Stena Line wprowadza technologię sztucznej inteligencji do zarządzania żeglugą
Stena Line we współpracy z firmą technologiczną Hitachi pracuje nad modelem sztucznej inteligencji, który ma pomóc w przewidywaniu zużycia paliwa przez konkretny statek na określonej trasie.
Model ten ma być wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu. Jeśli projekt się powiedzie, będzie stanowił istotny wkład w realizację założeń strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line, w tym w zmniejszenie zużycia paliwa o 2,5 proc. rocznie.
Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w Stena Line, powiedział: „Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę i konfigurację urządzeń statkowych. Przy pomocy sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie – czego nie dałoby się wykonać ręcznie.”
Model AI wciąż jest w fazie rozwoju i powstaje dzięki zaangażowaniu załogi.
Pierwsze badanie pilotażowe odbywa się na promie Stena Scandinavica, pod nadzorem kapitana Jana Sjöströma, który od 40 lat pracuje nad optymalizacją zużycia paliwa w Stena Line.
Jan Sjöström, kapitan Stena Scandinavica, dodał: „Pomagamy sztucznej inteligencji ewoluować i jest to bardzo interesujący i satysfakcjonujący proces. Od około czterech tygodni po każdym rejsie wprowadzamy poprawki do modelu. To niesamowite, jak model AI szybko się uczy.”
Celem projektu jest stworzenie modelu, który podczas planowania każdej podróży byłby tak precyzyjny, że stałby się niezawodnym systemem wspomagania decyzji dotyczących żeglugi. Na przykład, jeśli sztuczna inteligencja mogłaby pomóc w dokładnych przewidywaniach prądów morskich (obecnie to jedna z najbardziej skomplikowanych zmiennych) byłoby to duże ułatwienie nawet dla najbardziej doświadczonego kapitana czy oficera. Myśląc przyszłościowo, model sztucznej inteligencji pomoże również w przekazywaniu kompetencji i wiedzy przyszłemu pokoleniu kapitanów i oficerów.
Jan Sjöström podkreslił: „Dobre planowanie rejsu oraz prowadzenie statku w bezpieczny, a jednocześnie efektywny energetycznie sposób, to prawdziwe mistrzostwo. Praktyka czyni mistrza, ale z asystą sztucznej inteligencji nowy kapitan lub oficer może szybciej nauczyć się, jak optymalizować zużycie paliwa przyczyniając się do bardziej zrównoważonej żeglugi.”
Celem Stena Line jest wprowadzenie wspomagania AI na wszystkich statkach do 2021 roku. Pilotażowy projekt prowadzony na Stena Scandinavica na trasie Göteborg – Kilonia to pierwsze z wielu badań realizowanych w tym roku, dotyczących wspomagania zarządzania żeglugą przez AI w ramach floty Stena Line. Pod koniec roku zostanie przeprowadzona ocena projektu oraz opracowanie programu wdrażania modelu sztucznej inteligencji na wszystkich 38 statkach Stena Line.
Ram Ramachander, dyrektor ds. digitalizacji w Hitachi Europe Ltd, skomentował: „Jesteśmy dumni, że możemy pracować ze Stena Line przy wdrażaniu technologii sztucznej inteligencji, co przyniesie korzyści zarówno firmie, jak i środowisku. Przyjmujemy podejście polegające na współtworzeniu. Dzięki temu mamy z jednej strony wiedzę branżową, a z drugiej dane oraz technologię AI. Przez to Hitachi i Stena Line były w stanie pokazać, w jaki sposób digitalizacja może doprowadzić do uzyskania wyższej efektywności poprzez zoptymalizowanie istniejących zasobów”.
Stena Line już teraz wykorzystuje wsparcie technologii sztucznej inteligencji w kilku obszarach, takich jak administracja, finanse czy obsługa klienta.
POWIĄZANE WPISY
28 marca 2024
Lato 2024 w Katowice Airport: 106 kierunków, 86 lotnisk, 30 państw
W niedzielę 31 marca 2024 roku w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im.…
0 Komentarzy5 Minuty
28 marca 2024
Lotnisko Chopina wprowadza letnią siatkę połączeń
Zmiana czasu z zimowego na letni jest jednocześnie momentem, kiedy w lotnictwie zmienia…
0 Komentarzy2 Minuty
28 marca 2024
Rusza budowa centrum treningowego Ryanair w Krakowie
Ryanair rozpoczął dziś (28 marca) budowę Centrum Symulatorowo-Treningowego Grupy Ryanair…
0 Komentarzy4 Minuty
28 marca 2024
Letnia siatka połączeń i nowe kierunki od końca marca na wrocławskim lotnisku
31 marca w Porcie Lotniczym Wrocław wejdzie w życie letnia siatka połączeń. Na podróżnych…
0 Komentarzy6 Minuty
28 marca 2024
Jeden dzień z życia stewardesy PLL LOT
Jak wygląda codzienność stewardess i stewardów PLL LOT, czy stewardessa musi umieć pływać…
0 Komentarzy3 Minuty
25 marca 2024
Port lotniczy Rzeszów-Jasionka od teraz z nazwą Rodziny Ulmów
Od 24 marca 2024 roku port lotniczy Rzeszów-Jasionka nosi imię Rodziny Ulmów. W…
0 Komentarzy1 Minuty
25 marca 2024
Podróż z pupilem? Poznaj zasady przewozu zwierząt w samolotach PLL LOT
Czworonożni przyjaciele również zasługują na wyjątkową podróż. Linie Lotnicze LOT…
0 Komentarzy5 Minuty
22 marca 2024
Luty 2024 roku na Lotnisku Warszawa-Modlin: ponad 160 tys. pasażerów, rozszerzenie usług i nowe porozumienie
Z usług Lotniska Warszawa-Modlin w lutym 2024 roku skorzystało 160 505 pasażerów, a…
0 Komentarzy2 Minuty
22 marca 2024
PLL LOT rozpoczęły nabór do kolejnej edycji programu stażowego
Polskie Linie Lotnicze LOT zapraszają studentów i absolwentów uczelni wyższych do…
0 Komentarzy3 Minuty