Polska mizernie zarabia na turystyce przyjazdowej

Raport Word Economic Forum badający konkurencyjność państw świata pod względem atrakcyjności turystycznej miażdży nasze pojęcie o wpływie turystyki przyjazdowej na gospodarkę Polski.
Jak wynika z “Travel and Tourism Competitiveness Report 2017”, turystyka przyjazdowa wcale nie generuje znaczących wpływów do PKB Polski. Co więcej, znaleźliśmy się w gronie pięciu państw, dla których turystyka przyjazdowa ma najmniejsze znaczenie gospodarcze. Na liście tej towarzyszy nam m. In. Korea Południowa, Rosja, Ukraina, Holandia i Luksemburg. Kraje te, razem z Polską, zaliczone zostały do grupy, w której turystyka odpowiada za mniej niż 2 proc. PKB.
Pół tysiąca dolarów od gościa
W przypadku Polski odsetek ten szacuje się na 1,7 proc., czyli na ponad 9,7 mld dolarów. Z szacunków wynika, że każdy z ponad 16,7 mln turystów odwiedzających Polskę wydaje średnio ponad 580 dolarów. Należy podkreślić, że raport ten nie bierze pod uwagę ruchu krajowego, lecz jedynie przyjazdy z zagranicy.
Jeśli chodzi o konkurencyjność turystyczną, Polska podskoczyła o jedno miejsce w stosunku do 2016 i plasuje się obecnie na 46. miejscu w rankingu. (uwzględniono w nim 136 państw). Oceniając konkurencyjność poszczególnych krajów, brano pod uwagę m.in.: bezpieczeństwo, opiekę zdrowotną, zasoby ludzkie i rynek pracy, otwartość, warunki naturalne i środowiskowe, rozwój infrastruktury turystycznej, dziedzictwo kulturalne oraz to, jakim priorytetem jest turystyka dla władz danego kraju.
Dla rządu turystyka nie jest priorytetem
Podobnie jak to było w poprzednich latach, Polska wypada najgorzej właśnie w tej ostatniej kategorii, zajmując 96. miejsce. Z ocen cząstkowych wynika, że pod względem polityki władz i nadania turystyce priorytetu, Polska zajmuje 106. miejsce, a 86. pod względem wydatków z budżetu na turystykę.
Fatalnie oceniono również nasze działania marketingowe w turystyce – pod tym względem Polska zajmuje 105. miejsce.
Nasza terminowość w dostarczaniu kwartalnych / comiesięcznych danych o ruchu turystycznym zasługuje – zdaniem autorów raportu – na 88. miejsce.
POWIĄZANE WPISY
17 marca 2023
Pierwsza na świecie makieta z prawdziwym deszczem w Kolejkowie
Wystawę co dziewięć minut rozświetlają błyskawice, a na mieszkańców makiety spada ulewa.…
0 Komentarzy2 Minuty
16 marca 2023
MROT: dofinansujemy projekty naszych członków. Powstaje Laboratorium Inicjatyw Turystycznych
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna chcąc rozwijać produkty turystyczne na…
0 Komentarzy4 Minuty
14 marca 2023
MROT: 16 marca premiera nowego projektu. Wesprze rozwój produktów i marek turystycznych w regionie
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna chcąc wesprzeć branżę turystyczną…
0 Komentarzy1 Minuty
13 marca 2023
Touroperatorzy na fali po kryzysie? Debata na Forum Promocji Turystycznej we Wrocławiu
Wyjście na prostą po kryzysie czy niepewne jutro – co czeka polskich touroperatorów? To…
0 Komentarzy2 Minuty
9 marca 2023
Na MTT Wrocław wręczono Kryształy Turystyki
Międzynarodowe Targi Turystyki i czasu wolnego przyciągają coraz więcej odwiedzających i…
0 Komentarzy1 Minuty
8 marca 2023
Przyszłość wycieczkowców tematem Pojedynku Ekspertów na Forum Promocji Turystycznej
Przyszłość statków wycieczkowych będzie jednym z ważnych tematów poruszonych w trakcie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 marca 2023
Dolny Śląsk: 2 mln zł na rozwój infrastruktury nad Odrą
Powołany przez Sejmik Dolnośląski Fundusz Odrzański 2023 wesprze dolnośląskie gminy w…
0 Komentarzy4 Minuty
8 marca 2023
Itaka świętuje karnawał w Las Palmas na Gran Canarii
Karnawał na Gran Canarii jest uznawany za wydarzenie roku, a Wielka Parada w Las Palmas…
0 Komentarzy1 Minuty
7 marca 2023
Workshop ALLinTOO: stawiamy na jakość, a nie na ilość
III międzynarodowy workshop turystyczny ALLinTOO zorganizowany wspólnie przez Magazyn…
0 Komentarzy4 Minuty