Wypoczynek blisko natury. Polscy wczasowicze zmieniają preferencje na wakacje 2023
Coraz więcej Polaków wybiera wakacje blisko natury, z dala od luksusowych kurortów. Według najnowszych badań CBOS, aż 86 proc. mieszkańców planuje co najmniej dwudniowe wyjazdy, z czego ponad połowa preferuje spędzanie urlopu na terenie kraju.
Zainteresowanie noclegami w kraju jest duże, co potwierdza, że deklaracje składane w badaniu zrealizowanym przez CBOS przełożyły się na realne zachowania. Zgodnie z nim aż 86 proc. Polaków planowało co najmniej dwudniowe wyjazdy, z czego 54 proc. wyłącznie na terenie kraju. Dane z OLX, pokazują, że w maju zainteresowanie domami nad morzem wzrosło o 145 proc.
Inflacja osłabia nasz entuzjazm do podróżowania
Jak wynika z badania Holiday Barometer 2023 zrealizowanego przez IPSOS, aż 72 proc. Polaków deklarowało entuzjastyczne nastawienie do wakacyjnych podróży. Nie odbiegamy w tym przypadku zbytnio od średniej europejskiej, która kształtuje się na poziomie 78 proc., ale tym, co zwraca uwagę, jest fakt, że jesteśmy krajem, w przypadku którego wskaźnik ten wzrósł najmniej w porównaniu z ubiegłym rokiem (+2 proc.). Największy bezpośredni wpływ na tę sytuację miała inflacja. Jak wynika z badania IPSOS, aż 76 proc. ankietowanych wskazało ją jako przyczynę ograniczającą chęć podróżowania.
Większy budżet – tańsze noclegi
W obliczu obecnej sytuacji ekonomicznej pierwszym podjętym krokiem przez urlopowiczów było zwiększenie budżetu przeznaczonego na wyjazd. Według IPSOS przeznaczana na ten cel jest o 20 proc. wyższa kwota niż w roku ubiegłym. Badanie Wakacyjne plany Polaków 2023, ilustruje faktycznie planowane wydatki. Jedna trzecia Polaków deklarowała, że na wakacyjny wyjazd planuje wydać nie więcej niż 1000 zł na osobę, a jedynie 5 proc. badanych deklarowało, że będzie to więcej niż 5 tys. zł.
W maju nastąpił znaczny wzrost zainteresowania obiektami, które można wynająć w całości – takich, w których równocześnie może przebywać większa liczba osób. Wśród fraz najczęściej wpisywanych przez osoby poszukujące wakacyjnych noclegów w maju na OLX znalazły się: dom nad morzem, czy domek letniskowy. W tym pierwszym przypadku liczba zapytań w ujęciu miesiąc do miesiąca wzrosła o 145 proc., w tym drugim – o 110 proc. Wzrost jest potwierdzeniem deklaracji składanych podczas badania IPSOS.
„Wakacje to zdecydowanie czas na odpoczynek i relaks, których latem najchętniej poszukujemy niezmiennie nad morzem lub jeziorami. Ale ich gwarancją jest też komfort finansowy. Ten zaś staramy się sobie zapewnić, poszukując rozwiązań, które pozwolą optymalizować wakacyjny budżet. Z naszych danych można wysnuć wniosek, że jednym z takich rozwiązań jest korzystanie z oferty domków letniskowych, czy domów wakacyjnych, których koszty wynajęcia możemy współdzielić z rodziną, czy przyjaciółmi. Dodatkowym atutem takich miejsc jest to, że zazwyczaj znajduje się w nich kuchnia, która umożliwia samodzielne przygotowywanie posiłków, co przynosi kolejne, znaczące, oszczędności” – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX.
Kuchnia i atrakcje dla dzieci ważniejsze niż jacuzzi
Jak wynika z danych OLX, dużym zainteresowaniem osób planujących urlopy w kraju, cieszą się również obiekty agroturystyczne. W maju zainteresowanie nimi wzrosło o 55 proc. Chętnie oglądane są też oferty, które pojawiają się po wpisaniu w wyszukiwarkę fraz noclegi nad morzem, czy pokoje nad morzem. Tym, co je łączy jest fakt, że zdecydowanie bardziej popularne są te z nich, które oferują dostęp do kuchni, aneksu kuchennego oraz atrakcje dla dzieci. Trend ten pokazuje, że podróżni kierują się przede wszystkim pragmatyzmem. Potwierdzeniem tego jest poziom zainteresowania obiektami, których właściciele oferują luksusowe, a tym samym droższe usługi, np. jacuzzi. A jednak, mimo że użytkownicy poszukują ich rzadziej niż w latach ubiegłych, to nadal cieszą się one popularnością.
„Z naszych danych wynika, że luksus ustępuje miejsca ekonomii. Chętniej wybieramy domy czy domki letniskowe w otoczeniu natury, z infrastrukturą dla dzieci niż obiekty, które oferują niestandardowe, a co za tym często idzie, droższe, atrakcje. Ale warto zwrócić również uwagę na to, że kierowani tym trendem, coraz częściej spędzamy wakacje poza tradycyjnymi szlakami turystycznymi, kierując się, np. w stronę agroturystyki, która tradycyjnie postrzegana jest jako tańszy, ale bardzo atrakcyjny, sposób spędzania urlopu” – dodaje Konrad Grygo.
POWIĄZANE WPISY
29 kwietnia 2024
Niższe ceny w hotelach Grupy PHH z Młodzieżową Kartą EURO26
Od kwietnia posiadacze Młodzieżowej Karty EURO26 mogą uzyskać 10 proc. zniżki na noclegi…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
POT: na majówkę w tym roku wyjedzie czterech na dziesięciu Polaków
Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszej połowie kwietnia zapytano mieszkańców Polski o…
0 Komentarzy6 Minuty
23 kwietnia 2024
„Poland. More Than You Expected” – odbyły się warsztaty dla przedstawicieli stowarzyszeń w Brukseli
18 kwietnia 2024 roku w hotelu The Hoxton Brussels Zagraniczny Ośrodek POT w Brukseli…
0 Komentarzy5 Minuty
23 kwietnia 2024
Marriott International: planujemy blisko 100 konwersji i adaptacji hoteli w Europie do 2026 roku
Podczas Międzynarodowego Forum Inwestycji Hotelarskich w Berlinie Marriott International,…
0 Komentarzy3 Minuty
23 kwietnia 2024
Wiener: Polacy na majówkę zaciskają pasa. Większość zostanie w domu
Tegoroczna majówka będzie długa – biorąc trzy dni urlopu możemy przedłużyć weekend do…
0 Komentarzy5 Minuty
18 kwietnia 2024
Wizz MultiPass dostępny z wydłużonym okresem subskrypcji. Ceny zaczynają się od 279 zł
Wizz Air zakończył okres próbny pierwszego w Europie planu subskrypcji lotów i włącza…
0 Komentarzy4 Minuty
18 kwietnia 2024
GAR zorganizował drugi jarmark turystyczny we Wrocławiu. Nowa formuła spotkań branżowych
GAR, czyli konsorcjum polskich przedstawicielstw reprezentujących zagraniczne firmy…
0 Komentarzy1 Minuta
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty