Arabia Saudyjska otwiera biuro na Europę Centralną – Warszawa czy Praga ?
Arabia Saudyjska otwiera się na region Europy Centralnej. Za moment będziemy mieli jej reprezentanta także w Polsce. Będą też loty bezpośrednie?
Kolejna dobra informacja potwierdzająca zainteresowanie krajów Zatoki naszym regionem. Saudyjska Organizacja Turystyczna otworzy już wkrótce swoje przedstawicielstwo w jednym z krajów regionu. Wybór “jak zwykle” między Pragą a Warszawą.
Ruszył przetarg na regionalnego reprezentanta, za moment rozstrzygniecie
Władze organizacji odpowiedzialnej za turystykę w tym wciąż turystycznie egzotycznym kraju prowadzą właśnie proces wyboru firmy zewnętrznej która podejmie się reprezentowania ich interesów. Oczekuje się partnera który może zapewnić prężną działalności na każdym z kluczowych rynków Europy Centralnej. De facto wybór nie jest duży.
W grze mamy bowiem globalne marki jak Discover the World czy Aviareps ale także regionalne związane głównie z Czechami brandy. O walkę o tak interesującego klienta mogą się pokusić obecne w Polsce Globair i Travel Advance. Ta ostatnia firma może mieć pewne problemy z pogodzeniem interesów obsługiwanego już w Polsce Dubaju z nowym klientem.
Tak czy inaczej wygląda na to iż po raz kolejny rywalizacja o centralę rozstrzygnie się między Pragą a Warszawą. Wiele wskazuje na to iż znowu wygra stolica Czech. Większość rywalizujących bowiem o kontrakt podmiotów w niej właśnie ma swoje główne biura. Szkoda, choć jest pewne iż w Polsce będziemy mieli osobę personalnie odpowiedzialną za nasz rynek.
Władze turystyczne Arabii Saudyjskiej obiecują rozstrzygniecie przetargu w najbliższych tygodniach. W kwietniu chcą już rozpocząć aktywne działania. Na początek kwietnia zaplanowano webinar dla polskich agentów.
Ambitne plany Arabii – Projekt Wizja 2030
Obecność w regionie jest bezpośrednio związana z ambitnymi celami jakie założyło sobie Państwo z Półwyspu Arabskiego W ramach projektu Wizja 2030 – udział turystyki w produkcie krajowym brutto ma bardzo dynamicznie wzrosnąć.
Przewidziano też szereg inwestycji w infrastrukturę, w kolejnych latach do użytku mają zostać oddane m.in. pierwszy resort a także monumentalny park rozrywki Qiddya. Kraj ma więcej takich GIGA projektów w planach na najbliższe lata.
Organizacja turystyczna wyznaczyła piętnaście kluczowych rynków/regionów które mają być w sposób szczególny zaopiekowanie. Wśród nich jest też “nasz” region Europy Centralnej.
Ukryte turystyczne skarby – saudyjska Petra czy kanion AlUla
Arabia to wciąż prawie nie znany turystycznie zakątek świata. Jest to jednak wielki kraj który ma do dyspozycji prawdziwe turystyczne perełki. Takimi są bez wątpienie saudyjska Petra tj Hegra czy skalne cuda pustyni AlUla, materiały video pokazujące te atrakcje zapierają dech w piersiach.
https://www.bbc.com/reel/video/p08qzrxc/the-mysterious-petra-of-saudi-arabia
Nie inaczej jest też z saudyjskim wybrzeżem Morza Czerwonego jego zaletą może być właśnie brak resortów i wciąż w dużej mierze dziki charakter.
Arabia chce też stawiać na autentyczność, szczyci się tym iż turyści będą mogli obcować z autentyczną lokalną społecznością.
Wyzwania dla turystyki – brak plażowych resortów, połączeń lotniczych i alkoholu ?
Wyzwaniem dla zwiększenia wolumenów turystów z regionu jest kilka. Pierwszym z nich jest brak lub mała liczba połączeń lotniczych. To jednak dzięki subwencjonowaniu wkrótce może się zmienić. Jak wiemy bardzo ambitne plany w zatoce sygnalizuje Wizz Air, dzięki swoim nowoczesnym A321 Neo z łatwością doleci do Rijadu lub innych portów w Arabii Saudyjskiej. Kraj prowadzi też rozmowy z innymi operatorami, nawet LOT poważaniem myśli o polaczeniu do Arabii Saudyjskiej, choć jest to raczej kwestia kolejnych lat.
Na dziś Arabia Saudyjska łatwo poradzi sobie w oparciu o Emirates. Choć wiadomo iż rejsy bezpośrednie są zawsze dodatkowym impulsem dla turystyki przyjazdowej.
