Wizz Air z zarzutami prezesa UOKiK. Chodzi o urodzinową promocję spółki
Wizz Air przyzwyczaił swoich klientów do częstych promocji, podczas których można kupić bilety lotnicze w atrakcyjnych cenach. Także z okazji dziewiętnastych urodzin linii przygotował ofertę obejmującą różne zniżki – 18 maja ubiegłego roku przewoźnik oferował loty do dowolnego miejsca za 35 zł. Bilet można było zarezerwować w aplikacji Wizz Air oraz na stronie internetowej spółki. Cena dotyczyła wylotu z polskiego lotniska, przy wyborze najtańszej opcji bagażu podręcznego i losowym przydziale miejsca.
Jednak większość konsumentów, którzy kupili bilety w cenie 35 zł, nie miało okazji z nich skorzystać. Spółka anulowała umowy następnego dnia od zakupu, powołując się na błąd techniczny i deklarując natychmiastowy zwrot poniesionych kosztów. Uznała jedynie zamówienia, które dotyczyły podróży odbywających się w ciągu 72 godzin od dokonania transakcji.
Do UOKiK wpłynęły liczne skargi, w sygnałach czytamy m.in., że „linie lotnicze tłumaczą się awarią systemu, mimo że namawiały cały dzień by skorzystać z ich promocji”. Rzeczywiście, informacja o zniżkach w ramach promocji urodzinowej była dystrybuowana wieloma kanałami – od banera na stronie internetowej i aplikacji, przez newsletter oraz serwis Instagram. Ponieważ cena biletów w wysokości 35 zł była zbliżona do kwot za jakie można rezerwować loty organizowane przez Wizz Air w ramach różnych innych promocji (od 39 zł za podróż w obie strony), nic nie wskazywało na to, że nie istnieje możliwość realizacji przelotu lotniczego na tych warunkach.
W związku z działaniami Wizz Air Hungary prezes UOKiK postawił spółce zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
„Konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd. W przypadku tzw. tanich linii lotniczych podróżni przyzwyczajeni są do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kolejne zarzuty
W sprawie Wizz Air toczy się również postępowanie dotyczące uznania postanowienia wzorca umowy za niedozwolone. Chodzi o usługę Elastyczny towarzysz podróży. Polega ona na umożliwieniu tworzenia rezerwacji bez podawania nazwisk wszystkich pasażerów do czasu odprawy online. Konsumenci w sygnałach kierowanych do UOKiK wskazywali, że przewoźnik nie zwraca za nią opłaty (58 zł od osoby) w sytuacji, gdy lot zostanie przez spółkę odwołany. W trakcie działań prezesa UOKiK Wizz Air zastąpił kwestionowany wzorzec umowy nowym, który jednak nadal zawiera postanowienia wzbudzające wątpliwości prezesa UOKiK. Aktualnie spółka dopuszcza możliwość zwrotu pieniędzy za niewykonaną usługę tylko w niektórych sytuacjach i uzależnia ją od złożenia przez podróżujących stosownego wniosku.
„Nie ma podstaw do obciążania konsumentów opłatami za usługę, która nie została zrealizowana, z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy. Zwrot środków powinien być wykonany automatycznie i bez zbędnych formalności” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, to zarówno za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, jak i za stosowanie niedozwolonej klauzuli, spółce Wizz Air Hungary grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
POWIĄZANE WPISY
24 kwietnia 2025
Turystyczna odwilż nad Bałtykiem. Nadmorskie miejscowości hitem wśród turystów
Sezon turystyczny na polskim wybrzeżu wyraźnie przyspiesza, mimo że dopiero co…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Majowa promocja FlixBusa. Zwiększona liczba połączeń i bilety od 19,99 zł
FlixBus ogłosił nową kampanię promocyjną, obejmującą bilety na połączenia krajowe i…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2025
Wizz Air rozpoczął kampanię „Świadomości Medycznej” w okresie świątecznym
Wizz Air rozpoczął kampanię „Świadomości Medycznej”, mającą na celu zwrócenie uwagi…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2025
Rainbow: najlepsze zagraniczne kierunki na majówkę 2025
Biuro podróży Rainbow przygotowało przegląd kierunków na majówkę, które właśnie w tym…
0 Komentarzy7 Minuty
16 kwietnia 2025
Ryanair i Expedia Group rozszerzają współpracę
Ryanair rozszerza współpracę z Expedia Group. Tanie loty przewoźnika, obejmujące 230…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2025
Więcej lotów z Bydgoszczy do Turcji w sezonie letnim 2025
Port Lotniczy Bydgoszcz ogłosił rozszerzenie siatki połączeń do Turcji w sezonie letnim…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2025
LOT uruchamia bezpośrednie połączenie Warszawa – Reykjavik-Keflavik
12 kwietnia 2025 roku Polskie Linie Lotnicze LOT zainaugurowały bezpośrednie rejsy na…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2025
Rekordowy marzec 2025 na Lotnisku Rzeszów-Jasionka. Ponad 81 792 pasażerów
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów zakończył marzec 2025 roku z wynikiem 81…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2025
TAP Air Portugal wznowiła połączenia do Porto Alegre. Trzy połączenia tygodniowo między Lizboną a stolicą Rio Grande do Sul
TAP Air Portugal wznowiła bezpośrednie połączenia między Lizboną a Porto Alegre – stolicą…
0 Komentarzy3 Minuty