Qatar Airways został bez handlowego zespołu w Polsce
Z dość zaskakującą sytuacją dotyczącą wiodącej linii w Polsce, Qatar Airways mamy właśnie do czynienia na naszym rynku. Wygląda na to, że w szczycie sezonu zimowego i w momencie przygotowań do sprzedaży biletów na Mistrzostw Świata linia została bez handlowej reprezentacji w Polsce.
Zmiany w polskim oddziale przewoźnika ciągną się od lat. I to mimo że jeszcze przed pandemią linia cieszyła się doskonałą koniunkturą, zbliżając się do prawie trzech rejsów dzienne z Polski. Jednak jej struktura w naszym kraju od dłuższego czasu czekała na ustabilizowanie. Wraz z odejście ze stanowiska Country Managera Grzegorza Karolewskiego, wciąż szukano właściwiej formuły. Finalnie zadecydowano się nie obsadzać wakatu.
Sales managerowie mieli raportować do regionalnego managera z siedzibą na Węgrzech. Pandemia przyniosła kolejne zmiany, z pracy odszedł jeden z sales managerów, na placu boju pozostał więc samotnie Krzysztof Steiman. Związany z linią od początku jej obecności w Polsce. Dziś wiemy, że również Steiman w ostatnich dniach pożegnał się z przewoźnikiem z Dohy.
Polska będzie raportować do Szwecji, klarowny podział na corporate i leisure
Nie wiemy, czy ostatnie personalne zmiany wiążą się z decyzją o przyporządkowaniu Polski do regionu Północnej Europy z centralą w Sztokholmie, ale wiele na to wskazuje. Przewoźnik zadecydował też o tym, że w sposób klarowny rozdzieli funkcje opieki nad rynkiem corporate i leisure. Wydaje się, że jest to bardzo sensowna decyzja, niemniej, jednak w okresie pandemii ruch służbowy traci istotnie znaczenie na rzecz ruchu wakacyjnego. Być może przewoźnik powinien więc czasowo bardziej doważyć wakacyjną nogę.
Nagle zostali bez sales managerów – rekrutacje trwają, kiedy dołączą nowi pracownicy
Informacja o utracie jedynego sales managera to wielkie zaskoczenie dla rynku. Szczególnie, że moment sprzedażowy jest bardzo specyficzny. Być może linia liczy, że obecna sytuacja na rynku pracy pozwoli jej szybko pozyskać osoby o odpowiednich kompetencjach, może skieruje się w kierunku byłych pracowników TMC. Te podmioty bardzo mocno cięły zatrudnienie w ostatnim czasie. Procesy rekrutacyjne na obydwa wolne handlowe stanowiska trwają. Pierwsza runda rozmów z kandydatami na stanowisko Sales Manager Corporate odbyła się w końcówce listopada.
Będą one kontynuowane w grudniu. Trudno się spodziewać, by proces zakończył się przed końcem roku. A to oznacza zapewne pojawienia się nowego pracownika nie wcześniej, niż w lutym, marcu. O ile w przypadku Corporate Sales Managera nie jest to problemem, to już Leisure Sales Manager powinien być obecny w organizacji na już. Tymczasem linia ogłosiła rekrutację na to stanowisko w tym tygodniu, dając czas na złożenie dokumentów do 27 grudnia. W tym przypadku rekrutacja nie zakończy się z pewnością przed końcem stycznia, a nowa osoba dołączy nie wcześniej, niż w okolicach kwietnia. To będzie już po najbardziej lukratywnym sezonie zimowym.
Inni przewoźnicy też szukają
Mimo słabej koniunktury widać, że linie lotnicze zaczynają odczuwać braki związane z gwałtowną redukcją etatów w 2020 roku. Qatar Airways może mieć, więc konkurencję w rywalizacji o nowych pracowników. Na rynku rozglądają się m.in. Emirates, sondując możliwość powrotu zredukowanych uprzednio pracowników.
Wielu z nich zmieniło już jednak branżę i trudno sobie wyobrazić, by byli entuzjastycznie usposobieni do tej oferty. Rekrutuje również Turkish, który odczuwa braki kadrowe związane z większym obowiązkami, jakie spadły na zespół wraz z nowymi lotami do Antalyi, a także relatywnie dobrze sprzedającym się w okresie pandemii Istambułem.
Zmianę GSA rozważają w tych dniach również Singapore Airlines, także ten przewoźnik będzie potrzebował sprawnego dedykowanego sales managera.
Singapore Airlines szuka nowego reprezentanta w Polsce – czas na impuls
Czy rynek może dotknąć kryzys braku pracowników podobny do tego, jakiego, doświadczają hotelarze, trudno się tego spodziewać. Choć odpływ kadr z branży na pewno nie pozostanie bez konsekwencji.
POWIĄZANE WPISY
30 kwietnia 2024
Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI
Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością…
1 Komentarz10 Minuty
30 kwietnia 2024
Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl
Wiodący polski touroperator wypowiedział umowę największej na rynku multiagencji…
0 Komentarzy2 Minuty
29 kwietnia 2024
Corendon Airlines: nowe połączenie z Warszawy do Alanyi
Corendon poszerza siatkę połączeń z Polski. Nowością jest trasa z Warszawy do Alanyi,…
0 Komentarzy3 Minuty
26 kwietnia 2024
Enter Air osiąga rekordowe wyniki. 2,6 mld zł przychodów i 545 mln zł EBITDA w 2023 roku
W 2023 roku Enter Air osiągnęło rekordowe wyniki, z przychodami wynoszącymi 2,6 mld zł i…
0 Komentarzy7 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair wprowadza 24-godzinną wyprzedaż. Loty od 12 euro
Ryanair uruchomił dziś (19 kwietnia) największą 24-godzinną wyprzedaż błyskawiczną w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair zainaugurował loty na pięciu nowych trasach z Katowice Airport
Ryanair zwiększa swoją obecność w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im.…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
PLL LOT rozpoczyna kampanię rekrutacyjną dla pilotów
12 kwietnia rozpoczęła się kampania rekrutacyjna skierowana do pilotów pragnących…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Wizz MultiPass dostępny z wydłużonym okresem subskrypcji. Ceny zaczynają się od 279 zł
Wizz Air zakończył okres próbny pierwszego w Europie planu subskrypcji lotów i włącza…
0 Komentarzy4 Minuty