Ruch lotniczy wciąż potęgą
![Profesor Dariusz Tłoczyński podczas prezentacji Raportu lotniczego AG](https://www.waszaturystyka.pl/wp-content/uploads/2019/12/45d50591ff023c81ead171451dfdf6f1.jpg)
Raport lotniczy za rok 2018 przygotowany przez profesora Dariusza Tłoczyńskiego na zlecenie dwutygodnika „Wiadomości Turystyczne” pokazuje, że dla transportu lotniczego, ubiegły rok był kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju. W roku 2018 liczba przewiezionych przez linie lotnicze pasażerów wyniosła ok 4,332 mld (rok wcześnie – 4,062 mld).
Raport tradycyjnie jest bardzo rzetelnie opracowany, jednak – jak co roku – publikacja ukazała się bardzo późno, więc nie uwzględniła wielu zmian, które zaszły w ruchu lotniczym w ciągu ostatnich dwinastu miesięcy.
Oto najważniejsze punkty raportu.
Transport lotniczy był w ubiegłym roku bezpieczny, w ciągu 2018 roku miały miejsce 62 wypadki lotnicze, w których zginęły 523 osoby. Przez ostatnie pięć lat, średnia roczna spadła i wyniosła 8,5 wypadków oraz 234 ofiary.
Przewozy pasażerskie kolejny już rok wzrosły w stosunku do poprzedniego, tym razem o 6,4 proc. proc. Największy udział miał region Azji i Pacyfiku, w którym obsłużono 34,8 proc. wszystkich pasażerów. Na drugim miejscu znalazła się Europa – 26,3 proc., a na trzecim Ameryka Płn. – 22,5 proc.).
Spośród linii lotniczych, najwięcej pasażerów w 2018 roku przewiozły:
American Airlines Group – 203,7 mln (wzrost w porównaniu do 2017 roku o 2,05 proc.)
Delta Air Lines -192,46 mln (+3,26 proc.
Southwest Airlines – 163,61 mln (minus 2,43 proc.)
United Airlines – 158,33 mln (+6,94 proc.)
Lufthansa Group – 142,33 mln (+9,45 proc.)
China Southern – 139,99 mln (+10,75 proc.)
Ryanair -139 mln (+7,9 proc.)
IAG – 112,92 mln (+10,4 proc.)
Air China – 109,73 mln (+8,02 proc.)
Air France i KLM – 101,45 mln (+2,77 proc.)
esyJet – 88,03 mln (+7,84 proc.)
Turkish Airlines – 75,17 mln (+9,55 proc.)
LATAM Group – 68,81 mln (+2,47 proc.)
Emirates Airlines – 59,18 mln (+18,24 proc.).
Pierwsza dziesiątka przewoźników wygenerowała 32 proc. ogólnej pracy przewozowej a pierwsza piętnastka – 41 proc.
.
Dziesięć największych portów lotniczych w roku 2018 to: Atlanta (107,39 mln pasażerów), Pekin (100,98 mln), Dubaj (89,14 mln), Los Angeles (87,53 mln), Tokio (87,5 mln), Chicago (83,33 mln), , Londyn Heathrow (80,12 mln), Hong Kong (74,51 mln), Szanghaj (74 mln) i Paryż (72,23 mln).
Z dwudziestu pięciu największych na świecie portów lotniczych, największą dynamikę zanotowały New Dehli i Incheon – po 10 proc.
Głównymi europejskimi portami lotniczymi były w ubiegłym roku: Londyn Heathrow, Paryż (Charles de Gaulle), Amsterdam, Frankfurt i Stambuł.
W pierwszej trzydziestce lotnisk europejskich, nie znalazło się żadne z Polski. Lotnisko Chopina w Warszawie znalazło się na 38. pozycji – 15,73 mln pasażerów.
W pierwszej pięćdziesiątce lotnisk europejskich to jedyny port z Polski.
.
Flota światowa samolotów to w 2018 roku liczyła 29 633 tysiące samolotów, o 6,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W ubiegłym roku najwięcej na rynek dostarczyły Boeing Corporation – 763 sztuki i Airbus Industry – 718 sztuk. Embraer dostarczył 73 sztuki samolotów komercyjnych i 31 biznesowych, zaś Bombardier – 184 sztuki (w tym 137 to samoloty biznesowe).
Jeśli chodzi o rozwój światowego ruchu lotniczego, to autor raportu powołuje się na ekspertów z Airbus Industrie, którzy oceniają wartość rynku lotniczego na 6,1 biliona dolarów. Ci sami eksperci prognozują, iż w ciągu najbliższych 20 lat ruch lotniczy będzie rósł ok. 4,7 proc. rocznie. W roku 2036 ok. 84 proc. samolotów będą stanowić nowe maszyny (37,4 tys.), z tego 10,8 tys, zastanie wymienione na nowe.
