Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej znów po stronie pasażerów
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), w odpowiedzi na pytanie sądu z Rumunii, rozstrzygnął właśnie, jak należy rozumieć kwestię dalszego odszkodowania, czyli rzeczywiście poniesionych przez pasażera kosztów w efekcie odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu.
Wyrok Trybunału to formalne usankcjonowanie linii orzecznictwa, jaką często obierały sądy. Zgodnie z nim, dalszym odszkodowaniem może być jakakolwiek strata finansowa, którą możemy połączyć związkiem przyczynowym z nienależytym wykonaniem umowy przewozu. W każdym przypadku rozmiar szkód musi być jednak oceniany indywidualnie. To poszkodowany pasażer wskazuje straty, jakie poniósł i za które domaga się odszkodowania.
Zgodnie z wyrokiem TSUE, w przypadku sporu to sądy krajowe będą decydować, czy pasażerowi należy się dodatkowe odszkodowanie, a jeśli tak – w jakiej kwocie.
Treść wyroku otwiera też sędziom drogę do potrącenia z zasądzonej indywidualnie kwoty rekompensaty za opóźniony lot (czyli odpowiednio 250, 400 bądź 600 Euro), jednak nie zobowiązuje ich do jego dokonania.
Krzysztof Burzyński, dyrektor działu prawnego w firmie AirCashBack, powiedział: „Należy pamiętać, by koszty te były racjonalne. Można dochodzić kosztów podróży, utraconych rezerwacji związanych z podróżą, noclegu czy wyżywienia, natomiast takimi kosztami nie jest na przykład wypity w hotelowym barze alkohol.”
W praktyce oznacza to, że jeżeli np. kwota dalszego odszkodowania, którego domaga się pasażer, jest niska (np. pasażer stracił 15 Euro za niewykorzystaną rezerwację auta w wypożyczalni i w pozwie domaga się 400 Euro podstawowego odszkodowania i dodatkowo tych 15 Euro), sąd może pominąć to drugie żądanie. Tylko od decyzji sędziego zależy, czy orzeknie 400, czy 415 Euro.
O kwotach odszkodowania decydują sądy, ponieważ wiele linii lotniczych kwestionuje roszczenia pasażerów i odmawia im wypłaty odszkodowania. Wtedy jedyną drogą jest postępowanie cywilne. Takie spory często są rozstrzygane na korzyść pasażerów, jednak sprawy sądowe są kosztowne i z reguły trwają co najmniej rok. Linie lotnicze, które odmawiają wypłaty odszkodowań, liczą właśnie na to, że pasażerów zniechęci uciążliwa i czasochłonna procedura formalna.
Krzysztof Burzyński dodał: „Pasażerowie często odpuszczają sobie możliwości uzyskania odszkodowania, bo nie wiedzą, w jaki sposób tego typu sprawę załatwić. To błąd, nasze doświadczenie wskazuje, że odpowiednie udokumentowanie sprawy daje ogromne szanse na wygraną. Oprócz podstawowego odszkodowania w wysokości 250, 400 lub 600 Euro dochodzimy w imieniu naszych klientów również dodatkowych kosztów poniesionych przez pasażera, ostatni wyrok TSUE w mojej ocenie zwiększa teraz pewność, że tego typu sprawy będą kończyć się pozytywnie dla pasażerów.”
POWIĄZANE WPISY
30 maja 2023
Dariusz Kuś kończy kadencję na czele Portu Lotniczego Wrocław. „Namawiam do jednego: latajmy z Wrocławia”
Dariusz Kuś po 16 latach pełnienia funkcji prezesa Portu Lotniczego Wrocław kończy swoją…
0 Komentarzy2 Minuty
29 maja 2023
PLL LOT zwiększa liczbę rejsów na trasie Poznań-Warszawa
Linie Lotnicze LOT ogłosiły zwiększenie liczby rejsów na trasie Poznań-Warszawa,…
0 Komentarzy1 Minuty
29 maja 2023
Enter Air wzmacnia flotę przed sezonem letnim o nowego Boeinga 737 Max 8
Enter Air wprowadza trzeci z czterech nowych Boeingów 737 MAX 8 do swojej floty. Samolot…
0 Komentarzy3 Minuty
27 maja 2023
Penelope Cruz nową ambasadorką linii lotniczych Emirates
Linie lotnicze Emirates ogłosiły, że Penelope Cruz, aktorka i filantropka, będzie nową…
0 Komentarzy2 Minuty
25 maja 2023
Wyższe ceny biletów i silne ożywienie ruchu w Ryanair. Zysk w wysokości 1,43 mld euro
Ryanair odnotował zysk w ciągu ostatniego roku zysk w wysokości 1,43 mld euro, pomimo…
0 Komentarzy3 Minuty
24 maja 2023
Wizz Air z nową usługą transmisji danych eSIM. Pozwoli ona zaoszczędzić na opłatach roamingowych
Wizz Air wprowadza usługę transmisji danych eSIM dla klientów podróżujących za granicę,…
0 Komentarzy1 Minuty
23 maja 2023
Air Astana świętuje 21. urodziny. „W tym roku liczba naszych pasażerów wzrośnie do 8,5 mln”
Air Astana obchodzi swoje 21. urodziny i jednocześnie świętuje osiągnięcie rekordowego…
0 Komentarzy3 Minuty
19 maja 2023
Enter Air poszerza flotę o nowego Boeinga 737 MAX 8
Enter Air polski przewoźnik lotniczy, przyjął w czwartek pierwszy z czterech zamówionych…
0 Komentarzy2 Minuty
19 maja 2023
Ryanair i Amadeus łączą siły w ofercie podróży służbowych
Ryanair poinformował o rozszerzeniu swojej oferty tanich podróży służbowych poprzez…
0 Komentarzy2 Minuty