Revolut Travel Report: 56 proc. Polaków wyjedzie na urlop w lipcu i sierpniu

56 proc. zapytanych Polaków planuje główny urlop w lipcu i sierpniu. Hitem w Europie mogą być Włochy, Grecja i Hiszpania, ale Polacy stawiają na Chorwację. Animacje dla dzieci są ważne dla 18 proc. badanych Polaków, to najwyższy wynik w Europie.

Revolut, globalna aplikacja finansów zapytał 15 tys. osób w 15 krajach (w tym tysiąc w Polsce) o ich plany wakacyjne.

Na pytanie o miesiąc, w którym Polacy planują swoje główne, najdłuższe wakacje w 2024 roku, ponad połowa respondentów wskazała na lipiec i sierpień (po 28 proc.). A poza ścisłym sezonem? 14 proc. rodaków główny urlop planuje we wrześniu i wbrew stereotypom nie są to tylko studenci (wśród osób w grupie 18-24 lat tylko 12 proc. wybiera ten termin). Czekać na główny urlop nie zamierza 15 proc. zapytanych Polaków, 2 proc. planuje go już w kwietniu, 3 proc. w maju, a 10 proc. w czerwcu. Mało kto planuje główny urlop w tym roku na późną jesień, to zaledwie 3 proc. respondentów (2 proc. w październiku i 1 proc. w listopadzie). Ponadto, 6 proc. zapytanych nie planuje w tym roku żadnego urlopu.

Kogo Polacy spotkają na plaży i w hotelach? Wakacje w ścisłym sezonie (lipiec i sierpień), oprócz Polaków (56 proc. wskazań), planują też Chorwaci i Rumuni (po 60 proc. wskazań), Bułgarzy (57 proc.) oraz Grecy (56 proc.). Konkretnie w lipcu, Polacy (28 proc. wskazań) mają sporą szansę spotkać turystów z Czech i Słowacji (po 29 proc.) oraz Węgier (28 proc.), a w sierpniu Chorwatów i Rumunów (po 37 proc.) oraz Greków i Portugalczyków (po 36 proc.). Kto omija upalne letnie miesiące? Wśród Europejczyków, którzy planują wczesny urlop od kwietnia do czerwca, jest wielu Niemców (24 proc.), Włochów (23 proc.), Austriaków i Szwajcarów (po 22 proc.). A kto odkłada urlop na jesień? Dominuje podobna grupa, Szwajcarzy (26 proc.), Niemcy (23 proc.), Austriacy (22 proc.), i Hiszpanie (22 proc.).

Topowe miejsca w sezonie 2024

Jeśli chodzi o Polaków, wciąż przeważają osoby, które planują wakacje w kraju (44 proc.), ale niewiele ustępują im rodacy, którzy urlop planują za granicą (37 proc.). 6 proc. Polaków nie planuje w tym roku urlopu, a 7 proc. nie podjęła jeszcze decyzji. W 2023 roku, od maja do sierpnia, kartą Revolut płaciło za granicą ponad 900 tys. Polaków, a topowymi destynacjami turystycznymi okazały się Włochy, Hiszpania, Chorwacja i Grecja. Jak będzie w 2024 roku? W badaniu Revolut Travel Report najwięcej rodaków planuje urlop w Chorwacji (5,5 proc. wskazań), Włoszech (5,4 proc.), Grecji (5,3 proc.), Hiszpanii (5,2 proc.) i w Turcji (3,1 proc.). Poza Europą, liderem jest Egipt (1,1 proc.). Konkurencja o portfel polskiego turysty jest zacięta.

Gdzie na wczasy wybierają się Europejczycy? 47 proc. zapytanych chce spędzić urlop we własnym kraju (choć zaledwie 21 proc. Szwajcarów i 25 proc. Austriaków), a 40 proc. za granicą (głównie w innym kraju europejskim 34 proc.). Kierunki pozaeuropejskie najbardziej kuszą Szwajcarów (14 proc. wskazań) i Hiszpanów (11 proc.). Największymi domatorami (planują wakacje we własnym kraju) są natomiast Chorwaci (72 proc.) i Grecy (70 proc.). Europejczycy na zagraniczny urlop planują w tym roku Włochy (5,3 proc.), Grecję (4,4 proc.), Hiszpanię (4,3 proc.), Chorwację (2,9 proc.) i Francję (2,3 proc.). Z kierunków poza Europą wyróżniają się USA (0,9 proc.), Egipt (0,8 proc.) i Tajlandia (0,5 proc.).

Wakacje marzeń, czyli jakie?

Skoro wiemy, gdzie i kiedy, warto doprecyzować jaki to ma być urlop, spokojny czy aktywny, a może w domu (staycation) lub połączony z pracą (workation)? W odpowiedziach Polaków dominują trzy wskazania. Swoje wakacje planują na plaży (46 proc. wskazań), chcą spędzić ten czas z rodziną (39 proc.) i w otoczeniu przyrody (29 proc.). Niemal co dziesiąta osoba w Polsce liczy, że wakacje w tym roku będą imprezowe (8 proc.), a część planuje bawić się na festiwalach muzycznych (1 proc.), takich jak Open’er, Tomorrowland czy węgierski Sziget, którego strategicznym partnerem jest w tym roku Revolut. Na drugim końcu skali są osoby, które szukają wyciszenia się (6 proc.) lub planują samotną wyprawę (4 proc.). Mniej częstymi wyborami są staycation, czyli wakacje w domu (2 proc.) i workation, tzn. łączenie pracy z podróżą (1 proc.).

