Zysk netto Ryanaira w III kwartale 2022 wyniósł 211 mln euro

Ryanair ogłosił dziś (30 stycznia) osiągnięty zysk netto za trzeci kwartał w wysokości 211 mln euro, w porównaniu z zyskiem netto za trzeci kwartał przed rokiem obrotowym w wysokości 88 mln euro. Wysoki popyt na podróże w połowie października oraz w szczycie sezonu świąteczno-noworocznego stymulował duży ruch i ceny na wszystkich rynkach.
| 31 grudnia 2021 | 31 grudnia 2022 | Zmiana | |
| Pasażerowie | 31,1 mln | 38,4 mln | +24 proc. |
| Obłożenie | 84 proc. | 93 proc. | +9 punktów |
| Przychód | 1,47 mld euro | 2,31 mld euro | +57 proc. |
| Koszty operacyjne | 1,59 mld euro | 2,15 mld euro | +36 proc. |
| Strata netto /PAT | 96 mln euro | 211 mln euro | n/m |
| EPS | 0,08 euro | 0,18 euro | n/m |
W III kwartale:
- Ruch skoczył o 24 proc. do 38,4 mln (+7 proc. pre-Covid w FY20).
- Taryfy w III kw. wzrosły o 14 proc. w stosunku do poziomu sprzed kryzysu.
- Obniżki płac przywrócone na mocy porozumienia w grudniu (28 miesięcy wcześniej) dla ponad 95 proc. załóg.
- Koszty jednostkowe YTD (bez paliwa) na poziomie zaledwie 30 euro.
- 84 B737-8200 „Gamechangers” dostarczone 31 grudnia. Całkowita flota 523 samolotów.
- 230 nowych tras ogłoszonych na FY24 (łącznie 2 450 tras).
- Silny wzrost udziału w rynku we Włoszech, Polsce, Irlandii i Hiszpanii.
- Zabezpieczenie paliwa na I półrocze 24 r. wzrosło do 60 proc. przy 90 baryłkach.
„Nasza inwestycja w nowe, paliwooszczędne, bardziej ekologiczne samoloty B737 była kontynuowana w III kwartale, a nasza flota Gamechanger (4 proc. więcej miejsc przy 16 proc. mniejszym zużyciu paliwa) wzrosła o 11 do 84 samolotów. W III kwartale rozpoczęliśmy modernizację skrzydeł typu scimitar w 409 samolotach B737-800NG (inwestycja o wartości ponad 200 mln USD), co pozwoli na dalsze zmniejszenie zużycia paliwa o 1,5 proc.” – powiedział Michael O’Leary, dyrektor generalny Grupy Ryanair.
Wzrost udziału na rynku
Ryanair zapewnił sobie silny wzrost udziału w rynku na kluczowych rynkach UE, ponieważ w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku fiskalnego operowali na poziomie 112 proc. zdolności przewozowej sprzed Covid.
Największy wzrost odnotowaliśmy we Włoszech (z 26 proc. do 40 proc.), w Polsce (z 27 proc. do 38 proc.), w Irlandii (z 49 proc. do 58 proc.) i w Hiszpanii (z 21 proc. do 23 proc.). Zespół ds. tras kontynuuje negocjacje z partnerami lotniskowymi w sprawie zwiększenia ruchu, podczas gdy konkurenci walczą o odzyskanie przepustowości (spadek o 20 proc. tej zimy) i zmagają się z rosnącymi kosztami.
Do końca III kwartału Ryanair odebrał 84 samoloty B737 Gamechanger, przewoźnik planuje wzrost w roku fiskalnych w oparciu o 124 nowe samoloty na szczyt sezonu 2023, choć istnieje ryzyko (pomimo ostatnich usprawnień produkcyjnych Boeinga), że niektóre dostawy Gamechangerów mogą się opóźnić. Ponad 230 nowych tras (w sumie 2 450 z 3 200 lotami dziennie) zostało ogłoszonych na rok fiskalny 2024. W związku z powrotem turystów z Azji i silnym dolarem amerykańskim, który zachęca Amerykanów do zwiedzania Europy, obserwujemy duży popyt na loty w okresie wielkanocnym i letnim 2023 roku.
Przychody i koszty
Przychody z działalności regularnej w III kwartale wzrosły o prawie 85 proc. do 1,45 mld euro dzięki silnemu popytowi na podróże w wyższych taryfach (+14 proc. w stosunku do okresu przed Covid), zwłaszcza w połowie października oraz w szczytowym okresie świąteczno-noworocznym.
Przychody dodatkowe przyniosły kolejny dobry wynik, generując ponad 22,50 euro na pasażera. Całkowite przychody w III kwartale wzrosły o 57 proc. do 2,31 mld euro. Koszty operacyjne wzrosły o 36 proc. do 2,15 mld euro, co było spowodowane wyższymi kosztami paliwa (+52 proc. do 0,90 mld euro, co zostało skompensowane lepszym spalaniem paliwa w związku z wprowadzeniem do floty większej liczby Gamechangerów), przywróceniem wynagrodzeń dla załogi oraz wzrostem ruchu o 24 proc.
Koszty operacyjne bez paliwa wzrosły jedynie o 26 proc., nieznacznie wyprzedzając ruch, a koszty jednostkowe (bez paliwa) wynoszą od początku roku zaledwie 30 euro na pasażera. Pozostałe przychody/koszty skorzystały na słabszym dolarze amerykańskim w III kw., odwracając negatywne obciążenie walutowe z I półrocza.
POWIĄZANE WPISY
16 grudnia 2025
PLL LOT ogłaszają nabór do 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę Dyplomową
PLL LOT zapraszają studentów do udziału w 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Wystartował program Future Professionals dla młodych talentów branży MICE
Wystartował program mentoringowy Future Professionals dla młodych talentów branży MICE. W…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Rankomat: Większość Polaków przywita Nowy Rok w domowym gronie
Większość Polaków planuje powitać Nowy Rok w domowym zaciszu – wynika z badania…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Polscy turyści na drugim miejscu na Słowacji
Na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele Slovakia Travel i Tatry Mountain…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Travelist: Wysokie zainteresowanie feriami 2026. Ceny nieznacznie wzrosły
Rynek wyjazdów na ferie zimowe 2026 pozostaje stabilny – wynika z analizy Travelist.pl.…
0 Komentarzy4 Minuty
15 grudnia 2025
Ryanair przedstawia najpopularniejsze kierunki Polaków w okresie świątecznym
W okresie świąteczno-noworocznym Polacy najchętniej wybierają Włochy, Hiszpanię i Maltę,…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Ponad 10 mln zł na modernizację punktu kontroli bezpieczeństwa w Jasionce
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów podpisał umowę na dostawę nowoczesnego…
0 Komentarzy2 Minuty
12 grudnia 2025
Polacy wskazali najlepsze ośrodki narciarskie w kraju. Za nami pierwsza edycja rankingu Triverna.pl
Zimowy sezon w Polsce dopiero się rozpoczyna, a krajowe stoki już przyciągają narciarzy i…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
POWER podsumowuje branżę MICE w 2025: relacje ważniejsze niż efekty specjalne
Agencja POWER podsumowała działalność w mijającym roku i przedstawiła prognozy na 2026.…
0 Komentarzy2 Minuty










