X Forum Promocji Turystycznej w nowym miejscu – Orientarium. Rekordowa frekwencja

To już dziesiąty raz branża turystyczna miała możliwość spotkania się podczas Forum Promocji Turystycznej. Okazję do wysłuchania czterech debat, duetu ekspertów, pojedynku promocyjnego oraz prezentacji prelegentów miało ponad dwustu uczestników. Tym razem wyjątkowa, jubileuszowa edycja odbyła się w Orientarium w Łodzi. Na scenie pojawiło 37 ekspertów z kraju i zagranicy, w tym wiceministrowie turystyki z Bułgarii i Cypru.

Orientarium jest najnowszą atrakcją turystyczną w Łodzi, gdzie zaprezentowana zostanie fauna i flora Azji Południowo-Wschodniej. Nowoczesne pawilony i największy zbiornik wodny, który wynosi 2,5 tys. m3, a jego głębokość – 6 m. Orientarium będzie częścią łódzkiego ZOO.

Forum zostało podzielone na trzy sesje: Międzynarodowa promocja turystyki, Organizacje promocyjne a biznes i infrastruktura turystyczna oraz Różne oblicza promocji turystycznej. Wśród zaproszonych ekspertów gościliśmy ministrów turystyki z różnych krajów, szefów ROT-ów i LOT-ów, przedstawicieli polskich touroperatorów, reprezentantów hotelarzy i przewoźników lotniczych oraz wiele innych osób związanych z szeroko rozumianą branżą turystyczną.

Cała branża turystyczna wspiera Ukrainę

Od początku wybuchu wojny na Ukrainie cała branża turystyczna włączyła się w pomoc dla uchodźców. Zaangażował się każdy kto tylko mógł w jakikolwiek sposób pomóc. Jedni zaczęli organizować transport, a inni noclegi. Wszystko rozpoczęło się od błyskawicznego powstania inicjatywy Turystyka Ukrainie, która zrzesza praktycznie całą branżę turystyczną.

Alina Dybaś, prezes Turystycznej Organizacji Otwartej i jednocześnie inicjatorka Turystyce Ukrainie opowiedziała o zaangażowaniu reprezentantów szerokorozumianej branży turystycznej w pomoc.

Od lewej: Marzena Markowska, Gheorghe Marian Cristescu, Alina Dybaś

W Polsce obecnie mamy dwa i pół miliona uchodźców. Na chwilę obecną Turystyka Ukrainie przewiozła około 70 tys. uchodźców. Organizatorzy dają autokary, udostępniają swoje biura i przeznaczają je na miejsca noclegowe. Około 45 tys. osób jest zakwaterowanych, 11 tys. kolejnych osób jest już przewieziona dalej, dodatkowo przewiezionych zostało ponad 90 tirów różnego rodzaju pomocy (od medycznej, po żywnościową, aż po pomoc dla wojska). Każdego dnia przewożone są niezbędne rzeczy do szpitali specjalistycznych.

Gheorghe Marian Cristescu, prezes PHH podkreślił:  “Jako Polski Holding Hotelowy do tej pory udostępniliśmy blisko 30 tysięcy noclegów dla uchodźców wojennych z Ukrainy. Osoby te przebywają w obiektach PHH na terenie całego kraju, zarówno w dużych miastach, jak chociażby w Gdańsku, Toruniu, Olsztynie, Poznaniu, Łodzi, Katowicach, a także w innych ośrodkach m. in. na terenie województwa dolnośląskiego, mazowieckiego, małopolskiego czy zachodniopomorskiego.”

“Pracownicy z Ukrainy są bardzo wartościowi i stanowią bardzo duży potencjał na rynku pracy w naszej branży – dodał prezes PHH.”

O promocji narodowych organizacji turystycznych w Polsce

Najpierw pandemia, a teraz wojna będą miały znaczący wpływ na turystykę w całej Europie. Stąd też podczas pierwszej debaty prelegenci podjęli dyskusję o promocji narodowych organizacji turystycznych w Polsce. Zostały poruszone między innymi kwestie budowania wizerunku kraju.

Na scenie wypowiadali się: Jan Herget, dyrektor zarządzający Czech Tourism, Vaclav Mika, prezes Slovakia Travel, Mariela Modeva, Wiceminister Turystyki Bułgarii, Savvas Perdios, Wiceminister Turystyki Republiki Cypryjskiej, Andrzej Gut-Mostowy, Wiceminister w Ministerstwie Sportu i Turystyki w Polsce.

