Turystyczna Organizacja Otwarta chce podjąć dialog z UOKiK odnośnie prezentowania cen
Turystyczna Organizacja Otwarta odniosła się do komunikatu wydanego przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 31 stycznia tego roku w sprawie postawienia zarzutów w spółce Wakacje.pl odnośnie wprowadzania konsumentów błąd, co do ceny. Organizacja liczy na spotkanie i podjęcie rozmów, aby takie sytuacje nie miały miejsca w przyszłości.
W oświadczeniu czytamy: “Specyfika działania branży turystycznej, a także dynamika rozwoju ofert imprez turystycznych powoduje, że aktualność ceny nie może być często identyfikowana jako stała w dłuższym okresie.
Zgadzamy się z twierdzeniem prezesa Chróstnego, że cena jest jednym z podstawowych kryteriów, które brane są pod uwagę przy planowaniu wyjazdu, ale cena ta zmienia się dynamicznie nawet w ciągu jednego dnia, a wpływ na to ma szereg różnych czynników. Pośrednicy tacy jak Wakacje.pl czy Travelplanet.pl nie odpowiadają za cenę i nie mają na nią wpływu.
Przy sprzedaży imprez turystycznych obowiązuje zasada jednolitej ceny niezależnie od kanału dystrybucji, agenci, niezależnie od tego, czy są to stacjonarne biura podróży, czy też platformy internetowe jak te wspomniane wyżej prezentują jedynie ofertę z przyporządkowaną do niej ceną, korzystając systemu rezerwacyjnego.
Organizatorzy aktualizują ceny imprez turystycznych na podstawie wielu zmiennych, które mają na nią wpływ. Te zmiany, chociaż wprowadzone do systemów rezerwacyjnych na bieżąco nie aktualizują się we wszystkich wyszukiwarkach w czasie rzeczywistym. System weryfikuje poprawność ceny dopiero przy wyborze oferty.
Nie wiąże się to ze złą wolą ani po stronie agenta, ani po stronie organizatora, a wynika jedynie z ograniczeń technologicznych i sposobu, w jaki działają systemy informatyczne. W zależności od systemu rezerwacyjnego może być np. doliczenia opłat za TFG i TFP dopiero na końcowym etapie rezerwacji, ale z podaniem tej informacji podróżnemu już na etapie wyboru oferty.
Dodatkowo w przypadku ofert opartych na tak zwanym pakietowaniu dynamicznym cena uzależniona jest od cen wszystkich składników wchodzących w skład danego pakietu w danej minucie, a nawet sekundzie dokonania rezerwacji przez klienta.
Cena tak podstawowej usługi wchodzącej w skład większości pakietów, jak transportu lotniczego zmienia się w sposób stały w zależności od ilości sprzedanych miejsc, podobnie w przypadku usług zakwaterowania, czyli cen danego hotelu wchodzącego w skład pakietu. Przecież często pojawiają się sytuacje, w których wybrana oferta w momencie rezerwacji nie jest możliwa, dlatego że jedna z usług wchodzących w jej skład jest już niedostępna, bo kilka sekund wcześniej ktoś inny dokonał rezerwacji, możliwe jednak, że cena będzie dostępna po rekalkulacji i zaktualizowaniu według nowych cen, które zaciągają się z systemów rezerwacyjnych linii lotniczych czy innych podmiotów.
Nie wiemy, jak dalece przeprowadzone przez UOKiK analizy, zawierały w sobie zrozumienie specyfiki działalności organizatorów turystyki. Komunikaty wydawane przez UOKiK, czy też postawienie zarzutu mają jednoznacznie negatywne zabarwienie, które rzutuje nie tylko na te firmy, ale na całą branżę turystyki wyjazdowej.
Chcielibyśmy podkreślić, że jako Turystyczna Organizacja Otwarta jesteśmy zawsze otwarci na podjęcie tematu związanego zarówno z problematyką prezentowania cen, jak i każdym innym tematem związanym z działalnością branży turystycznej.
Bardzo poważnie podchodzimy do szeroko rozumianej problematyki ochrony praw konsumentów imprez turystycznych, co widać po podejmowanych przez nas działaniach, m.in. współorganizujemy ogólnopolską konferencję naukową związaną z ochroną praw konsumentów imprez turystycznych, realizujemy projekt świadomy turysta tak, aby świadomość konsumentów co do ich uprawnień była na wysokim poziomie, uruchomiliśmy darmowe poradnictwo prawne dla podróżnych, a także cały czas prowadzimy działania edukujące naszych członków w zakresie wszelkich kwestii związanych z ich relacjami z klientami.
Liczymy na otwartość ze strony UOKiK i prezesa Tomasza Chróstnego na spotkanie i podjęcie dialogu z branżą turystyczną, aby takie sytuacje nie miały miejsca w przyszłości, a wszelkie kwestie budzące jakiekolwiek zastrzeżenia wyjaśniane były najpierw w drodze wzajemnego porozumienia.
Zarząd TOO”
PIT: branży turystycznej zależy, aby proces ofertowania był przejrzysty
POWIĄZANE WPISY
20 marca 2023
Lotnisko we Wrocławiu: w lutym obsłużyliśmy ponad 195 tys. pasażerów
Ponad 1800 operacji lotniczych i ponad 195 tys. podróżnych obsłużyło w lutym wrocławskie…
0 Komentarzy3 Minuty
20 marca 2023
Wystawcy Africa Showcase przestawili swoje oferty w Polsce, na Węgrzech i w Czechach
Globalny roadshow – Africa Showcase – rozpoczął się w minionym tygodniu w Europie…
0 Komentarzy2 Minuty
20 marca 2023
Spanish Event – wielkie święto hiszpańskiej turystyki już za tydzień
16 silnych hiszpańskich marek, dwa dni workshopów, 250 profesjonalistów z branży i ogrom…
0 Komentarzy9 Minuty
17 marca 2023
Efe Türkel odchodzi z Join Up
Efe Türkel, po niespełna pół roku zrezygnował ze stanowiska prezesa Join Up! Polska,…
0 Komentarzy1 Minuta
17 marca 2023
Pierwsza na świecie makieta z prawdziwym deszczem w Kolejkowie
Wystawę co dziewięć minut rozświetlają błyskawice, a na mieszkańców makiety spada ulewa.…
0 Komentarzy2 Minuty
16 marca 2023
Zima w biurach podróży: klienci zapłacili więcej, ale wyjechali tłumniej niż rok temu
Ponad milion Polaków zdecydowało się wyjechać tej zimy z biurami podróży – zarówno na…
0 Komentarzy12 Minuty
16 marca 2023
MROT: dofinansujemy projekty naszych członków. Powstaje Laboratorium Inicjatyw Turystycznych
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna chcąc rozwijać produkty turystyczne na…
0 Komentarzy4 Minuty
15 marca 2023
Magdalena Mucha nową dyrektorką regionalną IGHP na Pomorzu
Do grona dyrektorów regionalnych Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego dołączyła…
0 Komentarzy3 Minuty
15 marca 2023
Grupa Accor otwiera w Wiedniu pierwszy hotel marki przyjaznej środowisku
Accor we współpracy z Tristar Hotel Group otworzył w Wiedniu pierwszy obiekt…
0 Komentarzy1 Minuty