Projekt KO: przy kolejnych lockdownach przedłużenie umowy najmu w galerii tylko o okres zamknięcia
Do Sejmu wniesiono projekt nowelizacji ustawy „covidowej”, mający na celu wyeliminowanie problemu m.in. biur podróży, które z powodu lockdownu zmuszane są do ciągłego przedłużania umów najmu w galeriach handlowych. Jest to jednak projekt posłów opozycji, nie wiadomo więc, jakie będą jego losy.
O problemie tym pisaliśmy na naszych łamach przy okazji jesienno-zimowego lockdowny, kiedy to decyzje o zamknięciu części sklepów i punktów w usługowych w galeriach handlowych podjęto po raz drugi i trzeci. Teraz, w obliczu trzeciej fali zakażeń koronawirusem, zapadła ona po raz czwarty. Oznacza to, że najemcom kumuluje się kolejny półroczny okres przedłużenia umowy najmu, które jest obowiązkowe, jeśli chcą skorzystać z umorzenia czynszu na czas zamknięcia. Takie zasady wprowadzono rok temu „ustawą covidową”.
Czynsz umorzony, umowa przedłużona o pół roku
“Art. 15ze. 1. W okresie obowiązywania zakazu prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 zgodnie z właściwymi przepisami, wygasają wzajemne zobowiązania stron umowy najmu, dzierżawy lub innej podobnej umowy, przez którą dochodzi do oddania do używania powierzchni handlowej (umowy).
2. Uprawniony do używania powierzchni handlowej (uprawniony) powinien złożyć udostępniającemu bezwarunkową i wiążącą ofertę woli przedłużenia obowiązywania umowy na dotychczasowych warunkach o okres obowiązywania zakazu przedłużony o sześć miesięcy; oferta powinna być złożona w okresie trzech miesięcy od dnia zniesienia zakazu. Postanowienia ust. 1 przestają wiązać oddającego z chwilą bezskutecznego upływu na złożenie oferty.
3. Postanowienia ust. 1 wchodzą w życie od dnia zakazu, a postanowienie ust. 2 od dnia zniesienia zakazu.”
Biuro podróży w galerii zamknięte, umowa przedłużona o sześć miesięcy. Zaczynają się pozwy
Rozwiązanie problemu najemców?
Projekt posłów KO, wniesiony przez Martę Wcisło, mógłby rozwiązać ten problem. Zakłada on, że przedłużenie umowy najmu o sześć miesięcy byłoby dla najemców obowiązkowe tylko po pierwszym zamknięciu obiektów, które nastąpiło rok temu. W przypadku kolejnych – przedłużenie dotyczyłoby jedynie okresu zamknięcia:
„2a. W przypadku, gdy w czasie trwania stanu epidemii bądź stanu zagrożenia epidemicznego zostanie wprowadzone drugi bądź kolejny zakaz prowadzenia działalności w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, złożona przez uprawnionego wiążąca oferta woli, o której mowa w ust. 2 obejmuje przedłużenie obowiązywania umowy na dotychczasowych warunkach o okres obowiązywania zakazu.”
Gdyby przyjęto przepisy w proponowanym kształcie, zasada ta obowiązywałaby wstecz – od 2 listopada 2020. Najemcy mieliby możliwość złożyć udostępniającemu powierzchnię handlową kolejną wiążącą ofertę woli przedłużenia obowiązywania umowy najmu, na nowych zasadach, w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
23 marca 2021 projekt został skierowany do konsultacji społecznych.
POWIĄZANE WPISY
28 marca 2024
Nad Como zakończyły się targi BILNI 2024
W niedzielę zakończył workshop BILNI 2024, jedna z największych imprez poświęconych…
0 Komentarzy2 Minuty
28 marca 2024
Rekordowy wzrost liczby polskich turystów w Niemczech. Ponad 4,1 mln noclegów w 2023 roku
Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) uważa, że turystyka przyjazdowa jest na dobrej drodze…
0 Komentarzy4 Minuty
28 marca 2024
Ponad 50-proc. wzrost, dominacja Egiptu. Fly.pl podsumował zimę
Sezon Zima 2023/2024 dobiega końca. Z pierwszych podsumowań branży turystycznej wynika,…
0 Komentarzy6 Minuty
26 marca 2024
Travelplanet.pl rozwija sprzedaż w kanale franczyzowym. Podsumowanie roku i nagrody dla najlepszych na gali Top of the Top 2023
Partnerzy franczyzowi Travelplanet.pl w 2023 roku zwiększyli swe przychody o 43 proc.…
0 Komentarzy3 Minuty
25 marca 2024
Otwarcie 300. salonu Wakacje.pl
Wakacje.pl uruchomił 300. salon sprzedaży w Swadzimiu koło Poznania. W wydarzeniu udział…
0 Komentarzy4 Minuty
25 marca 2024
Itaka zwycięzcą Mobile Trends Awards 2024
Mobile Trends Awards przyznawane są od 13 lat i trafiają do firm, których projekty…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych idą systematycznie w górę
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 marca 2024
Itaka startuje ze sprzedażą sezonu zima 2025. W ofercie egzotyczna nowość
Hasłem O! Zima 24/25 Itaka rozpoczyna sprzedaż kolejnego sezonu. Na start przygotowano…
0 Komentarzy5 Minuty
22 marca 2024
One Event zaprezentował się w Warszawie
Około 40 przedstawicieli biur podróży i agencji MICE poznało ofertę One Event na…
0 Komentarzy1 Minuty