Wyjazd weekendowy? Już niebawem majówka (1 maja to środa) i Boże Ciało (30 maja to czwartek). 7 proc. zapytanych Polaków planuje w tym roku tzw. city breaks, czyli weekendy w innym mieście. Niektórzy chcą połączyć urlop z wydarzeniem rodzinnym, jak ślub i wesele (1 proc.), lub wydarzeniem sportowym, jak Euro w Berlinie i Olimpiada w Paryżu (0,4 proc.). W Europie, na udział w wydarzeniach muzycznych chętni są zwłaszcza Węgrzy (2,8 proc.), Portugalczycy (2,3 proc.) i Czesi (2 proc.), a w sportowych Szwajcarzy (2,2 proc.), Niemcy (1,3 proc.) i Portugalczycy (1 proc.). Wiodące pomysły na urlop wśród Europejczyków to wakacje na plaży (45 proc.), rodzinne (33 proc.) i na łonie przyrody (15 proc.), podobnie jak w Polsce. Europejczycy ogółem, częściej niż Polacy, planują za to city breaks (12 proc.), to w szczególności Hiszpanie (17 proc.), Czesi (16 proc.) i Austriacy (15 proc.).

Camping czy all inclusive?

Często o udanych wakacjach nie decyduje to czy jedziemy w Polskę czy za granicę, ale w jakim miejscu się zatrzymujemy i jakie atrakcje ono nam oferuje. Revolut zapytał Polaków o to jakie aktywności i atrakcje cenią sobie w trakcie podróży. Polacy na urlopie chcą zwiedzić lokalne zabytki (58 proc.), skosztować lokalnej kuchni i poznać miejscowe tradycje (39 proc.). Jeśli chodzi o miejsce noclegu, na topie wciąż jest hotel all inclusive z wliczonym open barem, wyżywieniem (30 proc.) i na tym nie koniec. Dla polskiego turysty istotna jest oferta animacji dla dzieci, żeby rodzice mogli odpocząć (18 proc.) i wydarzeń kulturalnych, jak koncerty, teatr i muzea (18 proc.). Wśród pożądanych atrakcji są też życie nocne, imprezy w klubach i barach (12 proc.) czy bliższe poznanie mieszkańców (10 proc.). Część rodaków stawia na zdrowie, urodę i zabiegi w spa (8 proc.), uprawianie sportów (8 proc.), caravaning lub camping, np. w lesie czy nad jeziorem (11 proc.).

Wśród Europejczyków, caravaning i camping biją rekordy popularności na Litwie. Taki urlop planuje dla siebie co czwarty zapytany Litwin (25 proc.). Sportowe wakacje wybierają zwłaszcza Austriacy (17 proc.), Szwajcarzy (13 proc.) i Niemcy (11 proc.). Wakacje imprezowe i życie nocne to domena Greków (20 proc.) i Hiszpanów (15 proc.). W wygodę hotelu all inclusive celują szczególnie Bułgarzy (47 proc.), Włosi i Rumuni (po 42 proc.). Animacje dla dzieci są ważne dla Słowaków, Czechów i Rumunów (po 16 proc.), ale przede wszystkim dla Polaków (18 proc.). Rozkosze kulinarne to priorytet dla Włochów (54 proc.) i Szwajcarów (50 proc.). O zdrowie i urodę zadbają na wakacjach Austriacy (26 proc), Niemcy (23 proc.) i Węgrzy (22 proc.). Wakacyjne potrzeby co do atrakcji są bardzo zróżnicowane, w ich znalezieniu, zarezerwowaniu i opłaceniu pomóc może wyszukiwarka.

„Liczymy na rekordowy sezon i na to, że w letnią podróż zagraniczną wyruszy z Revolut ponad 1 milion Polaków. Przygotowaliśmy dla nich szereg udogodnień. Prócz wymiany walut, cashbacku za rezerwacje, globalnej bazy hoteli i apartamentów prywatnych, wyszukiwarki lokalnych wycieczek i atrakcji, saloników lotniskowych i ubezpieczeń, udostępniliśmy także pakiety dostępu do Internetu za granicą, dzięki cyfrowym kartom eSIM. Kolejne nowości dla osób podróżujących już niebawem” – mówi Stefan Bogucki, Communications Manager Revolut w Polsce.

Źródło:

Badanie Revolut Travel Report zlecone firmie badawczej Dynata objęło 15 tys. osób w 15 krajach (Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Grecji, Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Polsce, Litwie, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii i Bułgarii), w tym tysiąc respondentów w Polsce (15 marca 2024 r.).