Udany rok dla berlińskiej turystyki. 26,5 mln noclegów i 10,4 mln gości w 2022

10,4 mln gości odwiedziło w ubiegłym roku Berlin, a w hotelach i kwaterach miejskich udzielono około 26,5 mln noclegów. Liczba noclegów w 2022 roku osiągnęła 78 proc. poziomu sprzed pandemii, przy czym liczba gości jest równa około 75 proc. liczby z 2019 roku. Dane podczas konferencji prasowej opublikował Urząd Statystyczny Berlina i Brandenburgii.
Berlin wciąż znajduje się wśród najpopularniejszych celów podróży. Turystyka w mieście znacznie ożywiła się w ubiegłym roku. Głównie wzrosło zainteresowanie podróżami koleją i turystyką kulturową.
„Ubiegłoroczne dane dotyczące turystyki pokazują, że drogi turystów nadal prowadzą do Berlina. Pomimo niestabilnej sytuacji na świecie w 2022 roku udało nam się odbudować turystykę i biznes konferencyjny, które miały kluczowe znaczenie dla siły gospodarczej miasta. Nie chodzi nam jednak tylko o wyniki. Skoncentrowaliśmy się na jakość i zaprezentowaniu Berlin jako centrum różnorodności, z szerokim spektrum rzeczy do zaoferowania poza zwykłymi atrakcjami” – powiedział Stephan Schwarz, senator ds. gospodarki, energii i przedsiębiorstw publicznych.
„Berlin, Londyn, Paryż i Nowy Jork tworzą ligę najbardziej popularnych celów podróży miejskich i jestem przekonany, że w kolejnych latach będziemy obserwowali rozwój turystyki. Oznacza to jednak, że trzeba dalej pracować nad połączeniem Berlina z międzynarodowymi szlakami komunikacyjnymi. Dotyczy to zarówno pociągów z większą liczbą połączeń w obrębie Niemiec i krajów sąsiednich, w szczególności Europy Wschodniej, oraz sieci pociągów nocnych, jak i rozbudowy bezpośrednich połączeń długo- i średniodystansowych z lotniska BER” – dodał Schwarz.
„Berlin umocnił pozycję w pierwszej trójce najpopularniejszych kierunków podróży, obok Paryża i Londynu. Ludzie doceniają naszą kulturę i to, co nasze miasto o globalnym charakterze ma do zaoferowania” – skomentował Burkhard Kieker, dyrektor generalny visitBerlin.
Zmiany w biznesie turystycznym i eventowym po pandemii
Pandemia koronawirusa, wojna i kryzys klimatyczny będą miały długotrwały wpływ na zachowanie osób odwiedzających Berlin. Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszy, w związku z czym większość gości przyjeżdża pociągiem. Według ankiety przeprowadzonej przez visitBerlin, większość użytkowników pociągów byłaby skłonna spędzić do 10 godzin w pociągu, aby odwiedzić Berlin.
Turystyka kulturalna na fali wzrostu
Frekwencja turystów w berlińskich atrakcjach turystycznych, muzeach i miejscach pamięci również poprawiła się w 2022 roku – odnotowały one około 80 proc. liczby gości z 2019 roku. W teatrach zaobserwowano taką samą liczbę odwiedzających, jak przed pandemią koronawirusa. Stwierdzono to pomocą narzędzia badania rynku, visitBerlin Visitor Insight, opierając się między innymi na danych „Interessenverband der touristischen Attraktionen Berlin” (Intoura).
Najwięcej gości zagranicznych pochodziło z USA
W 2022 roku Berlin odwiedziło więcej gości z zagranicy. Podczas gdy w 2021 roku odsetek noclegów udzielonych gościom z zagranicy wynosił 29 proc., w 2022 roku zaś 38 proc. USA to największy rynek źródłowy, przed Wielką Brytanią, Holandią i Hiszpanią. Jednak nadal najważniejszy jest dla Berlina turysta krajowy (62 proc.). Goście byli coraz bardziej zainteresowani kulturą i gastronomią.
