Ponad 140 mln pasażerów lotniczych w Polsce w 2060 roku. IATA prognozuje dla Polski na zlecenie CPK i PPL

Odbudowa ruchu lotniczego w Polsce po pandemii nastąpi w 2024 roku, natomiast w 2060 roku możemy spodziewać się 142,6 mln pasażerów. IATA sporządziła prognozę rozwoju rynku lotniczego w naszym kraju na zlecenie PPL, w kontekście planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Prognoza IATA to trzy scenariusze dotyczące rozwoju ruchu pasażerskiego w Polsce do 2060 roku. Ten najbardziej optymalny to 154,4 mln pasażerów, umiarkowany – 142,6 mln i a najmniej optymistyczny – 110,5 mln. Spółka CPK zamierza opierać swoje działania na scenariuszu bazowym. Według tego scenariusza do poziomu ruchu sprzed pandemii (blisko 50 mln pasażerów) Polska wróci w 2024 roku. W 2041 roku pasażerów lotniczych w Polsce ma być 100 mln.
CPK ledwo zdąży, by odciążyć Chopina
„Z perspektywy danych o dynamice ruchu lotniczego z roku 2019 decyzja o programie inwestycyjnym CPK została podjęta za późno. Jeszcze przed pandemią realny był scenariusz, że do momentu uruchomienia CPK zabraknie przepustowości na Lotnisku Chopina. Stąd podjęte decyzje m.in. o rozbudowie lotnisk w Warszawie i w Radomiu” – skomentował wiceminister infrastruktury Marcin Horała na konferencji prasowej, prezentującej wyniki prognozy IATA, wykonanej na zlecenie PPL i CPK.
Dane przygotowane przez IATA przewidują też poziom ruchu lotniczego na poszczególnych portach lotniczych. Dla CPK zrzeszenie prognozuje (w scenariuszu bazowym) liczbę 30 mln pasażerów w 2030 roku, 40 mln w 2035 roku, 50 mln w 2044 roku i 60 mln w 2055 roku. Według najbardziej optymistycznego założenia w 2060 roku ma to być do 72 mln, zaś według najgorszego – 48,5 mln.
Tortu lotniczego wystarczy dla różnych lotnisk
Według IATA lotnisko w Krakowie może spodziewać się 13,6 mln pasażerów w 2040 roku i 19,9 mln do 2060 roku, w Katowicach – 8,5 mln w 2040 roku i 12,9 mln w 2060, we Wrocławiu – 6,9 mln w 2040 i 11 mln w 2060, zaś w Gdańsku – 9,6 mln w 2040 i 13,6 mln w 2060 roku.
„CPK nie odbierze ruchu lotniskom regionalnym. Przy prognozowanej dynamice rozwoju naszego rynku tego lotniczego „tortu” wystarczy dla wszystkich” – przekonywał Marcin Horała. „Z prognozy IATA wynika też, że w 2028 roku, gdy uruchomione ma być CPK, lotnisko Chopina będzie już trzeszczało w szwach, osiągając maksimum swojej przepustowości” – dodał.
CPK nie będzie największym lotniskiem w Europie
Koncepcja CPK zakłada osiągnięcie 65 mln przepustowości lotniska do 2060 roku. W pierwszej fazie, po wybudowaniu, port lotniczy ma mieć 40 mln przepustowości. W ciągu trzech lat ma być możliwe zwiększenie jej do poziomu 50 mln pasażerów.
„Nie chcemy prowadzić do sytuacji, w której mamy do czynienia z wąskim gardłem. Jednocześnie, wbrew obiegowym opiniom, nie będzie to największe lotnisko w Europie. W pierwszej fazie jego przepustowość będzie wynosiła mniej niż liczba pasażerów obsłużona w 2-19 roku w Rzymie, Monachium, na londyńskim Gatwick, i tylko więcej niż obsłużono pasażerów na lotnisku w Dublinie, Paryżu (Orly), Wiedniu, Zurychu czy Lizbonie. A nikt mi nie wmówi, że nie jesteśmy większym rynkiem lotniczym niż Irlandia i Portugalia” – powiedział Marcin Horała.
Obsługujmy cargo na CPK zamiast wozić towary za granicę
CPK ma też dać większe możliwości obsługi cargo, choćby z uwagi na możliwość uruchomienia lotów nocnych, co jest niemożliwe w Warszawie. Jak podkreślał wiceminister infrastruktury, Polska w ogóle nie wykorzystuje gospodarczego potencjału lotniczego ruchu cargo.
„Obecnie większość tego ruchu wysyłamy transportem kołowym do zagranicznych lotnisk. Projekt CPK jest również po to, żeby inne kraje przywoziły ten ruch do Polski. Potencjał ruchu cargo, nawet w najbardziej pesymistycznym scenariuszu rozwoju, już uzasadnia powstanie CPK” – powiedział.
Mikołaj Wild, prezes spółki CPK dodał, że „CPK jest planowany nie pod ambicje, lecz popyt możliwy do zaobserwowania w naszym regionie.”
„Prognozy IATA dobitnie pokazują, że mieliśmy rację, idąc tą drogą. Jednocześnie pokazują wielką zmienność na tym rynku i zmuszają nas do podejmowania konkretnych decyzji projektowych. W pierwszym okresie mamy być gotowi na obsłużenie 40 mln pasażerów. Niemal natychmiast będzie możliwa rozbudowa lotniska do przepustowości 50 mln pasażerów. Mamy nadzieję, że prognozy te przyczynią się do urealnienia rozmowy o projekcie CPK i do posługiwania się konkretnymi danymi” – dodał.
Lotnisko z siecią kolejową czy sieć kolejowa z lotniskiem?
Kang Seongsoo, przedstawiciel Doradcy Strategicznego CPK (Incheon), potwierdził, że podczas projektowania lotniska Incheon, Koreańczycy bazowali na długoterminowych prognozach rozwoju rynku lotniczego.
„Jeśli chodzi o przewidywanie ruchu lotniczego, zawsze trzeba brać pod uwagę prognozy długoterminowe. W Incheon trzy razy sporządzaliśmy prognozy ruchu i to co się potem działo, czyli faktyczne liczby pasażerów, nie różniły się znacząco od przewidywanych. Załamania rynku następowały tylko w krótkoterminowym zakresie, gdy mieliśmy do czynienia z kryzysami, np. epidemią świńskiej grypy” – powiedział.
Andrew Gibson, przedstawiciel Integratora Programu CPK z firmy consultingowej Jacobs, powiedział, że „CPK to wyjątkowy projekt.”
„Zasadne jest wręcz pytanie, czy jest to raczej lotnisko z siecią kolejową, czy sieć kolejowa z lotniskiem? To unikalne i bardzo trudne w realizacji założenie multimodalne. Naszym zadaniem jest wyznaczanie priorytetów w jego realizacji, gdyż wiadomo, że projekty o takiej skali napotykają na różnorakie przeszkody i mogą się opóźniać w realizacji.”
„W Polsce powstanie lotnicza brama dla Azji do Europy”. Korea Południowa potwierdza inwestycję w CPK
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty









