Ryanair potępia i planuje zaskarżyć pomoc państwową dla Lufthansy

004 Michael OLeary Ryanair
Michael OLeary, prezes Ryanair

Irlandzki przewoźnik ocenił dziś decyzję rządu o przyznaniu 9 mld euro pomocy dla największej niemieckiej linii lotniczej. Według prezesa Ryanaira Michaela O’Leary’rego kolejna dopłata z budżetu wzmocni monopolową pozycję Lufthansy na niemieckim rynku. „Niemcy ignorują wspólnotowe prawo wtedy, gdy im to pasuje” – komentuje.

Michael O’Leary po raz kolejny zabiera głos w sprawie pomocy udzielanej przez rządy dla przewoźników lotniczych. Według niego beneficjenci pomocy „często jej nie potrzebują”, a dotowanie przedsiębiorstw z budżetu „zaburza konkurencję z innymi dostawcami usług w Europie”.

Ryanair: Lufthansa wysysa rządową pomoc

„Linie takie jak: Ryanair, EasyJet, BA i inne, będą teraz musiały konkurować z Lufthansą zarówno na rynku połączeń krótko-, jak i długodystansowych bez dodatkowych dotacji rządowych. A Lufthansa może wykorzystać najnowszą subwencję w wysokości 9 mld euro, by sprzedawać bilety poniżej kosztów” – czytamy w oświadczeniu Ryanaira.

„Lufthansa jest uzależniona od pomocy rządowej. Gdy tylko nadchodzi kryzys, pierwsze co robi, to sięga do kieszeni niemieckiego rządu. Podczas gdy większość innych przewoźników w UE może przetrwać na dostępnych dla każdego programach pomocowych (za które jesteśmy bardzo wdzięczni), Lufthansa twierdzi, że potrzebuje dodatkowych 9 mld euro od rządu Niemiec, 1 mld euro od rządu Szwajcarii, 800 mln euro od rządu Austrii i 500 mln euro od rządu Belgii. Rozbija się po całej Europie, wysysając tyle państwowej pomocy, ile tylko jest w stanie zgromadzić” – oświadczył Michael O’Leary.

Zaburzenie konkurencji i łamanie prawa

Szef przewoźnika pyta, jak można oczekiwać, że linie takie jak Ryanair, EasyJet czy Laudamotion będą w stanie konkurować z Lufthansą na rynku krótkich połączeń lotniczych do i z Niemiec, skoro Lufthansa może korzystać z dodatkowych pieniędzy pomocowych, by dawać lepsze ceny i angażować się w kolejne przejęcia na rynku.

„Ironią jest, że rząd Niemiec, pouczający wszystkie inne kraje wspólnoty na temat przestrzegania praw UE, nie ma problemu w łamaniu praw regulujących rządową pomoc, gdy chodzi o Lufthansę. Dwa lata temu machnął ręką na przejęcie Air Berlin, które dało Lufthansie monopol na niemieckim rynku krajowym. A teraz gdy Lufthansa twierdzi, że potrzebuje więcej dotacji, rząd po prostu wypisuje czek na 9 mld euro” – komentuje.

Według Micheala O’Leary’ego Niemcy ignorują regulacje unijne wtedy, gdy im pasuje, dotując duże niemieckie firmy.

Ryanair zapowiada, że zaskarży ostatnią decyzję o udzieleniu Lufthansie pomocy. „Ona w znacznym stopniu zaburzy konkurencję i zniszczy równe warunki działania w zakresie zapewniania połączeń lotniczych z i do Niemiec na kolejne pięć lat” – powiedział szef przewoźnika.

Czytaj także: Ryanair wznawia od lipca 40 proc. rozkładu lotów