W OSAT będą same uczciwe biura

Nie potrzebny jest konflikt na linii touroperatorzy-agenci, a rzetelna, oparta na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu współpraca. Tylko wtedy obie strony będą lepiej zarabiać (a przecież o to nam wszystkim chodzi) oraz środowisko będzie miało silniejszą pozycję, taką, na jaką zasługuje branża będąca poważną gałęzią gospodarki – powiedział w rozmowie z przedstawicielem WaszejTurystyki.pl, Artur Grocholski, prezes zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych
Co słychać w OSAT?
O przynależności do OSAT decydują: opłacone składki, złożona deklaracja, faktyczne istnienie biura. Obecnie mamy 287 członków, ale trwa weryfikacja i sądzę, że na pewien czas ta liczba będzie mniejsza. Czekają nas w tym roku na pewno zmiany: zmiany w statucie, zmiany sposobów głosowania (na elektroniczne) w istotnych dla OSAT sprawach.
Reaktywowała się grupa PR, która ma zintensyfikować działania m.in. na facebooku, na stronie internetowej.
Sądzę, że kiedy w OSAT będziemy mieli 400 – 500 członków, będziemy stanowić bardzo liczącą się siłę.
Zależy nam, żeby w stowarzyszeniu było jak najwięcej biur. Staramy się działać tylko i wyłącznie sprawach interesów jednej grupy – agentów turystycznych. Jak na tak krótki okres, udało nam się załatwić kilka ważnych dla środowiska spraw. (np. podpisanie zgody na terminale płatnicze) (?).
Ważną sprawą jest również zwrócenie uwagi przez OSAT na problem GIODO.
Jaki będzie niedługo OSAT?
Chciałbym, żeby OSAT był stowarzyszeniem czystym, żeby działało etycznie. Pierwszym krokiem było stworzenie kodeksu dobrych praktyk. Za rok zobaczymy jak on działa, ale marzeniem jest, by był stosowany przez wszystkie biura w Polsce.
Sądzę, że kodeks będzie zachęcał do wstępowania do OSAT. Chociaż oczywiście, będzie też kijem na nieuczciwie działające firmy. Informacja o nieetycznie działającym biurze, trafi do wszystkich touroperatorów i nie sądzę, żeby miało z kim współpracować. To będzie rodzaj kija na nieuczciwych.
A co jest marchewką?
Zdaję sobie sprawę, że musimy czymś zachęcić do wstępowania do OSAT, że biura podróży powinny odczuwać z faktu przynależności określone korzyści.
I, jak sądzę, mamy już określone zachęty.
Wynegocjowaliśmy z czterema touroperatorami 1 proc. większą prowizję dla członków OSAT. Również 1 proc. wyższą prowizję wynegocjowaliśmy z dwoma touroperatorami autokarowymi. Nasi członkowie będą mieli także zniżki na korzystanie z systemów MerlinX, TOM i CRM Sykon.
Bolączki branży?
Oczywiście brak nowej ustawy o usługach turystycznych, ale o tym wiemy wszyscy, może z wyjątkiem urzędników z ministerstwa sportu i turystyki.
Mam przekonanie, że największą zakałą w naszej branży są rabaty. Stąd też nasza akcja – każde biuro dostanie do powieszenia w widocznym miejscu tabliczki informujące, że Rabat to stolica Maroka.
Chciałbym, żeby touroperatorzy informowali klientów, że cena jest jednakowa dla wszystkich kanałów sprzedaży.
Żeby sytuacja była normalna, cena imprezy musi być jednakowa u wszystkich agentów.
Ideałem będzie sytuacja, gdy touroperator będzie nas informował o każdej zmianie w umowie. My będziemy je analizować (przy pomocy naszych prawników), a potem wspólnie ustalamy ostateczną wersję.
Jeśli chodzi o dotychczasowe umowy, ideałem jest umowa z Sun&Fun.
Agenci kontra touroperatorzy?
Nie potrzebny jest konflikt na linii touroperatorzy-agenci, a rzetelna, oparta na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu współpraca. Tylko wtedy obie strony będą lepiej zarabiać (a przecież o to nam wszystkim chodzi) oraz środowisko będzie miało silniejszą pozycję, taką, na jaką zasługuje branża będąca poważną gałęzią gospodarki.
Rozmawiał: Adam Gąsior
POWIĄZANE WPISY
24 kwietnia 2025
Itaka wprowadza własną markę lotniczą. Air 001 wchodzi na rynek
Air 001 to nowy projekt Itaka Holdings. W odpowiedzi na potrzebę większej kontroli nad…
0 Komentarzy4 Minuty
23 kwietnia 2025
Abu Dhabi gościło najlepszych sprzedawców Itaki
Blisko 200 najlepszych partnerów sprzedażowych Itaki spotkało się w dniach 10–17 kwietnia…
0 Komentarzy5 Minuty
23 kwietnia 2025
Rainbow Złotym Partnerem XVI Forum Promocji Turystycznej
Pozostało już kilka dni do kolejnej edycji Forum Promocji Turystycznej organizowanego…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2025
Rainbow: najlepsze zagraniczne kierunki na majówkę 2025
Biuro podróży Rainbow przygotowało przegląd kierunków na majówkę, które właśnie w tym…
0 Komentarzy7 Minuty
16 kwietnia 2025
Więcej lotów z Bydgoszczy do Turcji w sezonie letnim 2025
Port Lotniczy Bydgoszcz ogłosił rozszerzenie siatki połączeń do Turcji w sezonie letnim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 kwietnia 2025
Powstał thriller inspirowany wyprawą z Rainbow
Wyprawa do Kenii zorganizowana przez biuro podróży Rainbow stała się inspiracją dla…
0 Komentarzy1 Minuty
12 kwietnia 2025
Zagraniczni turyści odkrywają Bieszczady. Liczba odwiedzających wzrosła o 52 proc. jesienią 2024
Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna poinformowała o wzroście liczby turystów…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Jak zmienia się świat podróży służbowych? Eksperci spotkali się na Forum Liderów Business Travel
Forum Liderów Business Travel, organizowane przez BCD Travel Poland, przyciągnęło do…
0 Komentarzy2 Minuty
9 kwietnia 2025
Wakacje.pl: Wielkanoc z widokiem na morze. Polacy coraz częściej świętują za granicą
Z danych biura Wakacje.pl wynika, że najczęściej wybieranymi kierunkami na Wielkanoc i…
0 Komentarzy5 Minuty