Udany rok dla berlińskiej turystyki. 26,5 mln noclegów i 10,4 mln gości w 2022
10,4 mln gości odwiedziło w ubiegłym roku Berlin, a w hotelach i kwaterach miejskich udzielono około 26,5 mln noclegów. Liczba noclegów w 2022 roku osiągnęła 78 proc. poziomu sprzed pandemii, przy czym liczba gości jest równa około 75 proc. liczby z 2019 roku. Dane podczas konferencji prasowej opublikował Urząd Statystyczny Berlina i Brandenburgii.
Berlin wciąż znajduje się wśród najpopularniejszych celów podróży. Turystyka w mieście znacznie ożywiła się w ubiegłym roku. Głównie wzrosło zainteresowanie podróżami koleją i turystyką kulturową.
“Ubiegłoroczne dane dotyczące turystyki pokazują, że drogi turystów nadal prowadzą do Berlina. Pomimo niestabilnej sytuacji na świecie w 2022 roku udało nam się odbudować turystykę i biznes konferencyjny, które miały kluczowe znaczenie dla siły gospodarczej miasta. Nie chodzi nam jednak tylko o wyniki. Skoncentrowaliśmy się na jakość i zaprezentowaniu Berlin jako centrum różnorodności, z szerokim spektrum rzeczy do zaoferowania poza zwykłymi atrakcjami” – powiedział Stephan Schwarz, senator ds. gospodarki, energii i przedsiębiorstw publicznych.
“Berlin, Londyn, Paryż i Nowy Jork tworzą ligę najbardziej popularnych celów podróży miejskich i jestem przekonany, że w kolejnych latach będziemy obserwowali rozwój turystyki. Oznacza to jednak, że trzeba dalej pracować nad połączeniem Berlina z międzynarodowymi szlakami komunikacyjnymi. Dotyczy to zarówno pociągów z większą liczbą połączeń w obrębie Niemiec i krajów sąsiednich, w szczególności Europy Wschodniej, oraz sieci pociągów nocnych, jak i rozbudowy bezpośrednich połączeń długo- i średniodystansowych z lotniska BER” – dodał Schwarz.
“Berlin umocnił pozycję w pierwszej trójce najpopularniejszych kierunków podróży, obok Paryża i Londynu. Ludzie doceniają naszą kulturę i to, co nasze miasto o globalnym charakterze ma do zaoferowania” – skomentował Burkhard Kieker, dyrektor generalny visitBerlin.
Zmiany w biznesie turystycznym i eventowym po pandemii
Pandemia koronawirusa, wojna i kryzys klimatyczny będą miały długotrwały wpływ na zachowanie osób odwiedzających Berlin. Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszy, w związku z czym większość gości przyjeżdża pociągiem. Według ankiety przeprowadzonej przez visitBerlin, większość użytkowników pociągów byłaby skłonna spędzić do 10 godzin w pociągu, aby odwiedzić Berlin.
Turystyka kulturalna na fali wzrostu
Frekwencja turystów w berlińskich atrakcjach turystycznych, muzeach i miejscach pamięci również poprawiła się w 2022 roku – odnotowały one około 80 proc. liczby gości z 2019 roku. W teatrach zaobserwowano taką samą liczbę odwiedzających, jak przed pandemią koronawirusa. Stwierdzono to pomocą narzędzia badania rynku, visitBerlin Visitor Insight, opierając się między innymi na danych “Interessenverband der touristischen Attraktionen Berlin” (Intoura).
Najwięcej gości zagranicznych pochodziło z USA
W 2022 roku Berlin odwiedziło więcej gości z zagranicy. Podczas gdy w 2021 roku odsetek noclegów udzielonych gościom z zagranicy wynosił 29 proc., w 2022 roku zaś 38 proc. USA to największy rynek źródłowy, przed Wielką Brytanią, Holandią i Hiszpanią. Jednak nadal najważniejszy jest dla Berlina turysta krajowy (62 proc.). Goście byli coraz bardziej zainteresowani kulturą i gastronomią.
