easyJet chcą zmian w branży lotniczej
Przewoźnik wzywa Unię, rządy oraz przedstawicieli regulatorów państw członkowskich do zwiększenia konkurencyjności w przewozach pasażerskich.
W związku z tym, że obecnie nie ma skutecznego systemu kontrolowania wysokości opłat i cen usług na wielu lotniskach będących regionalnymi monopolistami, easyJet postuluje o wprowadzenie bardziej rygorystycznych regulacji w stosunku do tych portów, oraz, wprowadzenie zmian w Dyrektywie w sprawie opłat lotniskowych. Najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez Frontier Economics dowodzą, że bardziej zdecydowane cięcie opłat na 15 głównych portach lotniczych w Europie zaoszczędziłoby pasażerom 1,48 mld euro i zwiększyłoby liczbę podróży w jedną stronę o 12,2 mln. To z kolei zwiększyłoby wydatki konsumentów i turystów, przekładając się na wzrost obrotów sklepów i punktów usługowych. Wprowadzenie bardziej restrykcyjnych regulacji spowodowałoby wzrost PKB w Europejskim Obszarze Gospodarczym o 37 mld euro (0,23%), co odpowiada 470 tys. etatom.
Wprowadzenie czterech kluczowych zmian zapewniłoby następujące korzyści:
przejście z systemu dual till na single till, aby wszystkie przychody – zarówno z działalności lotniskowej jak pozalotniskowej – byłby brane pod uwagę przy ustalaniu wysokości opłat, ograniczenie zwrotu z kapitału w przypadku portów lotniczych o tylko 0,5 proc., zwiększenie wydajności operacyjnej portów lotniczych o 10%, czyli tyle, o ile wydajność zwiększyły linie lotnicze,, zniesienie dopłat w przypadku pasażerów w transferze, za których opłaty są niejednokrotnie o połowę niższe niż w przypadku pasażerów podróżujących z portu wylotu do portu docelowego.
Prezes easyJet Carolyn McCall podczas przemowy wygłoszonej w Europejskim Klubie Lotniczym, powiedziała: „Unia Europejska odgrywa kluczową rolę we wspieraniu europejskiego lotnictwa, a easyJet jest tego najlepszym przykładem. Bez liberalizacji, europejska przestrzeń powietrzna nie istniałyby w jej obecnej formie. Europa dyskutuje dziś nad tym, jaką politykę przyjąć – zarówno na poziomie lokalnym, jaki i unijnym – aby wesprzeć konkurencję w branży lotniczej w Europie. Aby wynik rozmów był jak najkorzystniejszy dla konsumentów, nowe regulacje powinny opierać się na uczciwej konkurencji i swobodzie wyboru. Wzywamy zatem unijnych decydentów do wprowadzenia zmian do Dyrektywy w sprawie opłat lotniskowych oraz ponownego rozważenia sposobu wdrażania Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.”
„Wizja branży lotniczej w Europie” spółki easyJet opisuje cały proces podróżowania – od rezerwacji, przez lotnisko, po lot i lądowanie na lotnisku docelowym. Na każdym z tych etapów przedstawiamy naszą wizję zmian w ramach prawnych, które ułatwią podróżowanie i uczynią je tańszym dla naszych pasażerów. Poza opłatami lotniskowymi w dokumencie poddano analizie pozostałe cztery ważne problemy, których eliminacja przyniosłaby korzyści portom lotniczym i pasażerom.
1. Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna czyli m.in. podpisanie porozumienia o niestosowaniu redukcji etatów wśród kontrolerów lotów. Gwarantuje się niezależność przestrzeni powietrznej, a państwa członkowskie utrzymają nad nią pełną kontrolę.
2. Wymiar społeczny czyli. zatrudnianie pracowników na umowy zawierane na warunkach lokalnych i zgodnie z miejscowym prawem, tam, gdzie faktycznie pracują. Współpracujemy również ze związkami zawodowymi w całej Europie. Obecne ramy prawne umożliwiają spółce easyJet postępowanie we właściwy sposób, ale powinno być to możliwe we wszystkich państwach na tych samych zasadach.
3. Obsługa naziemna
Konkurencja w ramach obsługi naziemnej jest niewystarczająca, co oznacza, że pasażerowie wciąż przepłacają i nie otrzymują w zamian usługi na odpowiednim poziomie.
4. Handel slotami
Linie lotnicze muszą mieć możliwość handlu slotami tak, aby zagwarantować ich możliwie
POWIĄZANE WPISY
7 maja 2024
Pięć lat połączenia Wrocław – Amsterdam. Jubileusz KLM i Portu Lotniczego Wrocław
Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze KLM i Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we…
0 Komentarzy3 Minuty
6 maja 2024
Polskie Linie Lotnicze LOT prezentują nową odsłonę kampanii „Ważne, z kim podróżujesz”
1 maja 2024 roku wystartowała druga odsłona kampanii wizerunkowej narodowego przewoźnika…
0 Komentarzy2 Minuty
6 maja 2024
Wizz Air świętuje piątą rocznicę działalności bazy w Krakowie
Wizz Air obchodzi piątą rocznicę założenia swojej bazy w Krakowie. W ciągu ostatnich…
0 Komentarzy1 Minuty
6 maja 2024
W Porcie Lotniczym Lublin rozpoczęto lato 2024
W niedzielę, 28 kwietnia z Portu Lotniczego Lublin wyleciał do Antalyi pierwszy samolot…
0 Komentarzy2 Minuty
6 maja 2024
Ryanair: wystartowała nowa trasa na lato 2024 z Krakowa do Olbii
Ryanair uruchomił 1 maja z krakowskiego lotniska pierwszy lot na nowej trasie lato 2024…
0 Komentarzy1 Minuty
29 kwietnia 2024
Corendon Airlines: nowe połączenie z Warszawy do Alanyi
Corendon poszerza siatkę połączeń z Polski. Nowością jest trasa z Warszawy do Alanyi,…
0 Komentarzy3 Minuty
26 kwietnia 2024
Enter Air osiąga rekordowe wyniki. 2,6 mld zł przychodów i 545 mln zł EBITDA w 2023 roku
W 2023 roku Enter Air osiągnęło rekordowe wyniki, z przychodami wynoszącymi 2,6 mld zł i…
0 Komentarzy7 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair wprowadza 24-godzinną wyprzedaż. Loty od 12 euro
Ryanair uruchomił dziś (19 kwietnia) największą 24-godzinną wyprzedaż błyskawiczną w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair zainaugurował loty na pięciu nowych trasach z Katowice Airport
Ryanair zwiększa swoją obecność w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im.…
0 Komentarzy3 Minuty