Rynair najpopularniejszymi liniami regularnymi, Enter Air – czarterowymi

AG

Według raportu ULC, w pierwszych trzech kwartałach 2014 orku, ponad ¼ Polaków latających regularnymi liniami, latało do wielkiej Brytanii, zaś ponad połowa. pasażerów czarterów – do Grecji i Turcji. Urząd Lotnictwa Cywilnego opublikował raporty dotyczące podsumowania ruchu lotniczego na polskich lotniskach w trzech kwartałach 2014 roku.

Kierunki na połączeniach linii regularnych
Wynika z nich, że pasażerowie linii regularnych nadal najczęściej latali do Wielkiej Brytanii – w pierwszych dziewięciu miesiącach ubiegłego roku odnotowano ich 3 887 709 pasażerów, co stanowiło 25,06 proc, wszystkich pasażerów. Na drugiej pozycji znalazły się Niemcy – 2 500 042 i 16,12 proc., zaś na trzecim – Norwegia – 1 161 396, 7,49 proc. Pierwszą dziesiątkę uzupełniały: Włochy (1 029 617 i 6,64 proc.), Francja (736 597 i 4,75 proc.), Irlandia (652 646 i 4,21 proc.), Hiszpania (613 449 i 3,96 proc.), Szwecja (593 695 i 3,83 proc.), Holandia (571 032 i 3,68 proc.) oraz Belgia (375 078 i 2,42 proc.).

Kierunki czarterowe
Ponad 75 proc. pasażerów linii czarterowych wybrało się do pięciu krajów: Grecji, Turcji, Hiszpanii, Egiptu i Bułgarii. Pierwsza dziesiątka ukształtował się w pierwszych trzech kwartałach następująco: Grecja (610 357 pasażerów i 29,79 proc, rynku), Turcja (446 771 i 21,81 proc.), Hiszpania (233 944 i 11,42 proc.), Egipt (229 717 i 11,21 proc.), Bułgaria (160 469 i 7,83 proc.), Tunezja (127 993 i 6,25 proc.), Portugalia (50 222 i 2,45 proc.), Izrael (37 717 i 1,84 proc.), Maroko (37 651 i 1,84 proc.) oraz Włochy 31 846 i 1,55 proc.).

Linie regularne
Wśród regularnych przewoźników pierwszą pozycję utrzymał Ryanair, który obsłużyłw omawianym okresie 4 821 307 pasażerów, co stanowiło 27,31 proc. rynku. Na drugiej pozycji znalazł się nasz narodowy przewoźnik LOT, który razem z Eurolotem przewiózł 4 484 441 pasażerów (25,40 proc.) a na trzeciej – Wizz Air – 3 415 361 (19,35 proc.). Na kolejnych pozycjach znalazły się: Lufthansa (1 373 261 i 7,78 proc.), Norwegian (426 653 i 2,42 proc.), easyJet (386 478 i 2,19 proc.), Eurolot (283 596 i 1,61 proc.), SAS (276 667 i 1,57 proc.), Air Berlin (244 744 i 1,39 proc.) oraz Air France (243 976 i 1,38 proc.).

Czartery
Jeśli chodzi o przewoźników czarterowych to pierwsza trójka (Enter Air, Travel Srvise oraz Small Planet Airlines) obsłużyły ponad 80 proc. pasażerów. Pierwsza dziesiątka w tej kategorii przedstawia się następująco: Ente Air (1 028 582 pasażerów i 31,35 proc. rynku), Travel Service 9677 315 i 20,65 proc.), Small Planet Airlines (606 651 i 18,49 proc.), LOT i Eurolot (346 092 i 10,55 proc.), Pegasus Airlines (155 474 i 4,74 proc.), Nouvelair Tunisie (96 135 i 2,93 proc.), Corendon Airlines (64 437 i 1,96 proc.), Nesma (41 451 i 1,26 proc.), Eurolot (33 395 i 1,02 proc.) oraz Bulgarian Air Charter (30 663 i 0,93 proc.).

Lotniska
Wśród polskich portów lotniczych to tylko siedem z nich, mogło się, w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku, pochwalić liczbą pasażerów powyżej miliona. Oto one: Lotnisko Chopina w Warszawie – 8 202 711, Kraków Balice – 2 943 268, Gdańsk im. L. Wałęsy – 2 489 765, Katowice Pyrzowice – 2 150 962, Wrocław Strachowice – 1 558 534, Warszawa Modlin – 1 201 452 oraz Poznań Ławica – 1 137 129.