Polska Organizacja Turystyczna partnerem Kongresu IMPACT’25

fot. materiały prasowe

Polska Organizacja Turystyczna po raz drugi została partnerem kongresu Impact – platformy wymiany wiedzy między biznesem a nauką w Europie Środkowo-Wschodniej. Tegoroczna edycja wydarzenia odbyła się w Poznaniu i zgromadziła około 6 tys. uczestników. Wśród poruszanych tematów znalazła się również turystyka, przedstawiona jako naturalne rozwinięcie działań w obszarze marketingu sportowego. Za merytoryczne przygotowanie tej ścieżki tematycznej odpowiadała POT.

Centralnym punktem bloku turystycznego był panel dyskusyjny „Polska więcej niż myślisz”, nawiązujący do flagowej kampanii realizowanej wspólnie przez POT i Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wzięli w nim udział: wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys, prezes POT Rafał Szmytke, prezes Polskiego Związku Pływackiego i mistrzyni olimpijska Otylia Jędrzejczak oraz biegacz ekstremalny Tomasz Sobania. Dyskusję poprowadził dziennikarz sportowy Sergiusz Ryczel.

Piotr Borys podkreślił znaczenie sportu jako skutecznego narzędzia budowy marki narodowej:

„Sport i turystyka to naturalne i korzystne dla obu stron połączenie. Pracujemy obecnie nad spójną marką Polska, a kampania Polska więcej niż myślisz jest tego ważnym elementem” – powiedział.

Budżet kampanii wyniósł 55 mln zł. To czyni ją największą w historii kraju pod względem zasięgu w internecie i skali wsparcia ministerialnego.

Z kolei Prezes Rafał Szmytke zwrócił uwagę na przemyślany dobór ambasadorów kampanii, m.in. Katarzyny Niewiadomej i Jeremy’ego Sochana:

„Ich duet przebił się na świecie. Wybory te poprzedziły badania przeprowadzone w większości krajów Europy” – powiedział Szmytke.

Znaczenie turystyki sportowej poparto twardymi danymi. Z danych Expedia Group wynika, że 44 proc. fanów sportu podróżuje za granicę na wydarzenia sportowe, a w grupie wiekowej 16–34 lata odsetek ten wynosi 56 proc. Wydatki na turystykę sportową stanowią obecnie 10 proc. całego rynku turystycznego na świecie, a według prognoz, w niedalekiej przyszłości ich wartość osiągnie 1,3 bln USD

Inspiracje i promocja przez sport

Otylia Jędrzejczak zaprezentowała działania promocyjne Polskiego Związku Pływackiego. W grudniu odbędą się Mistrzostwa Europy w pływaniu w Lublinie – pierwsze tej rangi zawody w Polsce od 13 lat.

„Pomimo krótkiego czasu na przygotowania, realizacja była profesjonalna. Chcemy pokazywać sport jako sposób promocji Polski – kraju, w którym można przeżyć najlepsze chwile życia” – powiedziała Jędrzejczak.

Z kolei Tomasz Sobania podzielił się swoją historią ekstremalnych biegów przez Europę i USA:

„Podczas biegu przez Stany Zjednoczone, gdzie czułem się jak Forrest Gump, dołączali do mnie ludzie. Powstał nawet film, który osiągnął 48 mln wyświetleń i przyniósł wartość reklamową na poziomie 7 mln zł – bez żadnego budżetu promocyjnego” – powiedział.

Sobania zapowiedział również nowy projekt: 50 maratonów w 50 stanach USA w 50 dni. POT był partnerem jego wcześniejszego biegu do Barcelony.

Poznań stawia na MICE

POT współorganizował również panel pt. „Budowanie przewagi konkurencyjnej miast”, poświęcony strategiom pozyskiwania wydarzeń w ramach branży MICE. Moderatorem spotkania był dr Krzysztof Celuch, a wśród prelegentów znaleźli się m.in. Tomasz Kobierski (Grupa MTP), Karin Amstler (Kuoni Tumlare), Gijs Verbeek (EAIE), a także Chao Wang (Viparis). Zaprezentowano także koncepcję Poznań Event Hub – sieci pięciu lokalizacji eventowych, która ma na celu zwiększenie konkurencyjności miasta na rynku spotkań i wydarzeń międzynarodowych.