Warszawska Organizacja Turystyczna: kryzys przeżyliśmy, teraz czeka nas ciężka praca, by wrócili turyści
Kryzys nas nie pokonał, nikt nie zrezygnował z członkostwa, co więcej w I kwartale zyskaliśmy 15 nowych członków, w tym dwóch w czasie pandemii. Nowa strategi ma pomóc w ponownym pozyskaniu klientów – powiedziała podczas spotkania prasowego Barbara Tutak, prezes warszawskiej Organizacji Turystycznej.
Spotkanie, które odbyło się w Muzeum Marii Skłodowskiej Curie miało na celu odpowiedź na dwa pytania: jak kryzys dotknął warszawskich przedsiębiorców oraz jaką Warszawska Organizacja Turystyczna przyjęła strategię działania i komunikacji.
Dobór członków zadaniowy
Barbara Tutak, prezes WOT, powiedziała: „W planach na 2020 rok chcieliśmy przyjąć 12 nowych członków. Tymczasem w I kwartale tego roku przyjęliśmy 15 nowych członków. Obecnie liczymy 114 członków.
Nigdy nie stawialiśmy na ilość, wybieraliśmy najlepszych. Myślimy o pewnych limitach ilościowych, ponieważ w niektórych obszarach „sięgamy sufitu” większej liczbie nie będziemy mogli zaproponować stosownych benefitów z uczestnictwa.
Mateusz Czerwiński, wiceprezes zarządu WOT, dodał: „Każdy z podmiotów był nam potrzebny do określonych działań. Obecnie zależy nam na zaproszeniu.
Chcemy by każdy podmiot mógł traktować swoją składkę, jako inwestycję. Członków dobieramy zadaniowo.”
Jak poradzić sobie z kryzysem – nowa strategia
7 marca zapytaliśmy naszych członków o sytuację. Większość odpowiedziała, że sytuacja jest bardzo zła. Nie było paniki, ale była świadomość że będzie jeszcze gorzej – podkreśliła Barbara Tutak.
„Mamy przygotowany projekt nowego statutu, w którym między innymi najważniejszymi zmianami były: przedłużenie kadencji władz oraz możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez WOT.”
9 marca WOT przyjęła nową strategię.
W jej ramach założyliśmy:
– bieżące informowanie członków o wsparciu administracji publicznej,
– aktywne lobowanie oraz dialog z rządem i samorządem na rzecz przedsiębiorców,
– współpraca ze stowarzyszeniami branżowymi (m.in. Sztab Tugether, Rada ds. Bezpiecznego Eventu),
– nowe działania i narzędzia marketingowe,
– pozyskiwanie wydarzeń kongresowych do roku 2026.
Barbara Tutak podkreśliła: „Jeśli chodzi o straty finansowe w zasadzie ich nie ponieśliśmy. Mieliśmy zaplanowany wspólny ze Stołecznym Biurem Turystyki udział w targach ITB, ale udało się odzyskać wszystkie środki
Wszyscy członkowie (oprócz trzech) opłacili składki, również ci, którzy zalegali a także dwójka nowych członków, którzy przystąpili do nas w czasie kryzysu.
Działania
Barbara Tutaj oceniła: “Działaliśmy bardzo intensywnie. Zgłaszaliśmy postulaty naszych członków do odpowiednich ministerstw, urzędów, POT. Braliśmy aktywny udział w pracach na przygotowaniem i publikacją wytycznych dla branży;
– hotelarskiej,
– konferencyjnej,
– gastronomicznej,
– instytucji kulturalnych.
30 marca wypracowaliśmy wspólnie z Gdańskiem, Łodzią i Poznaniem stanowisko metropolitalnych LOT-ów.
Nowe działania marketingowe polegały m.in.utworzeniu kilku projektów
– muzea online – #codziennadawka kultury. Uczestniczą w tym wszystkie muzea członkowie WOT. WOT zebrał te wszystkie oferty i promował je.
– kulinaria online (w tym przepisy warszawskiej kuchni zebrane pod hasztagiem #warszawskieprzepisykulinarne i prezentacje restauracji-członków).
– działanie pomocowe dla instytucji kultury; po mieście jeździła różowa Nyska zachęcająca do odwiedzin w muzeach.
– wspólna promocja Warszawy i Mazowsza #nietrzebajechacdale
Wspólna akcja z innymi miastami #WeWillWait (w sumie 13 miast) zamieniła się w akcję #WeAreReady.
Stworzyliśmy nowy produkt – Bezpieczny city break – przewodnik weekendowy po Warszawie #WarsawIsRedy. Jest to wskazówka, co może turysta zrobić w weekend w stolicy. Dzięki niej może zaplanować marszrutę zwiedzania Warszawy – dodał Mateusz Czerwiński.
