Zmiany w Polskim Bonie Turystycznym: dodano wycieczki jednodniowe i atrakcje

Sejm przyjął nowelizację tzw. ustawy o COVID-19, zawierającą zmiany w ustawie o Polskim Bonie Turystycznym. Po zmianach bony będą mogły służyć również do opłacania jednodniowych wycieczek wraz z wszelkimi atrakcjami przewidzianymi przez organizatorów w ramach danej oferty. Warunkiem jest objęcie pakietem minimum dwóch usług.

Zgodnie z zapowiedziami twórców tego rozwiązania, równolegle z uruchomieniem PBT trwały prace nad dostosowywaniem go do bieżącej sytuacji i usprawnianiem systemu, m.in. na podstawie uwag zgłaszanych przez beneficjentów i przedstawicieli branży turystycznej. Rezultatem tych prac jest nowelizacja ustawy o Polskim Bonie Turystycznym, która ma zwiększyć efektywność programu i objąć wsparciem większą grupę przedsiębiorców rejestrujących się w bazie podmiotów przyjmujących płatności bonami.

Bon nie tylko dla obiektów noclegowych

Nowelizacja programu zakłada, że operatorzy turystyczni i organizacje pożytku publicznego mogą dowolnie kompletować pakiety usług, włączając w to m.in. usługi przewodnickie zarówno w miastach, jak i na górskich szlakach, przejazdy autokarem, zwiedzanie muzeów, galerii i skansenów, rejsy statkiem, zajęcia rekreacyjne oraz wiele innych aktywności turystycznych i sportowych.

W ten sposób bon może pomóc nie tylko właścicielom obiektów i osobom bezpośrednio w nich zatrudnionym, ale także pracownikom szerzej rozumianej branży turystycznej: pilotom wycieczek, przewodnikom, instruktorom i animatorom czasu wolnego czy osobom odpowiadającym za transport i wyżywienie. Nowelizacja stanowi motywację do pakietowania usług, by jak najwięcej przedsiębiorców i specjalistów mogło pozostać aktywnymi zawodowo. W ten sposób program uwzględnia specyfikę zorganizowanego wypoczynku: wycieczek szkolnych, obozów sportowych, zielonych szkół i półkolonii.

Lepszy system rejestracji

Do ustawy o Polskim Bonie Turystycznym została wprowadzona także poprawka dotycząca systemu rejestrowania się przedsiębiorców w bazie. Są oni zobowiązani nie tylko do podawania danych firmy tj. nazwy rejestrowej i adresu widniejącego w rejestrze przedsiębiorców, ale także dokładnego adresu miejsca prowadzonej działalności turystycznej. W przypadku gdy firma jest właścicielem kilku obiektów, musi osobno podać dane adresowe każdego z nich. Katalog dodatkowych informacji zawiera również nazwę handlową oraz adres strony internetowej przedsiębiorstwa, o ile jest ona prowadzona. Przyjęte regulacje dotyczą zarówno organizacji i przedsiębiorców już zarejestrowanych w bazie, którzy powinni uzupełnić brakujące dane o swojej działalności, jak i nowych uczestników programu. Aktualizacja i rozszerzenie zakresu informacji wprowadzanych do systemu zwiększy ich zasięg, a tym samym możliwości wypromowania poszczególnych miejsc i usług.

Rafał Szlachta, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, powiedział: „Nowe wymagania podczas rejestracji mają spowodować, że podmioty skuteczniej będą docierać ze swoją ofertą do potencjalnych odbiorców. Pamiętajmy o tym, że baza podmiotów turystycznych nie jest wyłącznie narzędziem formalnym, ale odgrywa ważną rolę informacyjną dla osób planujących wypoczynek i poszukujących oferty w określonej lokalizacji czy o specyficznym profilu. To skuteczna promocja polskiej turystyki .”