Stena Line wprowadza technologię sztucznej inteligencji do zarządzania żeglugą
Stena Line we współpracy z firmą technologiczną Hitachi pracuje nad modelem sztucznej inteligencji, który ma pomóc w przewidywaniu zużycia paliwa przez konkretny statek na określonej trasie.
Model ten ma być wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu. Jeśli projekt się powiedzie, będzie stanowił istotny wkład w realizację założeń strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line, w tym w zmniejszenie zużycia paliwa o 2,5 proc. rocznie.
Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w Stena Line, powiedział: „Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę i konfigurację urządzeń statkowych. Przy pomocy sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie – czego nie dałoby się wykonać ręcznie.”
Model AI wciąż jest w fazie rozwoju i powstaje dzięki zaangażowaniu załogi.
Pierwsze badanie pilotażowe odbywa się na promie Stena Scandinavica, pod nadzorem kapitana Jana Sjöströma, który od 40 lat pracuje nad optymalizacją zużycia paliwa w Stena Line.
Jan Sjöström, kapitan Stena Scandinavica, dodał: „Pomagamy sztucznej inteligencji ewoluować i jest to bardzo interesujący i satysfakcjonujący proces. Od około czterech tygodni po każdym rejsie wprowadzamy poprawki do modelu. To niesamowite, jak model AI szybko się uczy.”
Celem projektu jest stworzenie modelu, który podczas planowania każdej podróży byłby tak precyzyjny, że stałby się niezawodnym systemem wspomagania decyzji dotyczących żeglugi. Na przykład, jeśli sztuczna inteligencja mogłaby pomóc w dokładnych przewidywaniach prądów morskich (obecnie to jedna z najbardziej skomplikowanych zmiennych) byłoby to duże ułatwienie nawet dla najbardziej doświadczonego kapitana czy oficera. Myśląc przyszłościowo, model sztucznej inteligencji pomoże również w przekazywaniu kompetencji i wiedzy przyszłemu pokoleniu kapitanów i oficerów.
Jan Sjöström podkreslił: „Dobre planowanie rejsu oraz prowadzenie statku w bezpieczny, a jednocześnie efektywny energetycznie sposób, to prawdziwe mistrzostwo. Praktyka czyni mistrza, ale z asystą sztucznej inteligencji nowy kapitan lub oficer może szybciej nauczyć się, jak optymalizować zużycie paliwa przyczyniając się do bardziej zrównoważonej żeglugi.”
Celem Stena Line jest wprowadzenie wspomagania AI na wszystkich statkach do 2021 roku. Pilotażowy projekt prowadzony na Stena Scandinavica na trasie Göteborg – Kilonia to pierwsze z wielu badań realizowanych w tym roku, dotyczących wspomagania zarządzania żeglugą przez AI w ramach floty Stena Line. Pod koniec roku zostanie przeprowadzona ocena projektu oraz opracowanie programu wdrażania modelu sztucznej inteligencji na wszystkich 38 statkach Stena Line.
Ram Ramachander, dyrektor ds. digitalizacji w Hitachi Europe Ltd, skomentował: „Jesteśmy dumni, że możemy pracować ze Stena Line przy wdrażaniu technologii sztucznej inteligencji, co przyniesie korzyści zarówno firmie, jak i środowisku. Przyjmujemy podejście polegające na współtworzeniu. Dzięki temu mamy z jednej strony wiedzę branżową, a z drugiej dane oraz technologię AI. Przez to Hitachi i Stena Line były w stanie pokazać, w jaki sposób digitalizacja może doprowadzić do uzyskania wyższej efektywności poprzez zoptymalizowanie istniejących zasobów”.
Stena Line już teraz wykorzystuje wsparcie technologii sztucznej inteligencji w kilku obszarach, takich jak administracja, finanse czy obsługa klienta.
POWIĄZANE WPISY
6 grudnia 2023
Marsylia kolejną nowością na wrocławskim lotnisku
Powiększa się oferta Portu Lotniczego Wrocław. Lotnisko funkcjonuje według zimowego…
0 Komentarzy2 Minuty
5 grudnia 2023
Ryanair połączy Rzeszów z Alicante
Od 3 kwietnia 2024 roku z podrzeszowskiego lotniska w Jasionce będzie można polecieć do…
0 Komentarzy2 Minuty
5 grudnia 2023
Lotnisko Zielona Góra-Babimost: historyczny rok pod względem liczby odprawionych pasażerów
Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost od początku roku odprawił ponad 51 tys.…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2023
Wizz Air przewiózł 100 mln pasażerów w Polsce
Wizz Air poinformował o przewiezieniu 100 mln pasażerów w Polsce. Nie była to jedna…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2023
Świąteczne wyjazdy Polaków
Polacy polubili świąteczne podróże. 27 proc. grudniowych rezerwacji zrobiono z ponad…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2023
14 mln pasażerów Ryanair w Gdańsku
Ryanair poinformował o przekroczeniu 14 mln obsłużonych pasażerów, którzy podróżowali z…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2023
11,7 mln pasażerów Ryanair w listopadzie 2023
4 grudnia Ryanair Holdings opublikował statystyki ruchu za listopad 2023 roku. Przewoźnik…
0 Komentarzy1 Minuty
30 listopada 2023
Enter Air osiąga rekordowe przychody. 1,1 mld zł w sezonie letnim 2023
Enter Air poinformował o rekordowych wynikach finansowych za sezon letni 2023, z…
0 Komentarzy5 Minuty
29 listopada 2023
Ryanair uruchamia letni rozkład lotów 2024
Ryanair poinformował o starcie letniego rozkładu lotów na 2024 rok z prawie 10 mln miejsc…
0 Komentarzy1 Minuty