Ruch lotniczy wciąż potęgą

AG

Raport lotniczy za rok 2018 przygotowany przez profesora Dariusza Tłoczyńskiego na zlecenie dwutygodnika „Wiadomości Turystyczne” pokazuje, że dla transportu lotniczego, ubiegły rok był kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju. W roku 2018 liczba przewiezionych przez linie lotnicze pasażerów wyniosła ok 4,332 mld (rok wcześnie – 4,062 mld).

Raport tradycyjnie jest bardzo rzetelnie opracowany, jednak – jak co roku – publikacja ukazała się bardzo późno, więc nie uwzględniła wielu zmian, które zaszły w ruchu lotniczym w ciągu ostatnich dwinastu miesięcy.

Oto najważniejsze punkty raportu.

Transport lotniczy był w ubiegłym roku bezpieczny, w ciągu 2018 roku miały miejsce 62 wypadki lotnicze, w których zginęły 523 osoby. Przez ostatnie pięć lat, średnia roczna spadła i wyniosła 8,5 wypadków oraz 234 ofiary.
Przewozy pasażerskie kolejny już rok wzrosły w stosunku do poprzedniego, tym razem o 6,4 proc. proc. Największy udział miał region Azji i Pacyfiku, w którym obsłużono 34,8 proc. wszystkich pasażerów. Na drugim miejscu znalazła się Europa – 26,3 proc., a na trzecim Ameryka Płn. – 22,5 proc.).

Spośród linii lotniczych, najwięcej pasażerów w 2018 roku przewiozły:

American Airlines Group – 203,7 mln (wzrost w porównaniu do 2017 roku o 2,05 proc.)

Delta Air Lines -192,46 mln (+3,26 proc.

Southwest Airlines – 163,61 mln (minus 2,43 proc.)

United Airlines – 158,33 mln (+6,94 proc.)

Lufthansa Group – 142,33 mln (+9,45 proc.)

China Southern – 139,99 mln (+10,75 proc.)

Ryanair -139 mln (+7,9 proc.)

IAG – 112,92 mln (+10,4 proc.)

Air China – 109,73 mln (+8,02 proc.)

Air France i KLM – 101,45 mln (+2,77 proc.)

esyJet – 88,03 mln (+7,84 proc.)

Turkish Airlines – 75,17 mln (+9,55 proc.)

LATAM Group – 68,81 mln (+2,47 proc.)

Emirates Airlines – 59,18 mln (+18,24 proc.).

Pierwsza dziesiątka przewoźników wygenerowała 32 proc. ogólnej pracy przewozowej a pierwsza piętnastka – 41 proc.
.
Dziesięć największych portów lotniczych w roku 2018 to: Atlanta (107,39 mln pasażerów), Pekin (100,98 mln), Dubaj (89,14 mln), Los Angeles (87,53 mln), Tokio (87,5 mln), Chicago (83,33 mln), , Londyn Heathrow (80,12 mln), Hong Kong (74,51 mln), Szanghaj (74 mln) i Paryż (72,23 mln).
Z dwudziestu pięciu największych na świecie portów lotniczych, największą dynamikę zanotowały New Dehli i Incheon – po 10 proc.

Głównymi europejskimi portami lotniczymi były w ubiegłym roku: Londyn Heathrow, Paryż (Charles de Gaulle), Amsterdam, Frankfurt i Stambuł.
W pierwszej trzydziestce lotnisk europejskich, nie znalazło się żadne z Polski. Lotnisko Chopina w Warszawie znalazło się na 38. pozycji – 15,73 mln pasażerów.
W pierwszej pięćdziesiątce lotnisk europejskich to jedyny port z Polski.
.
Flota światowa samolotów to w 2018 roku liczyła 29 633 tysiące samolotów, o 6,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W ubiegłym roku najwięcej na rynek dostarczyły Boeing Corporation – 763 sztuki i Airbus Industry – 718 sztuk. Embraer dostarczył 73 sztuki samolotów komercyjnych i 31 biznesowych, zaś Bombardier – 184 sztuki (w tym 137 to samoloty biznesowe).

Jeśli chodzi o rozwój światowego ruchu lotniczego, to autor raportu powołuje się na ekspertów z Airbus Industrie, którzy oceniają wartość rynku lotniczego na 6,1 biliona dolarów. Ci sami eksperci prognozują, iż w ciągu najbliższych 20 lat ruch lotniczy będzie rósł ok. 4,7 proc. rocznie. W roku 2036 ok. 84 proc. samolotów będą stanowić nowe maszyny (37,4 tys.), z tego 10,8 tys, zastanie wymienione na nowe.

Jeśli chodzi o rynek polski, to autor raportu podkreśla, że mimo, iż polskie porty lotnicze obsługują coraz więcej pasażerów, to udział polskiego rynku lotniczego w światowym rynku jest minimalny. Nasz kraj zajmuje 52. pozycję w rankingu pracy przewozowej z udziałem na poziomie 0,17 proc.

Polskie porty lotnicze obsłużyły w ubiegłym roku 45,7 mln pasażerów. Około 90 proc. udziału w polski rynku przypada na przewozy regularne. W 2018 roku trzech największych przewoźników posiadło 75 proc. rynku, a czterech – 83 proc.

Najwięcej pasażerów na polskim rynku obsłużył Ryanair – 11 553 675 pasażerów), po nim zaś: LOT – 10 500 834, Wizz Air – 8 718 524, Lufthansa – 2 257 030, easyJet – 883 549, Norwegian Air – 835 486, Enter Air – 810 832.

W roku 2018 największą dynamikę na naszym rynku odnotowały Jet2.com – 61,22 proc. więcej niż w roku 2017, Enter Air – 51,33 proc., Ukraine International Airlines – 49,69 proc..
Analiza Polaków wylatujących z kraju pokazuje, że najczęściej w roku 2018 latali do Londynu 11 proc.), Frankfurtu (3 proc.). Największą dynamikę przylotów Polaków odnotowały: Kijów (65 proc. w porównaniu do roku 2017), Amsterdam (23 proc.) i Eindhoven (19 proc.).

Jeśli chodzi o linie niskokosztowe, to najwięcej pasażerów przewiozły: Ryanair – 11,56 mln (51,25 proc. rynku), Wizz Air – 8,72 mln (38,66 proc.), easyJet – 883,3 tys (3,92 proc.), Norwegian – 835,8 tys. (3,71 proc.),

Linie czarterowe przewiozły w 2018 roku 5,4 mln pasażerów. Przodował Enter Air – 25 proc. udziału w rynku, Small Planet Airlines – 23 proc. oraz Travel Service – 20 proc. rynku).

Najwięcej klientów czarterowych poleciało do Antalyi (653 029 i 11,96 proc. rynku), Burgas (361 184 i 6,61 proc. rynku), Heraklionu (304 024 i 5,57 proc.) i na Rodos (275 952 i 5,05 proc.).