W OSAT będą same uczciwe biura
Nie potrzebny jest konflikt na linii touroperatorzy-agenci, a rzetelna, oparta na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu współpraca. Tylko wtedy obie strony będą lepiej zarabiać (a przecież o to nam wszystkim chodzi) oraz środowisko będzie miało silniejszą pozycję, taką, na jaką zasługuje branża będąca poważną gałęzią gospodarki – powiedział w rozmowie z przedstawicielem WaszejTurystyki.pl, Artur Grocholski, prezes zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych
Co słychać w OSAT?
O przynależności do OSAT decydują: opłacone składki, złożona deklaracja, faktyczne istnienie biura. Obecnie mamy 287 członków, ale trwa weryfikacja i sądzę, że na pewien czas ta liczba będzie mniejsza. Czekają nas w tym roku na pewno zmiany: zmiany w statucie, zmiany sposobów głosowania (na elektroniczne) w istotnych dla OSAT sprawach.
Reaktywowała się grupa PR, która ma zintensyfikować działania m.in. na facebooku, na stronie internetowej.
Sądzę, że kiedy w OSAT będziemy mieli 400 – 500 członków, będziemy stanowić bardzo liczącą się siłę.
Zależy nam, żeby w stowarzyszeniu było jak najwięcej biur. Staramy się działać tylko i wyłącznie sprawach interesów jednej grupy – agentów turystycznych. Jak na tak krótki okres, udało nam się załatwić kilka ważnych dla środowiska spraw. (np. podpisanie zgody na terminale płatnicze) (?).
Ważną sprawą jest również zwrócenie uwagi przez OSAT na problem GIODO.
Jaki będzie niedługo OSAT?
Chciałbym, żeby OSAT był stowarzyszeniem czystym, żeby działało etycznie. Pierwszym krokiem było stworzenie kodeksu dobrych praktyk. Za rok zobaczymy jak on działa, ale marzeniem jest, by był stosowany przez wszystkie biura w Polsce.
Sądzę, że kodeks będzie zachęcał do wstępowania do OSAT. Chociaż oczywiście, będzie też kijem na nieuczciwie działające firmy. Informacja o nieetycznie działającym biurze, trafi do wszystkich touroperatorów i nie sądzę, żeby miało z kim współpracować. To będzie rodzaj kija na nieuczciwych.
A co jest marchewką?
Zdaję sobie sprawę, że musimy czymś zachęcić do wstępowania do OSAT, że biura podróży powinny odczuwać z faktu przynależności określone korzyści.
I, jak sądzę, mamy już określone zachęty.
Wynegocjowaliśmy z czterema touroperatorami 1 proc. większą prowizję dla członków OSAT. Również 1 proc. wyższą prowizję wynegocjowaliśmy z dwoma touroperatorami autokarowymi. Nasi członkowie będą mieli także zniżki na korzystanie z systemów MerlinX, TOM i CRM Sykon.
Bolączki branży?
Oczywiście brak nowej ustawy o usługach turystycznych, ale o tym wiemy wszyscy, może z wyjątkiem urzędników z ministerstwa sportu i turystyki.
Mam przekonanie, że największą zakałą w naszej branży są rabaty. Stąd też nasza akcja – każde biuro dostanie do powieszenia w widocznym miejscu tabliczki informujące, że Rabat to stolica Maroka.
Chciałbym, żeby touroperatorzy informowali klientów, że cena jest jednakowa dla wszystkich kanałów sprzedaży.
Żeby sytuacja była normalna, cena imprezy musi być jednakowa u wszystkich agentów.
Ideałem będzie sytuacja, gdy touroperator będzie nas informował o każdej zmianie w umowie. My będziemy je analizować (przy pomocy naszych prawników), a potem wspólnie ustalamy ostateczną wersję.
Jeśli chodzi o dotychczasowe umowy, ideałem jest umowa z Sun&Fun.
Agenci kontra touroperatorzy?
Nie potrzebny jest konflikt na linii touroperatorzy-agenci, a rzetelna, oparta na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu współpraca. Tylko wtedy obie strony będą lepiej zarabiać (a przecież o to nam wszystkim chodzi) oraz środowisko będzie miało silniejszą pozycję, taką, na jaką zasługuje branża będąca poważną gałęzią gospodarki.
Rozmawiał: Adam Gąsior
POWIĄZANE WPISY
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty
16 kwietnia 2024
Targi IMEX Frankfurt 2024 odbędą się od 14 do 16 maja
Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej po raz kolejny organizuje…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Polinezja Francuska od teraz dostępna dla podróżujących z Exim Tours
Exim Tours, część Grupy DERTOUR, wprowadza Polinezję Francuską do swojej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
15 kwietnia 2024
Biura podróży – duża podaż i mocny złoty przyhamowały wzrost cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty