Rainbow: nie tylko laptop na plaży. Workation staje się nowym standardem wyjazdów służbowych
Współczesne wyjazdy służbowe coraz częściej wykraczają poza klasyczne spotkania przy stole konferencyjnym. Firmy coraz chętniej organizują wydarzenia zagraniczne, łącząc cele strategiczne z elementami integracji i motywacji w inspirujących lokalizacjach. Popularność zyskuje model workation (od ang. work i vacation) – czyli połączenie pracy z wypoczynkiem w atrakcyjnych miejscach – który staje się standardem nie tylko wśród freelancerów, ale i całych zespołów projektowych.
Choć model pracy hybrydowej zyskuje na popularności – jak wynika z badania ASM Research, rocketjobs.pl i justjoin.it z kwietnia 2024 r., preferuje go już ponad połowa (51,2 proc.) pracowników biurowych – to wciąż relatywnie niewielu wykorzystuje elastyczność pracy zdalnej poza miejscem zamieszkania. Niestety, jedynie 24 proc. zatrudnionych miało okazję pracować zdalnie podczas podróży, a 76 proc. nigdy nie realizowało obowiązków zawodowych w trakcie wyjazdu. Co jednak istotne, 37 proc. respondentów wyraża chęć łączenia pracy z podróżowaniem w przyszłości.
To pokazuje rosnący potencjał formuły workation – odpowiadającej na potrzeby pracowników ceniących mobilność, a jednocześnie otwierającej firmom nowe możliwości motywowania i integrowania zespołów w nowoczesny sposób.
Co to jest workation – i dlaczego zyskuje na popularności?
W świecie dynamicznie zmieniających się modeli pracy, coraz więcej firm dostrzega wartość niekonwencjonalnych form integracji i budowania zaangażowania zespołów. Tradycyjne wyjazdy służbowe ustępują miejsca nowoczesnym rozwiązaniom, w których równie istotne, jak strategia i planowanie, stają się relacje międzyludzkie, inspiracja oraz przestrzeń do kreatywnego myślenia. W odpowiedzi na te zmiany, firma Rainbow – znana przede wszystkim z szerokiej oferty turystycznej – aktywnie rozwija segment wyjazdów biznesowych i workation dla firm.
„Workation jeszcze kilka lat temu kojarzone było głównie z freelancerami i startupami, a także firmami technologicznymi działającymi w indywidualnym wymiarze. Dziś jednak ten model pracy przestaje być ekskluzywny dla wybranych sektorów. Coraz więcej firm z różnych branż, niezależnie od wielkości czy profilu działalności, dostrzega w tej formule efektywne narzędzie wspierające produktywność oraz dobrostan pracowników. Trend ten wpisuje się w globalną transformację modelu pracy hybrydowej, łącząc elastyczność z koncentracją na kapitale ludzkim. Workation umożliwia nie tylko realizację celów zawodowych w inspirującym otoczeniu, ale także wzmacnia zaangażowanie, integruje zespoły i redukuje wypalenie zawodowe – co wprost przekłada się na długofalową efektywność organizacji” – komentuje Maria Laskowska, specjalistka ds. HR w Rainbow.
Korzyści wskazane przez Marię Laskowską przekładają się na rosnące zainteresowanie ofertami skierowanymi do firm. W takich warunkach możliwe jest nie tylko oderwanie się od codziennej rutyny, ale także stworzenie unikalnej przestrzeni do pracy zespołowej i budowania relacji na zupełnie innym poziomie.
„Obserwujemy ogromne zainteresowanie wyjazdami łączącymi warsztaty strategiczne z przygodą i eksploracją. Pracownicy wracają z takich wyjazdów nie tylko zrealizowani zawodowo, ale również z nową energią i poczuciem wspólnoty” – mówi Aleksandra Kosałka, Head of Groups & Incentives Department w Rainbow.
To więcej niż benefit, to inwestycja
Choć dla wielu firm workation może wydawać się kosztownym benefitem, eksperci HR i menedżerowie podkreślają, że to raczej inwestycja w kulturę organizacyjną, która realnie wpływa na rotację pracowników i przyciąganie nowych talentów. Według raportu firmy Gartner z 2023 roku, 70 proc. pracowników deklaruje większe zaangażowanie i lojalność wobec pracodawcy oferującego elastyczne formy pracy. Co więcej, wiele organizacji zauważa wzrost efektywności po powrocie z takich wyjazdów – zespoły lepiej się komunikują, a pracownicy częściej podejmują inicjatywę.
„Firmowe wyjazdy integracyjne nie muszą oznaczać dalekich podróży, by dostarczać wyjątkowych doświadczeń. W ramach ponad 1900 projektów zrealizowanych w 78 krajach — od Teneryfy, przez Grecję, po dynamiczne tournée po trzech emiratach, aż po jubileuszowe ekspedycje do Australii i Nowej Zelandii — doszliśmy do jednego wniosku: kluczowy jest przemyślany program, który skutecznie łączy cele biznesowe, regenerację i budowanie autentycznych więzi zespołowych” – dodaje Aleksandra Kosałka.
W obliczu wyzwań związanych z angażowaniem zespołów rozproszonych geograficznie oraz rosnącym znaczeniem dobrostanu psychicznego pracowników, model workation może wkrótce stać się nieodłącznym elementem strategii employer brandingowej firm, które chcą wyprzedzać oczekiwania swoich zespołów i budować przewagę konkurencyjną na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.
Firmy, które stawiają na rozwój kultury organizacyjnej, innowacyjność i elastyczność, coraz chętniej sięgają po rozwiązania typu workation. Rainbow, jako doświadczony partner w organizacji podróży, umożliwia przedsiębiorstwom przeniesienie spotkań, szkoleń i projektów w zupełnie nowe, inspirujące przestrzenie – bez kompromisów w zakresie jakości i bezpieczeństwa.
POWIĄZANE WPISY
18 czerwca 2025
Seszele stawiają na ekoturystykę i jakość
Przedstawiciele branży turystycznej mieli okazję wziąć udział w wydarzeniu prezentującym…
0 Komentarzy1 Minuty
18 czerwca 2025
Czerwcowy urlop last minute: słoneczne kierunki do 2000 zł
Ciepłe morze, pewna słoneczna pogoda, plaże mniej zatłoczone niż w lipcu i sierpniu, a do…
0 Komentarzy6 Minuty
17 czerwca 2025
Włochy królują na długi weekend, ale Polacy coraz częściej szukają nowych miejsc
Jeśli organizować city break na Boże Ciało, to taki, który łączy słońce, dobrą kuchnię i…
0 Komentarzy9 Minuty
17 czerwca 2025
Rainbow uruchamia loty z Katowic do Tabarki
Tunezja to kraj, który cieszy się coraz większą popularnością wśród Polaków planujących…
0 Komentarzy3 Minuty
16 czerwca 2025
Bułgaria odczarowana! Pierwszy dedykowany Study Tour Urlop.pl zakończony sukcesem
Na początku czerwca Urlop.pl wspólnie z Exim Tours zaprosił Salony Urlop.pl na pierwszy w…
0 Komentarzy3 Minuty
11 czerwca 2025
Exim Tours rusza z nową kampanią wakacyjną
Exim Tours rusza w sezon letni z nową, zintegrowaną kampanią marketingową, promującą…
0 Komentarzy4 Minuty
11 czerwca 2025
Anex Poland uruchomił czartery do Antalyi z Bydgoszczy i Radomia
9 i 10 czerwca 2025 roku odbyły się pierwsze rejsy czarterowe Anex Poland z lotniska w…
0 Komentarzy1 Minuty
11 czerwca 2025
Polacy coraz chętniej wybierają luksus. Rainbow Elite spełnia marzenia o podróżach szytych na miarę
Globalny rynek podróży luksusowych w 2024 roku został wyceniony na 2509,71 mld dolarów…
0 Komentarzy5 Minuty