Warszawska Organizacja Turystyczna: kryzys przeżyliśmy, teraz czeka nas ciężka praca, by wrócili turyści

Kryzys nas nie pokonał, nikt nie zrezygnował z członkostwa, co więcej w I kwartale zyskaliśmy 15 nowych członków, w tym dwóch w czasie pandemii. Nowa strategi ma pomóc w ponownym pozyskaniu klientów – powiedziała podczas spotkania prasowego Barbara Tutak, prezes warszawskiej Organizacji Turystycznej.
Spotkanie, które odbyło się w Muzeum Marii Skłodowskiej Curie miało na celu odpowiedź na dwa pytania: jak kryzys dotknął warszawskich przedsiębiorców oraz jaką Warszawska Organizacja Turystyczna przyjęła strategię działania i komunikacji.
Dobór członków zadaniowy
Barbara Tutak, prezes WOT, powiedziała: „W planach na 2020 rok chcieliśmy przyjąć 12 nowych członków. Tymczasem w I kwartale tego roku przyjęliśmy 15 nowych członków. Obecnie liczymy 114 członków.
Nigdy nie stawialiśmy na ilość, wybieraliśmy najlepszych. Myślimy o pewnych limitach ilościowych, ponieważ w niektórych obszarach „sięgamy sufitu” większej liczbie nie będziemy mogli zaproponować stosownych benefitów z uczestnictwa.
Mateusz Czerwiński, wiceprezes zarządu WOT, dodał: „Każdy z podmiotów był nam potrzebny do określonych działań. Obecnie zależy nam na zaproszeniu.
Chcemy by każdy podmiot mógł traktować swoją składkę, jako inwestycję. Członków dobieramy zadaniowo.”
Jak poradzić sobie z kryzysem – nowa strategia
7 marca zapytaliśmy naszych członków o sytuację. Większość odpowiedziała, że sytuacja jest bardzo zła. Nie było paniki, ale była świadomość że będzie jeszcze gorzej – podkreśliła Barbara Tutak.
„Mamy przygotowany projekt nowego statutu, w którym między innymi najważniejszymi zmianami były: przedłużenie kadencji władz oraz możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez WOT.”
9 marca WOT przyjęła nową strategię.
W jej ramach założyliśmy:
– bieżące informowanie członków o wsparciu administracji publicznej,
– aktywne lobowanie oraz dialog z rządem i samorządem na rzecz przedsiębiorców,
– współpraca ze stowarzyszeniami branżowymi (m.in. Sztab Tugether, Rada ds. Bezpiecznego Eventu),
– nowe działania i narzędzia marketingowe,
– pozyskiwanie wydarzeń kongresowych do roku 2026.
Barbara Tutak podkreśliła: „Jeśli chodzi o straty finansowe w zasadzie ich nie ponieśliśmy. Mieliśmy zaplanowany wspólny ze Stołecznym Biurem Turystyki udział w targach ITB, ale udało się odzyskać wszystkie środki
Wszyscy członkowie (oprócz trzech) opłacili składki, również ci, którzy zalegali a także dwójka nowych członków, którzy przystąpili do nas w czasie kryzysu.
Działania
Barbara Tutaj oceniła: „Działaliśmy bardzo intensywnie. Zgłaszaliśmy postulaty naszych członków do odpowiednich ministerstw, urzędów, POT. Braliśmy aktywny udział w pracach na przygotowaniem i publikacją wytycznych dla branży;
– hotelarskiej,
– konferencyjnej,
– gastronomicznej,
– instytucji kulturalnych.
30 marca wypracowaliśmy wspólnie z Gdańskiem, Łodzią i Poznaniem stanowisko metropolitalnych LOT-ów.
Nowe działania marketingowe polegały m.in.utworzeniu kilku projektów
– muzea online – #codziennadawka kultury. Uczestniczą w tym wszystkie muzea członkowie WOT. WOT zebrał te wszystkie oferty i promował je.
– kulinaria online (w tym przepisy warszawskiej kuchni zebrane pod hasztagiem #warszawskieprzepisykulinarne i prezentacje restauracji-członków).
– działanie pomocowe dla instytucji kultury; po mieście jeździła różowa Nyska zachęcająca do odwiedzin w muzeach.
