Komentarzy6 Minuty
12 maja 2025
Sopot dla każdego i przez cały rok. Sukces kampanii „See you in Sopot”
Sopot i Sopocka Organizacja Turystyczna zakończyły pierwszą odsłonę kampanii „Widzimy się…
0 Komentarzy2 Minuty
12 maja 2025
DOT uruchomiła nową wersję portalu dolnyslask.travel
Dolnośląska Organizacja Turystyczna zakończyła modernizację portalu turystycznego…
0 Komentarzy1 Minuty
12 maja 2025
Czech Tourism zaprasza na warsztat MICE w Krakowie
Czech Tourism zaprasza przedstawicieli branży MICE na swój pierwszy warsztat dedykowany…
0 Komentarzy2 Minuty