Wolniejszy wzrost ruchu lotniczego

archiwum Boeinga

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) ogłosiło wyniki dotyczące ruchu pasażerskiego w sierpniu tego roku. Wskaźnik popytu RPK (revenue passenger kilometers) był o 4,6 proc. wyższy niż w maju ubiegłego roku. Jest to nieco niższy wzrost niż w maju (6,4 proc.).

Całkowita liczba oferowanych miejsc (ASK – wskaźnik określający iloczyn ilości dostępnych miejsc w samolotach i długości przelotu w kilometrach) wzrosła w sierpniu o 5,8 proc., dochodząc do 83,8 proc.

Prezes i dyrektor generalny IATA, Alexandre de Juniac powiedział: „Wzrost ruchu pasażerskiego wyniósł w sierpniu 4.6 proc. I choć dynamika w porównaniu do poprzedniego miesiąca zmalała, to wciąż jest to wzrost zadowalający. Zamachy terrorystyczne w Europie miały wpływ na zmniejszenie się ruchu pasażerskiego, ale ten zły wpływ na szczęście ustępuje.”

W Europie (26,7 proc. całego rynku) popyt wzrósł o 4,1 proc., zaś obłożenie do 86,3 proc (największe wśród regionów).
W rejonie Azji i Pacyfiku (31,5 proc.), popyt wzrósł o 7,3 proc,. a obłożenie osiągnęło 82,4 proc.
W Ameryce Północnej (24,7 proc.), popyt wzrósł o 3,7 proc., obłożenie doszło do 85,2 proc.
Na Bliskim Wschodzie (9,4 proc.), popyt wzrósł o 13,5 proc., a obłożenie osiągnęło 81,1 proc.
W Ameryce Łacińskiej (5,4 proc.), popyt wzrósł o 1,7 proc., obłożenie wyniosło 81,7 proc.
W Afryce (2,2 proc.), popyt wzrósł 2,4 proc., obłożenie zaś wyniosło 75,7 proc.

Jeśli chodzi o loty krajowe, to popyt na nie w sierpniu, w porównaniu do sierpnia 2015 roku, wzrósł o 4,3 proc. Obłożenie samolotów na rejsach krajowych wyniosło 83,6 proc. Wszystkie rynki odnotowały wzrost popytu, poza Brazylią (spadek o minus 5,3 proc.) i Rosją (minus 6,5 proc.)
Największy wzrost popytu zanotowano w Indiach – o 23,2 proc. oraz Chinach – o 12 proc.