Odbudowa ożywiła branżę
Senacki Departament Gospodarki, Energii i Przedsiębiorstw Publicznych, jak również visitBerlin, nadal wspierają restart berlińskiej branży turystycznej i eventowej poprzez szereg działań. Międzynarodowe kampanie takie jak “Visit the world of Berlin” starały się zachęcić do odwiedzenia Berlina latem. Następnie pod koniec roku przeprowadzono ogólnokrajową kampanię zimową, która skupiła uwagę na licznych przedsiębiorstwach i centrach handlowych w całym mieście, zachęcając turystów do zrobienia zakupów świątecznych w stolicy.
Ogólnoeuropejski “Restart Media Roadshow” z wydarzeniami w Paryżu, Rzymie, Londynie, Warszawie, Amsterdamie, Oslo, Barcelonie i Madrycie, w połączeniu z innymi wydarzeniami dla mediów i influencerów w Nowym Jorku, Los Angeles i Fort Lauderdale, sprawił, że Berlin stał się bardziej widoczny w międzynarodowych mediach turystycznych.
W celu przyciągnięcia nowych konferencji i wydarzeń do Berlina, a tym samym wsparcia branży MICE, visitBerlin Berlin Convention Office powołało w 2022 roku nową grupę zadaniową: MICE Acquisition Taskforce. Jednym z największych środków finansowych dla branży eventowej był Bestival 2022: 800 niemieckich i międzynarodowych przedstawicieli branży eventowej i turystycznej zjechało do Berlina na innowacyjne, świąteczne wydarzenie w dniach 25 i 26 sierpnia.
Berliński Fundusz Kongresowy ustanowiony w kwietniu 2021 roku przez senacki Departament Gospodarki, Energii i Przedsiębiorstw Publicznych w celu wspierania branży konferencyjnej i kongresowej został przedłużony do końca 2023 roku, a całkowite finansowanie na jedno wydarzenie zostało podwojone.
Berlin najbardziej ekologicznym niemieckim miastem dla turystów
POWIĄZANE WPISY
22 kwietnia 2024
Zmiany w Greckiej Organizacji Turystycznej. Nikoletta Nikolopoulou odchodzi ze stanowiska
Nikoletta Nikolopoulou, dyrektorka Biura Greckiej Organizacji Turystycznej w Polsce i…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2024
Michelin wprowadza Litwę do swojego przewodnika
Michelin ogłasza dodanie Litwy do swojego przewodnika, uzupełniając w nim tym samym…
0 Komentarzy3 Minuty
13 kwietnia 2024
Prawdziwie włoskie wakacje w regionie Emilia-Romania
Polacy z roku na rok coraz bardziej doceniają Emilię-Romanię jako kierunek wypoczynku.…
0 Komentarzy4 Minuty
10 kwietnia 2024
Mistrzostwa Europy 2024 w Niemczech – nowe możliwości dla turystyki przyjazdowej
Od 14 czerwca Niemcy skupią się przede wszystkim na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej…
0 Komentarzy4 Minuty
8 kwietnia 2024
Wenecja wprowadza opłaty za wstęp do miasta
Od 25 kwietnia 2024 roku Wenecja wprowadza pilotażowo opłaty za wstęp do najstarszej…
0 Komentarzy4 Minuty
4 kwietnia 2024
Grecja ogłasza program Rodos Week dla osób poszkodowanych przez pożary na Rodos
Ministerstwo Turystyki Grecji uruchomiło program „Rodos Week”, który zapewnia darmowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 kwietnia 2024
Litwa: liczba turystów z Polski stale rośnie
O działaniach marketingowych Litwy, planach dotyczących rozwoju sektora turystycznego,…
0 Komentarzy7 Minuty
2 kwietnia 2024
Chorwacja: żeglarskie królestwo Adriatyku
Adriatyk, jedno z najspokojniejszych i najbardziej przejrzystych mórz w basenie Morza…
0 Komentarzy7 Minuty
27 marca 2024
Rekordowa liczba gości w Lipsku. 3,8 mln noclegów w 2023 roku
Według danych Saksońskiego Urzędu Statystycznego, Lipsk odnotował 1 979 968 przyjazdów i…
0 Komentarzy4 Minuty