Flix i Daimler Buses nawiązują współpracę w celu rozwoju e-mobilności autobusów dalekobieżnych

Flix dołączył do projektu prowadzonego przez OEM Daimler Buses, którego celem jest opracowanie w ciągu najbliższych czterech lat wysokowydajnego, w pełni elektrycznego napędu dla autobusów dalekobieżnych. W tym celu dwa prototypowe pojazdy zasilane energią elektryczną zostaną przetestowane w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Docelowo rozwiązanie ma zostać zastosowane w pojazdach dalekobieżnych floty FlixBusa w ramach dążenia firmy do osiągnięcia całkowitej neutralności emisyjnej.
W ciągu najbliższych czterech lat, w ramach współpracy firmy Flix wraz z OEM Daimler Buses oraz partnerami badawczymi, ma zostać opracowany w pełni elektryczny napęd dla autobusów dalekobieżnych. Projekt zakłada długofalowe testowanie nowej technologii w warunkach rzeczywistych na dwóch prototypach pojazdów, dlatego doświadczenie FlixBusa w zarządzaniu najszerszą siatką połączeń autobusowych na świecie będzie kluczowe dla przebiegu projektu. Firma będzie na bieżąco oceniać osiągi pojazdów, aby upewnić się, że spełniają one wszystkie wymagania do zapewnienia ich najwyższej wydajności, mając w perspektywie wdrożenie ich do floty FlixBusa.
„Wierzymy, że zeroemisyjność podróży autobusowych będzie rozwiązaniem, które przyczyni się do całkowitej dekarbonizacji transportu. Odkąd założyliśmy FlixBusa, nieustannie dążymy do zmniejszenia naszego wpływu na środowisko poprzez badanie alternatywnych napędów i umożliwienie kompensacji śladu węglowego” – mówi André Schwämmlein, założyciel i dyrektor generalny firmy Flix.
„Dzięki współpracy z Daimler Buses i partnerami badawczymi, którzy podzielają naszą wizję ekologicznej przyszłości transportu, możemy teraz wykonać kolejny krok milowy w kierunku naszego celu, jakim jest przekształcenie całej branży poprzez zapewnienie ekologicznych, nowoczesnych i jednocześnie przystępnych cenowo opcji podróży” – dodaje.
Flix i Daimler Buses połączyły siły z niemieckimi instytututami badawczymi i edukacyjnymi w dziedzinie technologii, tworząc w ten sposób sojusz międzysektorowy. Jako partnerzy badawczy, w projekcie biorą udział naukowcy z Karlsruhe Institute of Technology (KIT), Uniwersytetu w Mannheim oraz Uniwersytetu Technicznego w Kaiserslautern-Landau (RPTU), a finansowanie projektu zostało zapewnione przez Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu Niemiec.
Droga do dekarbonizacji: technologia bronią w walce o środowisko
Flix, Daimler Buses i partnerzy badawczy stawiają sobie za cel pokonanie przeszkód technologicznych, które dotychczas uniemożliwiały wdrożenie elektrycznego napędu na długim dystansie. Największym wyzwaniem jest zadbanie o wysoką wydajność pojazdów na długich trasach przy jednoczesnym zachowaniu ich pojemności, wyrażonej w przestrzeni wydzielonej dla pasażerów oraz bagażu, ponieważ w praktyce oprócz zapewnienia odpowiedniego poziomu naładowania takiego pojazdu, równie istotną kwestią jest spełnianie standardów operacyjnych.
Proces opracowywania technologii, która może rozwiązać powyższe problemy będzie dość złożony, jako że należy wziąć pod uwagę różnorodne czynniki. Napęd zostanie zaprojektowany z uwzględnieniem parametrów, takich jak zużycie energii, zasięg, wydajność jazdy i żywotność baterii. Opracowany mechanizm zostanie poddany analizom pod kątem opłacalności, skutków dla środowiska i ogólnej możliwości zastosowania go w obecnych warunkach rynkowych.
Przy pozytywnym wyniku analizy dwa prototypowe układy napędowe zostaną zainstalowane w modelach demonstracyjnych i przetestowane w warunkach rzeczywistych. Kolejnym krokiem będzie opracowanie na podstawie otrzymanych wyników testu finalnej wersji w pełni elektrycznych i wydajnych autobusów dalekobieżnych, co będzie podstawą do rozpoczęcia ich produkcji. Flix będzie także uczestniczył w procesie zatwierdzania pojazdów testowanych w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. W trakcie przebiegu projektu firma będzie na bieżąco analizować poszczególne aspekty zastosowanego rozwiązania, aby w dłuższej perspektywie wprowadzić tę technologię w dalekobieżnych autobusach FlixBusa.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty









