Holiday Barometer 2023 Polacy nie rezygnują z podróży, a ponad połowa wyda na nie więcej pieniędzy

Pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej i wzrostu cen, aż 3/4 Polaków ma już zaplanowane wakacje na około dwa tygodnie i średnio zamierza wydać 5 490 zł – tak wynika z najnowszego badania Holiday Barometer 2023, przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w 15 krajach na całym świecie. Badanie ukazuje, że Polacy nie rezygnują z podróży i nadal chcą spędzić czas zarówno w kraju, jak i za granicą, mając konkretnie określone plany na tegoroczne wakacje.

Ostatnie lata były wyzwaniem dla branży turystycznej z powodu pandemii Covid-19, ograniczeń z nią związanych, a także wojny i wysokiej inflacji. Jednak najnowsze badania pokazują, że apetyt na podróże wciąż jest silny zarówno w Polsce, jak i za granicą. Ponad 70 proc. Polaków deklaruje radość i podekscytowanie związane z planami podróżniczymi na ten rok. Mimo obaw związanych z inflacją i wysokimi cenami, tylko 3 proc. osób obawia się, że te czynniki wpłyną negatywnie na ich wakacje, a budżet na podróże wzrósł o prawie 20 proc. Polacy dokonali pewnych zmian w swoich planach podróżnych, np. 34 proc. zdecydowało się odwiedzić mniej miejsc, a 36 proc. wybrało tańsze opcje noclegowe, biorąc pod uwagę ekonomiczne aspekty inflacji.

Polacy chcą podróżować

Uczestnicy badania zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 5 490 zł. Jest to aż o 991 zł więcej niż w poprzednim roku. Ponad połowa Polaków przyznała, że ich budżet na letni wyjazd jest większy niż rok temu (52 proc.). Z kolei 21 proc. osób deklaruje, że przeznaczy niższą kwotę na urlop. 25 proc. badanych, którzy przyznali, że w tym roku nie pojadą na wakacje, wskazało na czynniki ekonomiczne. 55 proc. z nich nie może sobie pozwolić na wyjazd, a 40 proc. chce zaoszczędzić pieniądze.

Gdzie spędzimy tegoroczny urlop?

47 proc. Polaków zdecydowało, że w tym roku wakacje spędzi w kraju. Najczęściej wskazywanym kierunkiem było morze (61 proc.) oraz góry (34 proc.). Prawie 40 proc. osób ma już zarezerwowany hotel lub w całości zaplanowaną logistykę wyjazdu. 29 proc. badanych wyjedzie za granicę, ulubionym kierunkiem Polaków w tym roku będą przede wszystkim Włochy (11 proc.), zaraz potem na liście plasują się Hiszpania (9 proc.) i Grecja (9 proc.). Głównym bodźcem do wyboru tych miejsc jest to, że klienci już tam byliś i czują się w nich bezpiecznie (ponad 30 proc.). Kolejną istotną sprawą jest klimat i gwarancja dobrej pogody (26 proc.) oraz rekomendacje rodziny i znajomych (16 proc.). Wpływ na wybór miejsca ma również fakt, że mamy w tym miejscu przyjaciół lub rodzinę, którą możemy odwiedzić (26 proc.).

Jeżeli chodzi o zakwaterowanie, to prawie połowa z badanych zdecyduje się na hotel, 24 proc. spędzi wakacje w domu przyjaciela/rodziny lub w swoim własnym domku letniskowym. 23 proc. wybiera opcję wynajmu domu/apartamentu, a 16 proc. decyduje się na bed&breakfast. W Polsce podróże kamperem nie cieszą się dużą popularnością. Na taką formę wypoczynku wskazało zaledwie 4 proc. ankietowanych.

Czy workation wciąż jest alternatywą dla Polaków?

W okresie pandemii mocno rozwinęła się praca zdalna. Wraz z nią wykształciło się nowe określenie – workation, czyli praca połączona z wakacjami. Jakie zdanie mają na ten temat Polacy? Zdecydowana większość dba o balans pomiędzy pracą a wypoczynkiem. Prawie 80 proc. badanych wskazało, że nie skorzysta z tzw. workation, tylko w pełni będzie cieszyło się urlopem. Połowa z tych, którzy się na to zdecydują, zostanie w Polsce, ale spędzi ten czas u znajomego, rodziny albo w swoim domu wakacyjnym. Część z tych, którzy planują workation za granicą, spędzi tam najpierw urlop, a później zostanie, aby pracować (28 proc.).

Czy Polacy wykupują ubezpieczenie turystyczne?

Ponad połowa Polaków (56 proc.) deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego na kolejną podróż. Najważniejszym czynnikiem, na który zwracają uwagę podczas wyboru polisy turystycznej, jest przystępna cena (36 proc.). Pod uwagę biorą również kompleksową gamę oferowanych produktów i usług (15 proc.) i reputację towarzystwa ubezpieczeniowego (13 proc.). Badani wskazali, że ubezpieczenie na wyjazd najczęściej kupują bezpośrednio od firmy ubezpieczeniowej (30 proc.) oraz w biurze podróży (23 proc.). Część z nich korzysta z usług brokera ubezpieczeniowego (16 proc.). Z kolei 13 proc. decyduje się na zakup polisy online lub bezpośrednio w firmie assistance. Według badanych dobra polisa turystyczna powinna zawierać takie świadczenia jak: zwrot kosztów opieki medycznej i szpitalnej w nagłych wypadkach (79 proc.), ochronę bagażu i rzeczy osobistych (74 proc.), OC (74 proc.), opóźnienie lub anulowanie wyjazdu (66 proc.), telekonsultacje z lekarzem (63 proc.).

Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie od 20 marca do 7 kwietnia 2023 roku we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii i Malezji. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 15 tys. osób, w tym tysiąc Polaków.