– wspólna promocja Warszawy i Mazowsza #nietrzebajechacdale
Wspólna akcja z innymi miastami #WeWillWait (w sumie 13 miast) zamieniła się w akcję #WeAreReady.
Stworzyliśmy nowy produkt – Bezpieczny city break – przewodnik weekendowy po Warszawie #WarsawIsRedy. Jest to wskazówka, co może turysta zrobić w weekend w stolicy. Dzięki niej może zaplanować marszrutę zwiedzania Warszawy – dodał Mateusz Czerwiński.
Barbara Tutak: „Uruchomiliśmy nową stronę www.odkrywajwarszawe.pl służącą polskiemu gościowi. Istnieje strona GotoWarsaw, ale to strona wizerunkowa. Nie ma na niej podpowiedzi dla konkretnych grup turystów. Koszt strony to ok 5-6 tys.
Wspólnie z SBT rozpoczęliśmy także kampanię „Warszawa to nie tylko…”
Kolejne działania WOT, to
- wsparcie w tworzeniu wirtualnych spacerów dla członków WOT.
- współpraca z POT przy programach: Wybierz bezpieczny voucher, Wypoczynek dla medyka (wzięły w niej udział 3 hotele – Hotel Warszawa, Hotel Narvik, Hotel Portos), Turystyczna szkoła, Obiekt bezpieczny higienicznie (11 członków WOTjuż się zarejestrowało).
- działania marketingowe na rynkach zagranicznych: Czechy, Wielka Brytania (webinar 29 lipca, moderatorem będzie Weekly Travel Journal, udział wezmą Warszawa, Poznań, Łódź i Kraków) i Belgia (3 godzinna audycja o Warszawie w radio Viva Cite – drugiej co do wielkości rozgłośnia w kraju).
Jak nas zmieniła pandemia?
Barbara Tutak skomentowała: „Kryzys spowodowany pandemią pokazał kilka istotnych spraw. Można inaczej się komunikować – znaczenia nabrały wideokonferencje, webinary i wideoczaty.
Okazało się, że w grupie siła – sprawdził się wspólny marketing członków WOT i miasta.
Okazało się również, że ZOPOT-y mogą i są wiarygodnym źródłem informacji o rynkach a planowanie działań powinno być osadzone o argumenty.
Planowanie działań powinno być osadzone o argumenty merytoryczne.
Współpraca stałą się kluczem efektywnych działań i sukcesu.
Pojawili się liderzy na rynku (miejskie LOT-y).
Co dalej?
Według prezes WOT, po stronie podaży:
Zmieni się struktura warszawskiego rynku
Zmieni się obsługa, ważna będzie inwestycja w bezpieczeństwo.
Badania rynku ważnym źródłem informacji.
Natomiast po stronie popytu
Jeszcze ważniejszy stał się powszechny i mobilny dostęp do Internetu
Niezmiernie istotne jest hasło „Bezpieczeństwo przede wszystkim”
Wagi nabrały domocentryzm i prywatyzacja konsumpcji
Przy podejmowaniu decyzji w centrum uwagi znalazło się dziecko
Jeśli chodzi o rolę LOT, to Barbara Tutak podkreśliła, że jej zdaniem organizacja może być ośrodkiem zarządzającym.
Co do przyszłości kilkuletniej, to WOT usilnie pracuje nad pozyskiwaniem wydarzeń na najbliższe pięć lat. Część wydarzeń zaplanowanych na ten rok zostało przeniesionych, niewiele jak podkreślił Mateusz Czerwiński, zostało anulowanych. Do roku 2026 pozyskano już 127 wydarzeń, których uczestnicy wykupią 255 597 noclegów. na przyszły rok pozyskano już 21 wydarzeń.