Jeśli chodzi o rynek polski, to autor raportu podkreśla, że mimo, iż polskie porty lotnicze obsługują coraz więcej pasażerów, to udział polskiego rynku lotniczego w światowym rynku jest minimalny. Nasz kraj zajmuje 52. pozycję w rankingu pracy przewozowej z udziałem na poziomie 0,17 proc.
Polskie porty lotnicze obsłużyły w ubiegłym roku 45,7 mln pasażerów. Około 90 proc. udziału w polski rynku przypada na przewozy regularne. W 2018 roku trzech największych przewoźników posiadło 75 proc. rynku, a czterech – 83 proc.
Najwięcej pasażerów na polskim rynku obsłużył Ryanair – 11 553 675 pasażerów), po nim zaś: LOT – 10 500 834, Wizz Air – 8 718 524, Lufthansa – 2 257 030, easyJet – 883 549, Norwegian Air – 835 486, Enter Air – 810 832.
W roku 2018 największą dynamikę na naszym rynku odnotowały Jet2.com – 61,22 proc. więcej niż w roku 2017, Enter Air – 51,33 proc., Ukraine International Airlines – 49,69 proc..
Analiza Polaków wylatujących z kraju pokazuje, że najczęściej w roku 2018 latali do Londynu 11 proc.), Frankfurtu (3 proc.). Największą dynamikę przylotów Polaków odnotowały: Kijów (65 proc. w porównaniu do roku 2017), Amsterdam (23 proc.) i Eindhoven (19 proc.).
Jeśli chodzi o linie niskokosztowe, to najwięcej pasażerów przewiozły: Ryanair – 11,56 mln (51,25 proc. rynku), Wizz Air – 8,72 mln (38,66 proc.), easyJet – 883,3 tys (3,92 proc.), Norwegian – 835,8 tys. (3,71 proc.),
Linie czarterowe przewiozły w 2018 roku 5,4 mln pasażerów. Przodował Enter Air – 25 proc. udziału w rynku, Small Planet Airlines – 23 proc. oraz Travel Service – 20 proc. rynku).
Najwięcej klientów czarterowych poleciało do Antalyi (653 029 i 11,96 proc. rynku), Burgas (361 184 i 6,61 proc. rynku), Heraklionu (304 024 i 5,57 proc.) i na Rodos (275 952 i 5,05 proc.).
POWIĄZANE WPISY
26 lipca 2024
Historyczny rok dla Portu Lotniczego Poznań-Ławica. 18,9 mln zł zysku i nowy prezes zarządu
Port Lotniczy Poznań-Ławica odnotował przełomowe wyniki finansowe za rok 2023, osiągając…
0 Komentarzy3 Minuty
26 lipca 2024
PLL LOT i Viasat podpisują umowę na dostawę internetu na pokłady Dreamlinerów
Polskie Linie Lotnicze LOT, w ramach modernizacji kabin samolotów Boeing 787 Dreamliner,…
0 Komentarzy3 Minuty
25 lipca 2024
Na lotnisku Charlesa de Gaulle’a powstały prywatne apartamenty lotniskowe i nowe lobby dla pasażerów pierwszej klasy
Air France udostępnił prywatne apartamenty lotniskowe dla pasażerów klasy pierwszej,…
0 Komentarzy5 Minuty
25 lipca 2024
Ryanair zarobił w pierwszym kwartale 2024 o prawie połowę mniej. Pasażerowie kupili wyloty w niższych cenach
Ryanair poinformował, że zysk zysk za pierwszy kwartał wynosił 360 mln euro w porównaniu…
0 Komentarzy5 Minuty
23 lipca 2024
PLL LOT uruchamia nowe połączenie do Lizbony. Codzienne loty od lutego 2025
Lizbona to po Madrycie i Barcelonie trzecia trasa rozkładowa PLL LOT łącząca Polskę z…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lipca 2024
Kolejne OTA przegrywa z Ryanairem. Booking.com skazany za naruszenie ustawy o oszustwach komputerowych
Sąd w Delaware wydał jednogłośny werdykt na korzyść Ryanair, stwierdzając, że Booking.com…
0 Komentarzy4 Minuty
18 lipca 2024
Wizz Air doda jesienią trzy trasy z Krakowa. Poleci do Bolonii, Walencji i Bukaresztu
Wizz Air ogłosił otwarcie nowych tras z Krakowa do trzech europejskich miast: Bolonii,…
0 Komentarzy1 Minuty
18 lipca 2024
Wizz Air świętuje 20-lecie specjalnym malowaniem samolotu
Wizz Air podczas ceremonii dostawy w fabryce Airbus w Hamburgu zaprezentował swój 132.…
0 Komentarzy4 Minuty
17 lipca 2024
Ruszył punkt wydawania paszportów tymczasowych na lotnisku w Katowicach
W środę 17 lipca 2024 roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA)…
0 Komentarzy4 Minuty