MSiT podaje dane sprzed półrocza

Według Ministerstwa Sportu i Turystyki liczbę turystów, którzy odwiedzili Polskę w pierwszych sześciu miesiącach tego roku szacuje się na ponad 8,3 mln (o 4,6 proc. więcej niż w I połowie 2016 r.). To dobra wiadomość, ale publikowanie w grudniu danych za pierwsze półrocze to anachronizm. Dla przykładu, Chorwacka Wspólnota Turystyczna korzystająca z programu e-visitor potrafi podać wszelkie dane o liczbie turystów odwiedzających Chorwację z dnia na dzień.
O programie e-visitor, jego zaletach i znaczeniu dla budowy strategii turystycznej kraju oraz planowaniu promocji, mówiła podczas II Forum Promocji Turystycznej, dyrektor przedstawicielstwa Chorwacka Wspólnota Turystyczna, Agnieszka Puszczewicz. Co więcej, okazuje się, że jest to rozwiązanie stosunkowo tanie, a jego wprowadzenie wymaga wyłącznie dobrej woli, wiedzy i umiejętności. Czyli, teoretycznie, możliwe byłoby wdrożenie takiego systemu również w Polsce.
Niestety, wykładu Agnieszki Puszczewicz nie słuchał nikt z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Choć ministerstwo objęło forum patronatem, nikt z resortu na nią się nie pofatygował. Szkoda, bo może dowiedziałby się, że istnieją rozwiązania o lata świetlne wyprzedzającym polskie szacunki oparte na badaniach GUS.
W Polsce, co roku mamy do czynienia z taka samą sytuacją: GUS podaje szacunkowe dane z półrocznym opóźnieniem, MSiT je publikuje, a na ich podstawie próbuje opracowywać strategię dla turystyki w Polsce. Przedsiębiorcy, samorządowcy, organizacje nie mają dostępu do aktualnych danych o ruchu turystycznym w naszym kraju. Niedawno pisaliśmy o raporcie zrobionym na zamówienie MSiT przez firmę z Kutna – raporcie opracowanym na podstawie badań GUS sprzed trzech lat.
I tak to się kręci w MSiT: nieaktualne raporty opracowywane w niewiadomym celu, „szacunkowe” i historyczne dane o przyjazdach turystów. Minister Witold Bańka na początku swojej kadencji zapowiadał stworzenie „obserwatorium” turystycznego, które miałoby dostarczać danych o turystyce w Polsce. Jak na razie, MSiT obserwuje jedynie dane z GUS, dostępne dla każdego w internecie. Może zamiast jedynie obserwować, czas zainicjować projekt badawczy z prawdziwego zdarzenia? Taki, z którego mógłby ktokolwiek skorzystać?
Obecnie pieniądze są wydawane w nieprzemyślany sposób, a strategia budowana na podstawie nieaktualnych danych. A przecież MSiT ma plan, by turystyka stałą się jedną z ważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Ten plan jest śmiały, ale jak go wykonać z tak lekceważącym stosunkiem do źródeł wiedzy o turystyce?
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty
28 listopada 2025
Magdalena Krucz rekomendowana na prezeskę POT
Proces wyboru nowego prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wciąż trwa, a branża…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Niemcy częściej wybierają Polskę. Dane DRV wskazują na wyraźny wzrost zainteresowania
Niemieccy turyści coraz częściej wybierają Polskę jako cel podróży. Dane Deutscher…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Opole zapowiada świąteczny jarmark i nowe atrakcje
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Opolu wystartuje 28 listopada i potrwa do 23…
0 Komentarzy1 Minuty
25 listopada 2025
Kasina Ski&Bike otwiera sezon narciarski
Kasina Ski&Bike jako pierwszy ośrodek Grupy Pingwina rozpoczęła sezon narciarski,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dolnośląska Organizacja Turystyczna prezentuje nowy spot – Dolny Śląsk Travel
Dolnośląska Organizacja Turystyczna zaprezentowała nowy spot promocyjny „Dolny Śląsk…
0 Komentarzy2 Minuty










