Projekt Bascil: stawiamy na rozwój turystyki kulinarnej w regionie Morza Bałtyckiego

Moda na turystykę kulinarną stwarza dodatkowe możliwości producentom lokalnych specjałów z regionu Morza Bałtyckiego. Realizowany przez Agencję Rozwoju Pomorza, z partnerami z sześciu krajów, projekt Bascil ma ułatwić firmom rozwój przez dostosowanie swojej oferty do tego trendu.
Celem projektu Bascil – Innovative Solutions for the Rural Food Production Sector to Diversify into Sustainable Culinary Tourism Services jest rozwój usług turystyki kulinarnej na terenach wiejskich w regionie Morza Bałtyckiego i poprawa konkurencyjności lokalnych producentów.
Bascil to projekt międzynarodowy, w którym udział bierze 15 partnerów z ośmiu krajów (Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Niemcy, Norwegia, Szwecja i Finlandia). Z Polski, partnerami projektu są Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Agencja Rozwoju Pomorza oraz Fundacja Natura Polska. Projekt rozpoczęty w styczniu 2023 będzie realizowany do 2025 roku.
Turystyka kulinarna – z czym to się je?
Według danych statystycznych zebranych przez UNWTO – Światową Organizację Turystyki – na całym świecie można zauważyć szybki wzrost popularności turystyki kulinarnej. Stoi za tym coraz powszechniejsza ciekawość świata i zainteresowanie wycieczkami tematycznymi. Lokalna kuchnia stała się wartością dodaną w podróżach i sposobem poznawania kultury zwiedzanych regionów. Tworzone są specjalne szlaki kulinarne, które pozwalają podróżującym spróbować lokalnych specjałów.
Producenci tradycyjnej żywności na całym świecie dostosowują swoje miejsca pracy, aby przyjmować całe rzesze turystów. Wytwórcy oferują nie tylko degustację, ale prezentują proces produkcji, historię i tradycje związane z lokalnymi specjałami. Zainteresowanie znajdują też warsztaty tradycyjnej kuchni. W Europie, w tego typu ofercie turystycznej przoduje Francja słynąca m.in. ze szlaku winnego czy Szlaku Sera i Czekolady oraz Włochy, Austria i Węgry. Te kraje dogania Norwegia, coraz bardziej znana z tematycznych szlaków cydru.
Turystyka kulinarna to także targi żywności i festiwale kulinarne, jak np. festiwale Zupy Rybnej w Livorno, mozzarelli w Opi, Gęsiej Wątróbki w Budapeszcie czy Festyn Moreli w Krems w Austrii. W palecie kulinarno-turystycznych atrakcji w Polsce znajdują się tzw. „festiwale smaku” np. Podkarpackie Święto Miodu, Pilzneński Festiwal Pierogów, Powidlaki – święto powideł śliwkowych w Krzeszowie czy Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku w Poznaniu. Projekt Bascil chce wykorzystać te kulinarne trendy, aby pomóc lokalnym producentom poszerzyć swoją ofertę i wejść na tego typu rynek.
Szansa dla producentów lokalnej żywnosci w rejonie nadbałtyckim
Badania pokazują, że mieszkańcy regionu Morza Bałtyckiego są coraz bardziej zainteresowani lokalnymi produktami i żywnością pochodzącą z wiarygodnym źródeł, a tym samym turystyką kulinarną. Tymczasem, ten obszar wciąż pozostaje mało popularny. Szansą na zmianę w tym obszarze jest aktywny udział producentów żywności w branży turystycznej oraz opracowanie bardziej widocznej i atrakcyjnej dla gości oferty.
Projekt Bascil ma odpowiadać na potrzebę rozwoju tego typu usług turystyki kulinarnej na terenach wiejskich w regionie Morza Bałtyckiego. Poszerzenie oferty lokalnych producentów żywności i dostosowanie jej do wymagań branży turystycznej daje możliwość poprawy konkurencyjności firm.
W ramach projektu zostaną zebrane i przeanalizowanie informacje na temat branży w regionie oraz najlepszych stosowanych przez nie praktyk. Na tej podstawie zostaną opracowane zrównoważone, kompleksowe rozwiązania minimalizujące różnego rodzaju ryzyka, odpowiadające sytuacji lokalnych producentów żywności i ich sieci w regionie Morza Bałtyckiego.
Rezultaty projektu znajdą zastosowanie dla szerszej grupy producentów żywności zainteresowanych dywersyfikacją swojej działalności biznesowej o turystykę kulinarną. Wypracowane rozwiązania będą testowane przez wybrane rejony z każdego kraju uczestniczącego w projekcie. Z regionu pomorskiego jako region pilotażowy, została wybrana Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Dorzeczy Słupi.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty
28 listopada 2025
Magdalena Krucz rekomendowana na prezeskę POT
Proces wyboru nowego prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wciąż trwa, a branża…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Niemcy częściej wybierają Polskę. Dane DRV wskazują na wyraźny wzrost zainteresowania
Niemieccy turyści coraz częściej wybierają Polskę jako cel podróży. Dane Deutscher…
0 Komentarzy2 Minuty
26 listopada 2025
Polska podsumowuje udział w targach IBTM World 2025 w Barcelonie
Podczas tegorocznych targów IBTM World w Barcelonie Polska zaprezentowała szeroką ofertę…
0 Komentarzy4 Minuty
25 listopada 2025
Opole zapowiada świąteczny jarmark i nowe atrakcje
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Opolu wystartuje 28 listopada i potrwa do 23…
0 Komentarzy1 Minuty
25 listopada 2025
Kasina Ski&Bike otwiera sezon narciarski
Kasina Ski&Bike jako pierwszy ośrodek Grupy Pingwina rozpoczęła sezon narciarski,…
0 Komentarzy1 Minuty