Od lewej: Jan Herget, Mariela Modeva, Andrzej Gut-Mostowy, Vaclav Mika, Savvas Perdios

„Bazując na bieżącej sytuacji pandemicznej oraz geopolitycznej związanej z wojną w Ukrainie, głównym wyzwaniem dla nas jest budowanie wizerunku Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie, bezpiecznego, przyjaznego, z bogatą tradycją, historią” – powiedział Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Przyszłość ROT-ów i LOT-ów

W drugiej sesji dotyczącej organizacji turystycznych a biznesu i infrastruktury turystycznej poruszono na początku temat wstrzymania prac nad nową ustawą o promocji turystycznej. Czy w takim razie będą dalej prowadzone rozmowy o reformach układu POT-ROT-LOT jeszcze będą miały sens? Tak samo z rozmowami odnośnie wprowadzenia opłaty turystycznej nie są kontynuowane na ten moment. W Ustawie o „nowym ładzie” również nie znalazł się żaden zapis o opłacie turystycznej. Jaka jest więc przyszłość ROT-ów i LOT-ów? Czemu nie ma lokalnej organizacji turystycznej w każdej gminie? Na te i wiele innych pytań starali się znaleźć odpowiedź nasi eksperci z różnych organizacji turystycznych: Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, Tomasz Koralewski, prezes Łódzkiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, Jarosław Lichacy, prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, Jan Mazurczak, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, Agnieszka Sikorska, dyrektorka Śląskiej Organizacji Turystycznej, Izabela Stelmańska, prezeska Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

„Nie ma żadnych konkretnych uregulowań. Działalność ROT-ów i LOT-ów zapisana jest w obecnej ustawie dosłownie jednym zdaniem. Na jakiej podstawie te organizacje mają działać? To i tak cud, że wiele z nich jest zarejestrowanych i dosyć spora część działa” – mówił w trakcie debaty Jarosław Lichacy, prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej.

„Wspólnie z ROT-ami pracujemy nad nowelizacją od wielu lat. W tym czasie zrobiliśmy dużo dobrego, ale mam wrażenie, że dalej jesteśmy w miejscu. Dzisiaj po raz kolejny dyskutujemy o nowelizacji. Konsultacje przez MSiT były ogłoszone już rok temu i nic do tej pory nie zostało skonsultowane. Mam nadzieję, że one rzeczywiście się rozpoczną, a ustawa zostanie tak uszyta i przyniesie korzyść polskiej turystyce. ROT-y i LOT-y działają tam, gdzie przyjeżdżają turyści, gdzie tworzone są produkty turystyczne i brak uregulowań bardzo doskwiera” – dodaj Jarosław Lichacy.

Odnośnie opłaty pobytowej z założeń wynika, że ma ona być dobrowolna i to samorząd będzie decydował, czy będzie ona wprowadzona.

„Faktycznie, opłata powinna zostać wprowadzona i powinna też obligatoryjna. Powinna też trafiać tam, gdzie faktycznie pracuje się dla rozwoju turystyki, czyli w głównej mierze do regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych” – skomentowała Izabela Stelmańska, prezeska Mazowieckiej Regionalnej Organizacji.

Włączanie lotnisk w promocję kierunków turystycznych

Drugą sesję zakończyła debata na temat włączania lotnisk w promocję kierunków turystycznych. Każdego dnia na lotniskach znajdują się tysiące podróżnych, których wzrok przykuwają reklamy wielu destynacji turystycznych. Biura podróży, porty lotnicze, linie lotnicze, organizacje turystyczne współpracując ze sobą są w stanie wypromować wspólnie dany kierunek i zwiększyć liczbę podróżnych. Dyskutowali o tym: Piotr Burwicz, wiceprezes Rainbow, Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych W PLL LOT, Piotr Henicz, wiceprezes Itaki, Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Dariusz Kuś, prezes Wrocław Airport, Agnieszka Szymerowska, prezeska Wrocławskiej Organizacji Turystycznej (WROt) i Convention Bureau – Wrocław, Barbara Tutak, prezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej, Stanisław Wojtera, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze.

„Porty lotnicze muszą pomagać touroperatorom w promocji kierunków i muszą za to też płacić. W ostatecznym rozrachunku nam zależy na jak największej przewiezionej liczby pasażerów przez lotnisko i właśnie to między innymi dają nam touroperatorzy” – powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

„Wszystko zaczyna się od siatki połączeń i rozmów linii lotniczej z przedstawicielami lotnisk. To oni właśnie wiedzą najwięcej o swoim rynku m.in. jakich destynacji im brakuje, albo z jakich potrzebują ruchu. Efektem tych rozmów jest współpraca, a na koniec uruchomienie połączenia lotniczego. Współpraca ma rozmaity charakter, bo to co widać na lotniskach, to jest tylko jeden element” – dodaje Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych W PLL LOT.