Brak morskich/plażowych resortów może być większym wyzwaniem, nie można bowiem liczyć na turystykę spod znaku sun&beach. Mimo iż władze planują budowę pierwszych resortów, to minie sporo czasu nim pojawią się w nich polscy turyści. Zresztą zalety Arabii tkwią gdzieś indziej, to właśnie te ukryte perły o których była mowa wyżej. W oparciu o nie można przygotować bardzo ciekawe produktu spod znaku turystyki kulturowej czy MICE.
Z pewnością wspomniana branża Mice będzie pierwszą która będzie “krzyczeć” o braku alkoholu w destynacji jako czynniku który zniweczy jej działania. Nie bylibyśmy takimi pesymistami w tym względzie. Przykład latającej do równie tradycyjnego emiratu Szardża z regionu ( Praga/Kijów) linii Air Airabia daje do myślenia. Wielu klientów w tym Tour Operatorzy na wskazanych rynkach( Czechy, Ukraina) poradziło sobie z brakiem alkoholu w destynacji. Nie inaczej będzie też w przypadku Arabii Saudyjskiej.
Ruszają pierwsze działania promocyjne w Polsce
Jak wspominaliśmy Saudyjska Organizacja Turystyczna jest zdeterminowana by szybko wybrać przedstawiciela w regionie. Zaplanowano już pierwsze działania promocyjne w Polsce. Webinar dla agentów wstępnie ma się odbyć 7 kwietnia.
Duża część materiałów promocyjnych jest już dostępna w językach państw regionu w tym naturalnie po polsku. Wkrótce będziemy się mogli z nimi zapoznać.
Wciąż toczą się też rozmowy z Tour Operatorami o uruchomieniu produktu charterowego, wydaje się iż najbliżej finalizacji jest w tym momencie Rainbow. Zobaczymy jak sprzeda się tak egzotyczna destynacja w Polsce. Przykład Omanu każe być jednak w tym względzie dużym optymistą.
Czekam na decyzje co do reprezentanta w Polsce jak i pierwsze działania skierowane do branży turystycznej w naszym kraju. Wysiłki organizacji turystycznej Arabii Saudyjskiej są dobrym prognostykiem co do zainteresowania naszym regionem ze strony nowych nie obecnych na nim do tej pory destynacji.
POWIĄZANE WPISY
30 kwietnia 2024
Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI
Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością…
1 Komentarz10 Minuty
30 kwietnia 2024
Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl
Wiodący polski touroperator wypowiedział umowę największej na rynku multiagencji…
0 Komentarzy2 Minuty
29 kwietnia 2024
Koreańska agencja PR otwiera drzwi na polskim rynku
Przedstawicielstwo Koreańskiej Narodowej Organizacji Turystycznej w Europie Wschodniej…
0 Komentarzy1 Minuty
29 kwietnia 2024
Biura podróży – wycieczki nieco tańsze, ale marże podobne jak przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy3 Minuty
29 kwietnia 2024
Corendon Airlines: nowe połączenie z Warszawy do Alanyi
Corendon poszerza siatkę połączeń z Polski. Nowością jest trasa z Warszawy do Alanyi,…
0 Komentarzy3 Minuty
26 kwietnia 2024
Polski urzędnik promuje turystykę – przejechał 280 km rowerem z Berlina do Poznania
Co robi urzędnik? Odruchowa odpowiedź na to pytanie – choć nieco krzywdząca – brzmi…
0 Komentarzy5 Minuty
26 kwietnia 2024
Gdańsk dołącza do Przewodnika Michelin
Na mocy umowy podpisanej przez Polską Organizację Turystyczną ze słynnym Przewodnikiem…
0 Komentarzy2 Minuty
25 kwietnia 2024
Rankomat.pl: szykuje się rekordowa majówka pod względem wyjazdów za granicę. Najchętniej wybieramy Włochy i Hiszpanię
Majówka w 2024 roku ma być rekordowa pod względem zagranicznych wyjazdów – z Polski…
0 Komentarzy6 Minuty
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
[…] Arabia Saudyjska otwiera biuro na Europę Centralną – Warszawa czy Praga ? […]
[…] Tajach nowe pokłady kreatywności a obserwacja działań promocyjnych Dubaju / Parks and Resorts i Arabii Saudyjskiej pomoże w adekwatnej odpowiedzi na akcje […]
[…] z regionem. Skorzystają na tym zapewne nie tylko Emiraty, ale też inne kraje sąsiedzkie. Vide Arabia Saudyjska, która planuje mocno się […]