Sztuczna inteligencja, zrównoważony rozwój i przyszłość turystyki. Za nami XVI Forum Promocji Turystycznej we Wrocławiu
28 kwietnia 2025 roku, Hala Stulecia we Wrocławiu zamieniła się w centrum krajowej debaty o przyszłości turystyki. XVI edycja Forum Promocji Turystycznej, współorganizowana przez Dolnośląską Organizację Turystyczną, Wrocławską Organizację Turystyczną i redakcję portalu WaszaTurystyka.pl, przyciągnęła przedstawicieli branży z całej Polski. Hasła przewodnie tegorocznej edycji – technologie, ekologia i strategia dla przyszłości – wyznaczyły kierunek rozmów, prezentacji i debat.
Forum otworzyli Magdalena Piasecka, wiceprezeska DOT, Alfred Wagner z Wrocławskiej Organizacji Turystycznej oraz Arkadiusz Filipowski, zastępca dyrektora Departamentu Marki Miasta Wrocławia.
Zaraz po oficjalnym rozpoczęciu na scenie pojawił się Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Przedstawił on założenia tworzonej właśnie Strategii rozwoju turystyki w Polsce do 2030 roku. Dokument ten, będący efektem zakrojonych konsultacji regionalnych, ma wyznaczyć kierunki rozwoju branży w nadchodzących latach.
Nowe technologie w służbie promocji
Pierwsza sesja rozpoczęła się od inspirującego wystąpienia Krystiana Wydro z OtterMind, który pod hasłem „Sky is the limit” zaprezentował nowatorskie pomysły na hiperspersonalizowane kampanie promocyjne prowadzone z wykorzystaniem AI.
Następnie jednym z najżywiej komentowanych momentów dnia było wystąpienie Artura Krysztofiaka pt. „Pozdrowienia od Bolesława Chrobrego, czyli jak wykorzystać AI w promocji kierunku turystycznego”. Praktyczne spojrzenie na zastosowanie sztucznej inteligencji w budowaniu tożsamości miejsc, a także storytellingu, wywołało szeroką dyskusję, kontynuowaną później w kuluarach.
Kulminacją technologicznej części Forum była debata „Czy AI zastąpi biura podróży?”, w której udział wzięli liderzy takich firm jak Nekera, Rainbow Tours, eSky, Travelplanet czy Itaka. Eksperci byli zgodni – sztuczna inteligencja nie zastąpi człowieka, ale znacząco zmieni sposób, w jaki będziemy planować podróże.
Zielona przyszłość turystyki
Wiemy już, że systemy sztucznej inteligencji odpowiadają obecnie za około 2 proc. globalnego zużycia energii elektrycznej, czyli więcej niż wiele sektorów przemysłowych. Jak to wpływa na zrównoważony rozwój? Drugą sesję rozpoczęliśmy od debaty „Jak centra nauki wspierają rozwój turystyki zrównoważonej” z udziałem przedstawicieli Hydropolis, Cogiteonu, Hevelianum oraz Centrum Nauki Experyment pokazała, że edukacja ekologiczna to dziś nieodłączny element świadomego podróżowania.
Warto również wspomnieć o wystąpieniu Magdaleny Piaseckiej, która zaprezentowała działania Dolnego Śląska na rzecz zrównoważonej turystyki. Podobne tematy poruszono w panelu z udziałem przedstawicieli Ryanair, FlixBusa, Kolei Dolnośląskich, Portu Lotniczego we Wrocławiu oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pojawiło się jedno główne pytanie: czy zrównoważone podróżowanie w Polsce jest realne? Odpowiedzi były różne, ale wszystkie zgodne co do jednego – kierunek jest słuszny, choć wyboisty.
Promocja Polski – wyzwania i konieczne zmiany
Trzecia i ostatnia sesja skupiła się na przyszłości promocji turystyki przyjazdowej. Przedstawiciele POT, PHN, Kopalni Złota w Złotym Stoku, Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, Małopolskiego oddziału PIT, a także biura podróży VIaggi.pl zastanawiali się, jak profesjonalizować i rozwijać segment przyjazdowy.
Wiele emocji wzbudziła ostatnia debata XVI FPT dotycząca potencjalnego wprowadzenia opłaty turystycznej. Jak wynika z badań POT, aż 77 proc. respondentów deklaruje akceptację takiej opłaty – pod warunkiem, że fundusze zostaną przeznaczone na ochronę środowiska lub infrastrukturę turystyczną. Chociaż część branży obawia się, że opłata może wpłynąć na konkurencyjność cenową Polski na tle innych krajów europejskich, to większość popiera wprowadzenie opłaty. Wnioski? Potrzebujemy jasnych regulacji i uczciwego systemu dystrybucji środków.
Branża turystyczna w Polsce stoi przed wielkimi wyzwaniami, ale również szansami – i trudno o lepsze miejsce do ich zdefiniowania niż Forum Promocji Turystycznej.
Sukces wydarzenia nie byłby możliwy bez wsparcia partnerów:
Współorganizatorami byli: Dolnośląska Organizacja Turystyczna i Wrocławska Organizacja Turystyczna,
Partnerem Strategicznym byli: Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis, które również było partnerem drugiej sesji,
Złotymi Partnerami byli: Hala Stulecia, Port Lotniczy Wrocław – który również był partnerem drugiej sesji oraz Rainbow Tours,
Srebrnym Partnerem był: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Partnerami byli: MerlinX, Resaabe Travel Tech, Polskie Linie Lotnicze LOT
Partnerem pierwszej sesji był: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,
Patronat Honorowy nad wydarzeniem objęli: Polska Organizacja Turystyczna, Ministerstwo Sportu i Turystyki,
Patronami Medialnymi byli: Pracodawca godny zaufania, Raport CSR.pl, Poland in your pocket, czasopismo Sudety.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty
28 listopada 2025
Magdalena Krucz rekomendowana na prezeskę POT
Proces wyboru nowego prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wciąż trwa, a branża…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Niemcy częściej wybierają Polskę. Dane DRV wskazują na wyraźny wzrost zainteresowania
Niemieccy turyści coraz częściej wybierają Polskę jako cel podróży. Dane Deutscher…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Opole zapowiada świąteczny jarmark i nowe atrakcje
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Opolu wystartuje 28 listopada i potrwa do 23…
0 Komentarzy1 Minuty
25 listopada 2025
Kasina Ski&Bike otwiera sezon narciarski
Kasina Ski&Bike jako pierwszy ośrodek Grupy Pingwina rozpoczęła sezon narciarski,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dolnośląska Organizacja Turystyczna prezentuje nowy spot – Dolny Śląsk Travel
Dolnośląska Organizacja Turystyczna zaprezentowała nowy spot promocyjny „Dolny Śląsk…
0 Komentarzy2 Minuty