Jak włączyć regionalne i lokalne trunki do promocji kraju?

Podczas ostatniej debaty jubileuszowej edycji forum eksperci poruszyli temat jak umiejętnie wykorzystywać trunki do promocji Polski. Większość krajów chętnie promuje się na targach turystycznych swoimi regionalnymi trunkami i nie ma to nic wspólnego z propagowaniem nadmiernego spożycia alkoholu. Promocja polskiej turystyki omija szerokim łukiem nasze piwa, nalewki, wina i inne trunki pomimo istniejących szlaków, festiwali oraz tworzenia wielu innych atrakcji z nimi związanymi. Podczas międzynarodowych targów turystycznych próżno szukać na stoiskach polskich regionów lokalnych trunków. Być może wstydzimy się promocji alkoholem poza krajem albo obawiamy się skojarzeń z alkoholizmem.

W żywiołowej dyskusji wzięli udział: Jan Bosnovic, Key Account Manager TMR w Polsce, Hubert Czochański, kustosz w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej, Anna Gmurczyk, Niemiecki Instytut Wina, Tomasz Prange-Barczyński, redaktor naczelny magazynu “Ferment. Pismo o winie”, Marcin Różycki, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Rafał Stec, założyciel Winnicy Rodziny Steców, Andrzej Szumowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Polska Wódka, , Arletta Ziemian, współzałożycielka Browaru Stu Mostów we Wrocławiu.

Prezentacje na najwyższym poziomie

Istotnymi punktami programu Forum były prezentacje. Maciej Maj, prezes Openfield, Wiola Samborska, dyrektorka CEE Hydropolis przedstawili wyniki badania “Rola kobiet w polskiej turystyce”.

Dominik Borek, dyrektor departamentu turystyki MSiT, opowiedział szczegółowo o pracach legislacyjne w zakresie turystyki i o tym, czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości.

Piotr Dwurnik, dyrektor regionalny IGHP w Świętokrzyskim i dyrektor generalny Grand Hotelu w Kielcach oraz Katarzyna Czopor, dyrektorka regionalna IGHP na Podkarpaciu i dyrektorka hotelu B&B w Rzeszowie, rozmawiali się o promocyjnym związku hoteli z regionem.

Dyrektor Biura Zarządu PPL, Paweł Kranc, przedstawił nowy projekt “LOTem na wakacje w Polsce”.

Maciej Nykiel, prezes biura podróży Nekera w prezentacji “Touroperatorów przygoda z polską ofertą. Od remedium na pandemię do stabilnego biznesu” przypomniał, jak narodził się pomysł sprzedawania przez biuro specjalizujące się w wyjazdach zagranicznych, oferty polskiej.

Z kolei Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl, opowiedział, Jak zamienić problem w korzyść, czyli o przechytrzaniu pandemii.

Zupełnie nowy temat na naszym Forum poruszyła Marlena Rogowska, dyrektor biura Zachodniomazurskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej Mazury Zachodnie. Jej prezentacja dotyczyła promocji turystyki wśród osób niesłyszących.

Wszystkie prezentacje i debaty opiszemy w tekstach w w przyszłym tygodniu. Nagrania z trzech debat przedstawimy w formie podcastów. Jako pierwsza, już w najbliższy wtorek – debata “Czemu Polacy boją się promować piwem, winem i innymi trunkami?”

Współorganizatorami są: Łódzka Organizacja Turystyczna oraz Orientarium w ZOO w Łodzi.

Honorowym Patronatem Forum objęło Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Organizacja Turystyczna.

Złotym Partnerem Forum był Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

Srebrnymi Partnerami Forum byli: Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, Izraelskie Rządowe Centrum Turystyki – IGTO, Chorwacka Wspólnota Turystyczna, Polska Organizacja Turystyczna i Bon Turystyczny

Partnerami Forum byli: Miasto Olsztyn, Ogólnokrajowa Spółdzielnia Turystyczna “GROMADA”, Małokarpacki Szlak Wina, MerlinX, Muzeum Polskiej Wódki.

Patronami tej edycji zostali: Agencja Informacyjna, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Krakowska Izba Turystyki, Polska Izba Turystyki, Polska Izba Turystyki Oddział Łódzki

A już teraz mamy okazję zaprosić wszystkich na XI edycję Forum Promocji Turystycznej, która odbędzie się 12 października 2022 roku.