Holiday Barometer 2023 Polacy nie rezygnują z podróży, a ponad połowa wyda na nie więcej pieniędzy
Pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej i wzrostu cen, aż 3/4 Polaków ma już zaplanowane wakacje na około dwa tygodnie i średnio zamierza wydać 5 490 zł – tak wynika z najnowszego badania Holiday Barometer 2023, przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w 15 krajach na całym świecie. Badanie ukazuje, że Polacy nie rezygnują z podróży i nadal chcą spędzić czas zarówno w kraju, jak i za granicą, mając konkretnie określone plany na tegoroczne wakacje.
Ostatnie lata były wyzwaniem dla branży turystycznej z powodu pandemii Covid-19, ograniczeń z nią związanych, a także wojny i wysokiej inflacji. Jednak najnowsze badania pokazują, że apetyt na podróże wciąż jest silny zarówno w Polsce, jak i za granicą. Ponad 70 proc. Polaków deklaruje radość i podekscytowanie związane z planami podróżniczymi na ten rok. Mimo obaw związanych z inflacją i wysokimi cenami, tylko 3 proc. osób obawia się, że te czynniki wpłyną negatywnie na ich wakacje, a budżet na podróże wzrósł o prawie 20 proc. Polacy dokonali pewnych zmian w swoich planach podróżnych, np. 34 proc. zdecydowało się odwiedzić mniej miejsc, a 36 proc. wybrało tańsze opcje noclegowe, biorąc pod uwagę ekonomiczne aspekty inflacji.
Polacy chcą podróżować
Uczestnicy badania zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 5 490 zł. Jest to aż o 991 zł więcej niż w poprzednim roku. Ponad połowa Polaków przyznała, że ich budżet na letni wyjazd jest większy niż rok temu (52 proc.). Z kolei 21 proc. osób deklaruje, że przeznaczy niższą kwotę na urlop. 25 proc. badanych, którzy przyznali, że w tym roku nie pojadą na wakacje, wskazało na czynniki ekonomiczne. 55 proc. z nich nie może sobie pozwolić na wyjazd, a 40 proc. chce zaoszczędzić pieniądze.
Gdzie spędzimy tegoroczny urlop?
47 proc. Polaków zdecydowało, że w tym roku wakacje spędzi w kraju. Najczęściej wskazywanym kierunkiem było morze (61 proc.) oraz góry (34 proc.). Prawie 40 proc. osób ma już zarezerwowany hotel lub w całości zaplanowaną logistykę wyjazdu. 29 proc. badanych wyjedzie za granicę, ulubionym kierunkiem Polaków w tym roku będą przede wszystkim Włochy (11 proc.), zaraz potem na liście plasują się Hiszpania (9 proc.) i Grecja (9 proc.). Głównym bodźcem do wyboru tych miejsc jest to, że klienci już tam byliś i czują się w nich bezpiecznie (ponad 30 proc.). Kolejną istotną sprawą jest klimat i gwarancja dobrej pogody (26 proc.) oraz rekomendacje rodziny i znajomych (16 proc.). Wpływ na wybór miejsca ma również fakt, że mamy w tym miejscu przyjaciół lub rodzinę, którą możemy odwiedzić (26 proc.).
Jeżeli chodzi o zakwaterowanie, to prawie połowa z badanych zdecyduje się na hotel, 24 proc. spędzi wakacje w domu przyjaciela/rodziny lub w swoim własnym domku letniskowym. 23 proc. wybiera opcję wynajmu domu/apartamentu, a 16 proc. decyduje się na bed&breakfast. W Polsce podróże kamperem nie cieszą się dużą popularnością. Na taką formę wypoczynku wskazało zaledwie 4 proc. ankietowanych.
Czy workation wciąż jest alternatywą dla Polaków?
W okresie pandemii mocno rozwinęła się praca zdalna. Wraz z nią wykształciło się nowe określenie – workation, czyli praca połączona z wakacjami. Jakie zdanie mają na ten temat Polacy? Zdecydowana większość dba o balans pomiędzy pracą a wypoczynkiem. Prawie 80 proc. badanych wskazało, że nie skorzysta z tzw. workation, tylko w pełni będzie cieszyło się urlopem. Połowa z tych, którzy się na to zdecydują, zostanie w Polsce, ale spędzi ten czas u znajomego, rodziny albo w swoim domu wakacyjnym. Część z tych, którzy planują workation za granicą, spędzi tam najpierw urlop, a później zostanie, aby pracować (28 proc.).
Czy Polacy wykupują ubezpieczenie turystyczne?
Ponad połowa Polaków (56 proc.) deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego na kolejną podróż. Najważniejszym czynnikiem, na który zwracają uwagę podczas wyboru polisy turystycznej, jest przystępna cena (36 proc.). Pod uwagę biorą również kompleksową gamę oferowanych produktów i usług (15 proc.) i reputację towarzystwa ubezpieczeniowego (13 proc.). Badani wskazali, że ubezpieczenie na wyjazd najczęściej kupują bezpośrednio od firmy ubezpieczeniowej (30 proc.) oraz w biurze podróży (23 proc.). Część z nich korzysta z usług brokera ubezpieczeniowego (16 proc.). Z kolei 13 proc. decyduje się na zakup polisy online lub bezpośrednio w firmie assistance. Według badanych dobra polisa turystyczna powinna zawierać takie świadczenia jak: zwrot kosztów opieki medycznej i szpitalnej w nagłych wypadkach (79 proc.), ochronę bagażu i rzeczy osobistych (74 proc.), OC (74 proc.), opóźnienie lub anulowanie wyjazdu (66 proc.), telekonsultacje z lekarzem (63 proc.).
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie od 20 marca do 7 kwietnia 2023 roku we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii i Malezji. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 15 tys. osób, w tym tysiąc Polaków.
POWIĄZANE WPISY
16 kwietnia 2024
Michelin wprowadza Litwę do swojego przewodnika
Michelin ogłasza dodanie Litwy do swojego przewodnika, uzupełniając w nim tym samym…
0 Komentarzy3 Minuty
13 kwietnia 2024
Prawdziwie włoskie wakacje w regionie Emilia-Romania
Polacy z roku na rok coraz bardziej doceniają Emilię-Romanię jako kierunek wypoczynku.…
0 Komentarzy4 Minuty
10 kwietnia 2024
Mistrzostwa Europy 2024 w Niemczech – nowe możliwości dla turystyki przyjazdowej
Od 14 czerwca Niemcy skupią się przede wszystkim na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej…
0 Komentarzy4 Minuty
8 kwietnia 2024
Wenecja wprowadza opłaty za wstęp do miasta
Od 25 kwietnia 2024 roku Wenecja wprowadza pilotażowo opłaty za wstęp do najstarszej…
0 Komentarzy4 Minuty
4 kwietnia 2024
Grecja ogłasza program Rodos Week dla osób poszkodowanych przez pożary na Rodos
Ministerstwo Turystyki Grecji uruchomiło program „Rodos Week”, który zapewnia darmowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 kwietnia 2024
Litwa: liczba turystów z Polski stale rośnie
O działaniach marketingowych Litwy, planach dotyczących rozwoju sektora turystycznego,…
0 Komentarzy7 Minuty
2 kwietnia 2024
Chorwacja: żeglarskie królestwo Adriatyku
Adriatyk, jedno z najspokojniejszych i najbardziej przejrzystych mórz w basenie Morza…
0 Komentarzy7 Minuty
27 marca 2024
Rekordowa liczba gości w Lipsku. 3,8 mln noclegów w 2023 roku
Według danych Saksońskiego Urzędu Statystycznego, Lipsk odnotował 1 979 968 przyjazdów i…
0 Komentarzy4 Minuty
25 marca 2024
Drezno i Kraina Łaby: 5,5 mln noclegów i 2,5 mln przyjazdów w 2023 roku
W roku 2023 Drezno i Kraina Łaby odnotowały rekordowe wyniki – 5,5 mln noclegów i…
0 Komentarzy2 Minuty