Travelist i Booking na celowniku prezesa UOKiK-u. Zarzuty w związku z dyrektywą Omnibus

Od początku roku unijna dyrektywa Omnibus wprowadza nowe obowiązki informacyjne dla przedsiębiorców online, zwiększając ochronę konsumentów. Zmiany te dotyczą m.in. rozróżnienia między sprzedawcami a osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej na platformach handlowych oraz jasnego określenia obowiązków między platformami a dostawcami. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) sprawdza, czy nowe regulacje są przestrzegane, a kolejne firmy w tym: Booking i Travelist, usłyszały zarzuty naruszenia przepisów. Grozi im kara sięgająca 10 proc. obrotu.
UOKiK przeprowadził monitoring platform internetowych, sprawdzając poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi. W 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych praktyk.
Jasny podział obowiązków między platformami a dostawcami
Najczęściej nie informowano w sposób wymagany przepisami o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy), a informacje o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach. Większość przedsiębiorców – po interwencji prezesa UOKiK – zmieniło swoje działania lub deklaruje wprowadzenie modyfikacji. Wśród nich są dostawcy takich platform jak Wakacje.pl czy też Triverna.pl.
„Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość” – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Wysoka kara za naruszenia praw konsumentów
Pomimo wezwania przez prezesa UOKiK do zmiany praktyk, trzech przedsiębiorców w tym, Booking i Travelist – nie wprowadziło zmian w komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia. Klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji.
Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych dla nich informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach. Prezes Urzędu Tomasz Chróstny postawił spółkom Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu.
Od ponad pół roku obowiązują nowe przepisy wynikające z dyrektywy Omnibus, które wzmacniają ochronę konsumentów. Jedna ze zmian dotyczy nowych zasad informowania o cenach promocyjnych i konieczności podawania najniższej ceny z 30 dni poprzedzających obniżkę.
POWIĄZANE WPISY
29 września 2023
Accor: inwestycje w Europie Środkowo-Wschodniej. Do sieci dołączą kolejne obiekty, w planach również renowacje
Grupa Accor kontynuuje rozwój swojego portfolio marek midscale i economy w Europie…
0 Komentarzy2 Minuty
29 września 2023
WOT prezentuje nową publikację. Poznaj Warszawę „Nad dachami”
Warszawska Organizacja Turystyczna zaprezentowała swoją najnowszą publikację, "Nad…
0 Komentarzy1 Minuty
28 września 2023
Sun & Snow z nowym systemem ogrzewania. Zredukuje do 40 proc. kosztów
Sun & Snow, rozpoczął wdrażanie zdalnego sterowania ogrzewaniem w zarządzanych przez…
0 Komentarzy1 Minuty
28 września 2023
Ryanair zapowiada jesienno-zimowe cięcia w rozkładzie lotów. Dostawy Boeingów opóźnione
Ryanair, poinformował dziś (czwartek, 28 września) o cięciach w rozkładzie lotów na zimę…
0 Komentarzy2 Minuty
27 września 2023
PHH uhonorowany międzynarodową nagrodą za program Ambasador
Polski Holding Hotelowy jako pierwsza polska firma hotelarska, otrzymał brązową nagrodę…
0 Komentarzy2 Minuty
27 września 2023
B&B Hotels planuje nowe inwestycje przy centrach handlowych
Sieć B&B Hotels, planuje ekspansję na polskim rynku, koncentrując się na projektach typu…
0 Komentarzy3 Minuty
26 września 2023
Analiza Kiwi.com: millenialsi najchętniej wybierają city breaki
Kiwi.com, firma zajmująca się technologią turystyczną oraz wyszukiwarka tanich lotów,…
0 Komentarzy2 Minuty
26 września 2023
Wakacje 2024: Polacy planują wypoczynek z dużym wyprzedzeniem
Oferty na lato 2024 dostępne są od ponad dwóch miesięcy, a zainteresowanie nimi rośnie z…
0 Komentarzy9 Minuty
26 września 2023
Flix ogłasza rekordowe wyniki za pierwsze półrocze 2023. Wzrost przychodów o 54 proc.
Flix ogłosił wyniki za pierwsze półrocze 2023 roku. Ponad 36 mln pasażerów na całym…
0 Komentarzy4 Minuty