POWIĄZANE WPISY
23 września 2025
Kołobrzeg gospodarzem ogólnopolskiego Kongresu Turystyka Przyszłości
W dniach 23-26 września 2025 roku w Kołobrzegu odbędzie się pierwszy ogólnopolski Kongres…
0 Komentarzy1 Minuty
22 września 2025
Europejski Szlak Zamków i Pałaców połączy Dolny Śląsk i Saksonię
Na dziedzińcu Zamku Czocha zaprezentowano Europejski Szlak Zamków i Pałaców…
0 Komentarzy1 Minuty
22 września 2025
Jesienna odsłona „Sopotu z kawą w ręku” połączy kulturę i gastronomię
W dniach 26-28 września w Sopocie odbędzie się jesienna edycja wydarzenia „Sopot z kawą w…
0 Komentarzy1 Minuty
22 września 2025
Zmiany w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Ireneusz Raś zajmie się turystyką
Ireneusz Raś będzie odpowiadał w Ministerstwie Sportu i Turystyki za politykę…
0 Komentarzy1 Minuty
22 września 2025
Zanurz się w historii i przyrodzie Jury podczas Juromanii
Nieopodal Krakowa rozciąga się malownicza Jura Krakowsko-Częstochowska, kraina pełna…
0 Komentarzy2 Minuty
24 września 2025
Szczecin gospodarzem GDS-Forum & Impact Day 2026
W dniach 16-18 czerwca 2026 roku Szczecin będzie gospodarzem GDS-Forum & Impact Day -…
0 Komentarzy1 Minuty
24 września 2025
Certyfikaty POT 2025 zostaną wręczone podczas Tour Salon w Poznaniu
3 października 2025 roku, podczas Tour Salon na Międzynarodowych Targach Poznańskich,…
0 Komentarzy1 Minuty
24 września 2025
XVII Forum Promocji Turystycznej: turystyka w erze AI i Search Generative Experience
13 października w Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon odbędzie się XVII edycja Forum…
0 Komentarzy1 Minuty
23 września 2025
Z głębokim żalem żegnamy Michała Szmyta
Z wielkim smutkiem informujemy o śmierci Michała Szmyta, wieloletniego współpracownika i…
0 Komentarzy1 Minuty
23 września 2025
Kołobrzeg gospodarzem ogólnopolskiego Kongresu Turystyka Przyszłości
W dniach 23-26 września 2025 roku w Kołobrzegu odbędzie się pierwszy ogólnopolski Kongres…
0 Komentarzy1 Minuty
22 września 2025
Europejski Szlak Zamków i Pałaców połączy Dolny Śląsk i Saksonię
Na dziedzińcu Zamku Czocha zaprezentowano Europejski Szlak Zamków i Pałaców…
0 Komentarzy1 Minuty
22 września 2025
Jesienna odsłona „Sopotu z kawą w ręku” połączy kulturę i gastronomię
W dniach 26-28 września w Sopocie odbędzie się jesienna edycja wydarzenia „Sopot z kawą w…
0 Komentarzy1 Minuty
22 września 2025
Zmiany w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Ireneusz Raś zajmie się turystyką
Ireneusz Raś będzie odpowiadał w Ministerstwie Sportu i Turystyki za politykę…
0 Komentarzy1 Minuty
22 września 2025
Zanurz się w historii i przyrodzie Jury podczas Juromanii
Nieopodal Krakowa rozciąga się malownicza Jura Krakowsko-Częstochowska, kraina pełna…
0 Komentarzy2 Minuty
24 września 2025
Szczecin gospodarzem GDS-Forum & Impact Day 2026
W dniach 16-18 czerwca 2026 roku Szczecin będzie gospodarzem GDS-Forum & Impact Day -…
0 Komentarzy1 Minuty
24 września 2025
Certyfikaty POT 2025 zostaną wręczone podczas Tour Salon w Poznaniu
3 października 2025 roku, podczas Tour Salon na Międzynarodowych Targach Poznańskich,…
0 Komentarzy1 Minuty
24 września 2025
XVII Forum Promocji Turystycznej: turystyka w erze AI i Search Generative Experience
13 października w Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon odbędzie się XVII edycja Forum…
0 Komentarzy1 Minuty
23 września 2025
Z głębokim żalem żegnamy Michała Szmyta
Z wielkim smutkiem informujemy o śmierci Michała Szmyta, wieloletniego współpracownika i…
0 Komentarzy1 Minuty
23 września 2025
Kołobrzeg gospodarzem ogólnopolskiego Kongresu Turystyka Przyszłości
W dniach 23-26 września 2025 roku w Kołobrzegu odbędzie się pierwszy ogólnopolski Kongres…
0 Komentarzy1 Minuty