Odbudowa ożywiła branżę
Senacki Departament Gospodarki, Energii i Przedsiębiorstw Publicznych, jak również visitBerlin, nadal wspierają restart berlińskiej branży turystycznej i eventowej poprzez szereg działań. Międzynarodowe kampanie takie jak „Visit the world of Berlin” starały się zachęcić do odwiedzenia Berlina latem. Następnie pod koniec roku przeprowadzono ogólnokrajową kampanię zimową, która skupiła uwagę na licznych przedsiębiorstwach i centrach handlowych w całym mieście, zachęcając turystów do zrobienia zakupów świątecznych w stolicy.
Ogólnoeuropejski „Restart Media Roadshow” z wydarzeniami w Paryżu, Rzymie, Londynie, Warszawie, Amsterdamie, Oslo, Barcelonie i Madrycie, w połączeniu z innymi wydarzeniami dla mediów i influencerów w Nowym Jorku, Los Angeles i Fort Lauderdale, sprawił, że Berlin stał się bardziej widoczny w międzynarodowych mediach turystycznych.
W celu przyciągnięcia nowych konferencji i wydarzeń do Berlina, a tym samym wsparcia branży MICE, visitBerlin Berlin Convention Office powołało w 2022 roku nową grupę zadaniową: MICE Acquisition Taskforce. Jednym z największych środków finansowych dla branży eventowej był Bestival 2022: 800 niemieckich i międzynarodowych przedstawicieli branży eventowej i turystycznej zjechało do Berlina na innowacyjne, świąteczne wydarzenie w dniach 25 i 26 sierpnia.
Berliński Fundusz Kongresowy ustanowiony w kwietniu 2021 roku przez senacki Departament Gospodarki, Energii i Przedsiębiorstw Publicznych w celu wspierania branży konferencyjnej i kongresowej został przedłużony do końca 2023 roku, a całkowite finansowanie na jedno wydarzenie zostało podwojone.
Berlin najbardziej ekologicznym niemieckim miastem dla turystów
POWIĄZANE WPISY
28 listopada 2025
Gruzja na cztery pory roku
Pani Ambasador Gruzji, JE Diana Zhgenti uświetniła konferencję prasową i warsztaty…
0 Komentarzy2 Minuty
26 listopada 2025
Polska podsumowuje udział w targach IBTM World 2025 w Barcelonie
Podczas tegorocznych targów IBTM World w Barcelonie Polska zaprezentowała szeroką ofertę…
0 Komentarzy4 Minuty
25 listopada 2025
Madera rozwija turystykę kulinarną: plantacje, winnice, warsztaty
Kulinaria stają się jednym z filarów promocji Maderze, a rosnąca liczba inicjatyw…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Ponad 300 tys. biegaczy wzięło udział w Dubai Run 2025
Dubai Run 2025 zgromadził rekordowe 307 tys. uczestników, odnotowując ponad trzykrotny…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
eSky: Podróże zamiast zakupów. Jak wykorzystać okres Black Friday na inwestycję w siebie?
W czasie, gdy sklepy kuszą rekordowymi promocjami, coraz głośniej mówi się o…
0 Komentarzy3 Minuty
20 listopada 2025
Visit Madeira rusza z nową kampanią, która promuje odpowiedzialne podróżowanie
Agencja Visit Madeira rozpoczęła kampanię świadomościową zachęcającą odwiedzających oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2025
Zimowe ośrodki Trentino stawiają na pełną dostępność usług
Region Trentino wzmacnia swoją pozycję jako kierunek przyjazny osobom z…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dubai Airshow 2025: Emirates prezentują nowe technologie i produkty
Emirates zaprezentują na Dubai Airshow 2025 nowe technologie i rozwiązania, które mają…
0 Komentarzy2 Minuty