Barbara Tutak: „Uruchomiliśmy nową stronę www.odkrywajwarszawe.pl służącą polskiemu gościowi. Istnieje strona GotoWarsaw, ale to strona wizerunkowa. Nie ma na niej podpowiedzi dla konkretnych grup turystów. Koszt strony to ok 5-6 tys.
Wspólnie z SBT rozpoczęliśmy także kampanię “Warszawa to nie tylko…”
Kolejne działania WOT, to
- wsparcie w tworzeniu wirtualnych spacerów dla członków WOT.
- współpraca z POT przy programach: Wybierz bezpieczny voucher, Wypoczynek dla medyka (wzięły w niej udział 3 hotele – Hotel Warszawa, Hotel Narvik, Hotel Portos), Turystyczna szkoła, Obiekt bezpieczny higienicznie (11 członków WOTjuż się zarejestrowało).
- działania marketingowe na rynkach zagranicznych: Czechy, Wielka Brytania (webinar 29 lipca, moderatorem będzie Weekly Travel Journal, udział wezmą Warszawa, Poznań, Łódź i Kraków) i Belgia (3 godzinna audycja o Warszawie w radio Viva Cite – drugiej co do wielkości rozgłośnia w kraju).
Jak nas zmieniła pandemia?
Barbara Tutak skomentowała: „Kryzys spowodowany pandemią pokazał kilka istotnych spraw. Można inaczej się komunikować – znaczenia nabrały wideokonferencje, webinary i wideoczaty.
Okazało się, że w grupie siła – sprawdził się wspólny marketing członków WOT i miasta.
Okazało się również, że ZOPOT-y mogą i są wiarygodnym źródłem informacji o rynkach a planowanie działań powinno być osadzone o argumenty.
Planowanie działań powinno być osadzone o argumenty merytoryczne.
Współpraca stałą się kluczem efektywnych działań i sukcesu.
Pojawili się liderzy na rynku (miejskie LOT-y).
Co dalej?
Według prezes WOT, po stronie podaży:
Zmieni się struktura warszawskiego rynku
Zmieni się obsługa, ważna będzie inwestycja w bezpieczeństwo.
Badania rynku ważnym źródłem informacji.
Natomiast po stronie popytu
Jeszcze ważniejszy stał się powszechny i mobilny dostęp do Internetu
Niezmiernie istotne jest hasło “Bezpieczeństwo przede wszystkim”
Wagi nabrały domocentryzm i prywatyzacja konsumpcji
Przy podejmowaniu decyzji w centrum uwagi znalazło się dziecko
Jeśli chodzi o rolę LOT, to Barbara Tutak podkreśliła, że jej zdaniem organizacja może być ośrodkiem zarządzającym.
Co do przyszłości kilkuletniej, to WOT usilnie pracuje nad pozyskiwaniem wydarzeń na najbliższe pięć lat. Część wydarzeń zaplanowanych na ten rok zostało przeniesionych, niewiele jak podkreślił Mateusz Czerwiński, zostało anulowanych. Do roku 2026 pozyskano już 127 wydarzeń, których uczestnicy wykupią 255 597 noclegów. na przyszły rok pozyskano już 21 wydarzeń.
POWIĄZANE WPISY
30 kwietnia 2024
Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI
Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością…
1 Komentarz10 Minuty
30 kwietnia 2024
Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl
Wiodący polski touroperator wypowiedział umowę największej na rynku multiagencji…
0 Komentarzy2 Minuty
29 kwietnia 2024
Koreańska agencja PR otwiera drzwi na polskim rynku
Przedstawicielstwo Koreańskiej Narodowej Organizacji Turystycznej w Europie Wschodniej…
0 Komentarzy1 Minuty
29 kwietnia 2024
Corendon Airlines: nowe połączenie z Warszawy do Alanyi
Corendon poszerza siatkę połączeń z Polski. Nowością jest trasa z Warszawy do Alanyi,…
0 Komentarzy3 Minuty
26 kwietnia 2024
Polski urzędnik promuje turystykę – przejechał 280 km rowerem z Berlina do Poznania
Co robi urzędnik? Odruchowa odpowiedź na to pytanie – choć nieco krzywdząca – brzmi…
0 Komentarzy5 Minuty
26 kwietnia 2024
Gdańsk dołącza do Przewodnika Michelin
Na mocy umowy podpisanej przez Polską Organizację Turystyczną ze słynnym Przewodnikiem…
0 Komentarzy2 Minuty
25 kwietnia 2024
Rankomat.pl: szykuje się rekordowa majówka pod względem wyjazdów za granicę. Najchętniej wybieramy Włochy i Hiszpanię
Majówka w 2024 roku ma być rekordowa pod względem zagranicznych wyjazdów – z Polski…
0 Komentarzy6 Minuty
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
POT: na majówkę w tym roku wyjedzie czterech na dziesięciu Polaków
Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszej połowie kwietnia zapytano mieszkańców Polski o…
0 Komentarzy6 Minuty