easyJet chcą zmian w branży lotniczej
Przewoźnik wzywa Unię, rządy oraz przedstawicieli regulatorów państw członkowskich do zwiększenia konkurencyjności w przewozach pasażerskich.
W związku z tym, że obecnie nie ma skutecznego systemu kontrolowania wysokości opłat i cen usług na wielu lotniskach będących regionalnymi monopolistami, easyJet postuluje o wprowadzenie bardziej rygorystycznych regulacji w stosunku do tych portów, oraz, wprowadzenie zmian w Dyrektywie w sprawie opłat lotniskowych. Najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez Frontier Economics dowodzą, że bardziej zdecydowane cięcie opłat na 15 głównych portach lotniczych w Europie zaoszczędziłoby pasażerom 1,48 mld euro i zwiększyłoby liczbę podróży w jedną stronę o 12,2 mln. To z kolei zwiększyłoby wydatki konsumentów i turystów, przekładając się na wzrost obrotów sklepów i punktów usługowych. Wprowadzenie bardziej restrykcyjnych regulacji spowodowałoby wzrost PKB w Europejskim Obszarze Gospodarczym o 37 mld euro (0,23%), co odpowiada 470 tys. etatom.
Wprowadzenie czterech kluczowych zmian zapewniłoby następujące korzyści:
przejście z systemu dual till na single till, aby wszystkie przychody – zarówno z działalności lotniskowej jak pozalotniskowej – byłby brane pod uwagę przy ustalaniu wysokości opłat, ograniczenie zwrotu z kapitału w przypadku portów lotniczych o tylko 0,5 proc., zwiększenie wydajności operacyjnej portów lotniczych o 10%, czyli tyle, o ile wydajność zwiększyły linie lotnicze,, zniesienie dopłat w przypadku pasażerów w transferze, za których opłaty są niejednokrotnie o połowę niższe niż w przypadku pasażerów podróżujących z portu wylotu do portu docelowego.
Prezes easyJet Carolyn McCall podczas przemowy wygłoszonej w Europejskim Klubie Lotniczym, powiedziała: „Unia Europejska odgrywa kluczową rolę we wspieraniu europejskiego lotnictwa, a easyJet jest tego najlepszym przykładem. Bez liberalizacji, europejska przestrzeń powietrzna nie istniałyby w jej obecnej formie. Europa dyskutuje dziś nad tym, jaką politykę przyjąć – zarówno na poziomie lokalnym, jaki i unijnym – aby wesprzeć konkurencję w branży lotniczej w Europie. Aby wynik rozmów był jak najkorzystniejszy dla konsumentów, nowe regulacje powinny opierać się na uczciwej konkurencji i swobodzie wyboru. Wzywamy zatem unijnych decydentów do wprowadzenia zmian do Dyrektywy w sprawie opłat lotniskowych oraz ponownego rozważenia sposobu wdrażania Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.”
„Wizja branży lotniczej w Europie” spółki easyJet opisuje cały proces podróżowania – od rezerwacji, przez lotnisko, po lot i lądowanie na lotnisku docelowym. Na każdym z tych etapów przedstawiamy naszą wizję zmian w ramach prawnych, które ułatwią podróżowanie i uczynią je tańszym dla naszych pasażerów. Poza opłatami lotniskowymi w dokumencie poddano analizie pozostałe cztery ważne problemy, których eliminacja przyniosłaby korzyści portom lotniczym i pasażerom.
1. Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna czyli m.in. podpisanie porozumienia o niestosowaniu redukcji etatów wśród kontrolerów lotów. Gwarantuje się niezależność przestrzeni powietrznej, a państwa członkowskie utrzymają nad nią pełną kontrolę.
2. Wymiar społeczny czyli. zatrudnianie pracowników na umowy zawierane na warunkach lokalnych i zgodnie z miejscowym prawem, tam, gdzie faktycznie pracują. Współpracujemy również ze związkami zawodowymi w całej Europie. Obecne ramy prawne umożliwiają spółce easyJet postępowanie we właściwy sposób, ale powinno być to możliwe we wszystkich państwach na tych samych zasadach.
3. Obsługa naziemna
Konkurencja w ramach obsługi naziemnej jest niewystarczająca, co oznacza, że pasażerowie wciąż przepłacają i nie otrzymują w zamian usługi na odpowiednim poziomie.
4. Handel slotami
Linie lotnicze muszą mieć możliwość handlu slotami tak, aby zagwarantować ich możliwie
POWIĄZANE WPISY
26 kwietnia 2024
Enter Air osiąga rekordowe wyniki. 2,6 mld zł przychodów i 545 mln zł EBITDA w 2023 roku
W 2023 roku Enter Air osiągnęło rekordowe wyniki, z przychodami wynoszącymi 2,6 mld zł i…
0 Komentarzy7 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair wprowadza 24-godzinną wyprzedaż. Loty od 12 euro
Ryanair uruchomił dziś (19 kwietnia) największą 24-godzinną wyprzedaż błyskawiczną w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair zainaugurował loty na pięciu nowych trasach z Katowice Airport
Ryanair zwiększa swoją obecność w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im.…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
PLL LOT rozpoczyna kampanię rekrutacyjną dla pilotów
12 kwietnia rozpoczęła się kampania rekrutacyjna skierowana do pilotów pragnących…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Wizz MultiPass dostępny z wydłużonym okresem subskrypcji. Ceny zaczynają się od 279 zł
Wizz Air zakończył okres próbny pierwszego w Europie planu subskrypcji lotów i włącza…
0 Komentarzy4 Minuty
17 kwietnia 2024
Ryanair: Polacy wybierają Włochy, Hiszpanię i Grecję na długi weekend majowy
Polscy turyści przygotowują się do nadchodzącej majówki, a dane linii lotniczych Ryanair…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Adam Sanocki nowym członkiem Zarządu PPL S.A.
Rada Nadzorcza Polskich Portów Lotniczych S.A. powołała wczoraj, 16 kwietnia 2024, nowego…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2024
Startuje nowa trasa Ryanair z Katowic do Bari
Ryanair wystartował dziś (16 kwietnia) z Katowic z pierwszym lotem na nowej trasie do…
0 Komentarzy1 Minuty
15 kwietnia 2024
Ryanair uruchamia nowy program Future Flyer Academy
Ryanair uruchomił dziś (15 kwietnia) nowy program szkolenia pilotów Future Flyer Academy…
0 Komentarzy2 Minuty