POT ma umowę z booking.com, PIT protestuje

Polska Organizacja Turystyczna podpisała umowę z booking.com, dzięki której na Narodowym Portalu Turystycznym znajduje się przekierowanie do tej największej na świecie wyszukiwarki promującej noclegi w różnych krajach świata. Według działaczy Polskiej Izby Turystyki, zawarcie tej umowa było błędem.
Według przedstawicieli Polskiej Izby Turystyki, umieszczenie booking.com na Narodowym Portalu Turystycznym spłyca ofertę turystyczną do usługi hotelowej. POT nie konsultował swojej decyzji z branżą turystyczną. Dariusz Wojtal, wiceprezes PIT, pyta : „Dlaczego POT promuje Booking.com, który przecież promuje rezerwacje nie tylko w Polsce, ale na całym świecie?”
Jak twierdzi Andrzej Kindler, wiceprezes PIT, działania POT wynikają raczej z niewiedzy, a nie ze złej woli. Docenia fakt, że organizacja jest aktywna i że szuka sposobów przyciągnięcia do Polski turystów.
„Jednak z drugiej strony, narodowy portal turystyczny jest utrzymywany za pieniądze publiczne. Tymczasem umowa z Booking.com narusza zasadę konkurencyjności, ponieważ jedna prywatna firma jest promowana na portalu państwowym. Ponadto, ogranicza obsługę do usługi hotelarskiej. Promowanie Booking.com nie zwiększy popytu, przesunie kanał dystrybucji, spłyci poziom dochodów hotelarzy, bo zmniejszą się ich prowizje.” – mówi Kindler.
Działacze PIT podkreślają także, że Booking.com stosuje remarketing, który może odciągać turystów od Polski. Twierdzą, że każdy kto wejdzie choć raz na booking.com, będzie potem bombardowany propozycjami hotelowymi z innych krajów Europy Środkowej.
Remarketing są to działania reklamowe prowadzone w ramach kampanii Google AdWords. Polegają na wyświetlaniu reklamy nawiązującej do treści, które użytkownik już wyświetlał w sieci. Reklamy takie często są powtórzeniem czy też przypomnieniem dokładnie tego samego produktu, który użytkownik zamierzał kupić, ale zrezygnował. W związku z tym to zastrzeżenie ze strony Polskiej Izby Turystyki może nie mieć podstaw. Użytkownikom, którzy trafią na Booking.com ze strony POT najprawdopodobniej Google wyświetli bowiem reklamę hotelu, który już oglądał. Jak wynika z licznych badań, taka właśnie forma reklamy internetowej jest najbardziej skuteczna.
Andrzej Kindler podkreśla jednak, że umowa z booking.com, sprawi, iż Polska będzie konkurowała jedynie na poziomie cen rezerwacji miejsc noclegowych.
„Hotele mają wszyscy, powinniśmy promować się atrakcjami i produktami a nie hotelami. Tymczasem narzędzie w postaci Booking.com omija produkty. A właśnie pakiety turystyczne starają się od kilku lat wypromować klastry, ROT-y, LOT-y i sam POT.” – mówi Kindler.
Według Dariusza Wojtala, hotelarze z jednej strony doceniają siłę marki Booking.com, a z drugiej skarżą się na warunki współpracy z tą firmą. Jednocześnie zadają pytanie, dlaczego POT nie dopuszcza na swój portal polskich wyszukiwarek, które w swojej bazie mają więcej obiektów krajowych.
PIT zwróci się w najbliższym dniach z pismem do POT, z prośbą o wyjaśnienie, na jakich zasadach została podpisana umowa z booking.com, czemu została ona podpisana bez ogłoszonego przetargu, konsultacji z branżą hotelarską i biurami turystyki przyjazdowej.
Katarzyna Draba, rzecznik prasowy POT wyjaśniła WaszejTurystyce.pl , że umowa z booking.com została zawarta w ramach prowadzonej przez POT działalności gospodarczej. Podstawą do jej prowadzenia jest art. 20 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej, Dz.U.2008.227.1505.
„Jeśli chodzi o procedurę przetargową, w przypadku tej umowy nie było to konieczne, ze względu na to, że to POT występował w roli usługodawcy.” – wyjaśnia Draba.
„System rezerwacyjny booking.com został zamieszczony na stronie Narodowego Portalu Turystycznego po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert zamieszczonego na stronie POT, do którego mogła zgłosić się każda firma spełniająca wymagania postawione w ogłoszeniu o konkursie. W postępowaniu tym została wybrana najkorzystniejsza oferta wybrana na podstawie kryteriów z ogłoszenia o konkursie, którą to złożyła firma booking.com. Przeprowadzając postępowanie Polska Organizacja Turystyczna zachowała zasady uczciwej konkurencji, do których stosowania zobowiązuje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.” – dodaje.
Umowa z booking.com została zawarta na czas nieokreślony z jednomiesięcznym terminem wypowiedzenia. Przedstawienie danych dotyczących dochodów POT na podstawie zawartej umowy, będzie możliwe najwcześniej po sześciu miesiącach od podpisania umowy, które jeszcze nie upłynęły.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty
28 listopada 2025
Magdalena Krucz rekomendowana na prezeskę POT
Proces wyboru nowego prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wciąż trwa, a branża…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Niemcy częściej wybierają Polskę. Dane DRV wskazują na wyraźny wzrost zainteresowania
Niemieccy turyści coraz częściej wybierają Polskę jako cel podróży. Dane Deutscher…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Opole zapowiada świąteczny jarmark i nowe atrakcje
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Opolu wystartuje 28 listopada i potrwa do 23…
0 Komentarzy1 Minuty
25 listopada 2025
Kasina Ski&Bike otwiera sezon narciarski
Kasina Ski&Bike jako pierwszy ośrodek Grupy Pingwina rozpoczęła sezon narciarski,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dolnośląska Organizacja Turystyczna prezentuje nowy spot – Dolny Śląsk Travel
Dolnośląska Organizacja Turystyczna zaprezentowała nowy spot promocyjny „Dolny Śląsk…
0 Komentarzy2 Minuty
13 listopada 2025
Pokolenie Z zmienia turystykę. Rekruterzy szukają nowych sposobów komunikacji
Rekruterzy z biur podróży Itaka, Coral Travel, Grecos Holiday i Albatros oraz…
0 Komentarzy1 Minuty











To tylko mały wycinek szerszego kontekstu, wielokrotnie przez Redakcję poruszanego i omawianego. Polska Organizacja Turystyczna nie chce współpracować z polską branżą, gdyż musiałaby uwzględniać jej propozycje, postulaty i punkt widzenia.
I pewnie dlatego dawno już odpłynęła na FAR EAST …
Lepiej by podpisali umowę z BookApart, tam chociażpopularne miejsca mają swoje „mini-przewodniki”
Też mi się to nie podoba. Tracimy przez to wpływ. Nie lepiej byłoby nawiązać ścisłe partnerstwo z jakimś polskim bookingiem, choćmy bookapart.com?
Wydaje mi się to lepszym rozwiązaniem.