Polska – 16,7 mln turystów w 2015 roku

Jak podała Polska Organizacja Turystyczna, w 2015 roku Polskę odwiedziło 16,7 mln turystów zagranicznych, o 4,5 proc. więcej niż w 2014 roku.
Według Doroty Zientalskiej z Departamentu Strategii Polskiej Organizacji Turystycznej, ponad 15 proc. przyjeżdżających korzysta z pośrednictwa biur podróży, wykupując cały pakiet (11,8 proc.) lub część usług (3,7 proc.).
Co trzecia osoba przybywająca z: USA, Kanady, Australii, Japonii, Chin, Korei Płd., i innych krajów zamorskich kupuje oferty przygotowane przez organizatorów turystyki. Wykupienie pakietu na przyjazd od Polski jest również popularne w krajach 15 UE – co 5 turysta z krajów „starej Unii” korzysta, z co najmniej częściowego pośrednictwa biur podróży. W najmniejszym stopniu zorganizowaną formą odwiedzenia naszego kraju zainteresowani są sąsiedzi zza wschodniej granicy (Rosja, Ukraina, Białoruś) i mieszkańcy krajów tzw. „nowej Unii”.
Według opracowania POT, część biur specjalizujących się w obsłudze turystów zagranicznych indywidualnie i grupowo przyjeżdżających do Polski, zrzeszonych w Forum Turystyki Przyjazdowej, wzięła udział w badaniu dotyczącym oceny sprzedaży w 2015 roku. Były to biura małe i duże, o bardzo zróżnicowanej sprzedaży – deklarowana liczba obsłużonych w ubiegłym roku turystów mieściła się w przedziale od kilkuset osób po blisko 50 tysięcy. Większość biur świadczyła usługi przyjazdowe zarówno na terenie Polski, jak i krajów ościennych, szczególnie: Niemiec, Czech, Litwy.
Touroperatorzy w 2015 roku najczęściej sprzedawali swoją ofertę turystom z Niemiec, Włoch, Wlk. Brytanii, USA, Francji, Austrii i innych rynków europejskich. Poziom sprzedaży dla większości rynków pozostawał zazwyczaj na podobnym poziomie, jak w roku poprzednim (2014). Wyraźne spadki odnotowano nadal dla Rosji, Ukrainy, Białorusi. W przypadku niektórych biur widać było wyraźne wyspecjalizowanie się w obsłudze turystów z wybranego rynku, np.: Niemiec, Japonii, Włoch, Wlk. Brytanii, Białorusi.
Jak podkreśla Dorota Zientalska, najbardziej popularne są objazdy (tematyczne i klasyczne), pielgrzymki i przyjazdy typu incentives. Popularna była również obsługa programowa grup na zlecenie. Wycieczki objazdowe po Polsce sprzedawane były praktycznie na wszystkich rynkach, bliskich i dalekich, tych najczęściej obsługiwanych, i tych niszowych. Włosi, Niemcy, Amerykanie, Austriacy i Hiszpanie byli najczęściej klientami ofert pielgrzymkowych. Z motywacyjnych pobytów firmowych w Polsce korzystali już nie tylko obywatele krajów europejskich: Niemiec, Francji, Hiszpanii, Norwegii, ale również firmy z Azji – Chin i Indii.
Dobrze sprzedawała się w Polsce oferta krótkich weekendowych pobytów typu „city break”, która jest atrakcyjna dla turystów z wszystkich rynków położonych od Polski maksimum 3 godziny lotu. Często polscy touroperatorzy na rynkach bliższych (kraje europejskie) i dalszych (Indie, Tajlandia, ZEA, Australia, RPA, Malezja, Japonia itp.) znajdowali klientów na produkty związane z uprawianiem w Polsce turystyki aktywnej. Słabiej biura oceniły sprzedaż w 2015 roku pobytów leczniczych/SPA, pobytów wypoczynkowych i wydarzeń.
Opracowanie powstało na podstawie: opracowania MSiT „Charakterystyka przyjazdów cudzoziemców do Polski w 2015 roku” oraz badań własnych POT – monitoring ewolucji komercjalizacji polskich produktów turystycznych sprzedawanych przez członków Forum Turystyki Przyjazdowej na rynkach zagranicznych (dane za rok 2015).
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty
28 listopada 2025
Magdalena Krucz rekomendowana na prezeskę POT
Proces wyboru nowego prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wciąż trwa, a branża…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Niemcy częściej wybierają Polskę. Dane DRV wskazują na wyraźny wzrost zainteresowania
Niemieccy turyści coraz częściej wybierają Polskę jako cel podróży. Dane Deutscher…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Opole zapowiada świąteczny jarmark i nowe atrakcje
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Opolu wystartuje 28 listopada i potrwa do 23…
0 Komentarzy1 Minuty
25 listopada 2025
Kasina Ski&Bike otwiera sezon narciarski
Kasina Ski&Bike jako pierwszy ośrodek Grupy Pingwina rozpoczęła sezon narciarski,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dolnośląska Organizacja Turystyczna prezentuje nowy spot – Dolny Śląsk Travel
Dolnośląska Organizacja Turystyczna zaprezentowała nowy spot promocyjny „Dolny Śląsk…
0 Komentarzy2 Minuty










