Polacy chcą podróżować. Dwa razy więcej rezerwacji hoteli w Black Week
Za nami tegoroczne święto wyprzedaży, czyli Black Week, będące okazją do tańszych zakupów. Jak czarny tydzień wyglądał w krajowej turystyce? Jakie kierunki cieszyły się największym powodzeniem? Ile Polacy zdecydowali się wydać na podróże? Na pytania odpowiedzieli eksperci portalu Travelist.pl, którzy przeanalizowali ubiegłotygodniowe transakcje użytkowników. Było ich ponad dwa razy więcej niż chociażby w tygodniu tzw. długiego weekendu.
Bałtyk najczęściej wybierany przez kupujących
Mimo zbliżającej się zimy, która kojarzy nam się raczej z południem Polski, najczęstszym wyborem Polaków w trakcie tegorocznego Black Week okazał się Bałtyk. Nadmorskie miejscowości wybrało blisko 50 proc. użytkowników portalu dokonujących rezerwacji w tym okresie. Najpopularniejszy był niezmiennie położony na Pomorzu Zachodnim Kołobrzeg. Wśród TOP 5 nadmorskich kierunków znalazły się także Gdańsk, Mrzeżyno, Ustka oraz Mielno.
Kupujący stawiali najczęściej na pobyty 3 lub 4-dniowe, niemniej jednak dość często rezerwowano także wizyty dłuższe – 5-dniowe. Black Week okazał się okazją do zakupów noclegów w hotelach 4-gwiazdkowych. Tych transakcji nad Bałtykiem było bowiem najwięcej. Średnie koszty zakwaterowania z wyżywieniem w tego typu miejscach utrzymywały się odpowiednio na poziomie ok. 355 zł za pokój w hotelu 4-gwiazdkowym i ok. 470 zł za pokój w obiekcie 5-gwiazdkowym.
Góry mniej popularne. Króluje Dolny Śląsk
W trakcie Black Week ok. 18 proc. użytkowników portalu zdecydowało się za zakup pobytu w górskich miejscowościach. Zaskoczeniem jednak jest to, że królował tutaj zdecydowanie Dolny Śląsk, a w TOP 5 zabrakło chociażby Zakopanego. Faworytem okazała się Szklarska Poręba, która słynie ze swoich niezwykłych warunków klimatycznych porównywalnych do tych, jakie panują w alpejskich miejscowościach. Zainteresowaniem kupujących cieszył się także Karpacz, położony u podnóża najbardziej majestatycznego szczytu w Karkonoszach – Śnieżki, jak również zlokalizowane u stóp Gór Stołowych uzdrowisko Polanica-Zdrój. Wśród najczęściej wybieranych górskich kierunków pojawiły się także Świeradów-Zdrój i Sienna, w których znajdziemy popularne ośrodki narciarskie.
W górach najwięcej rezerwacji dokonano na pobyty 3-dniowe, a wśród wybieranych obiektów dominowały te 3- i 4-gwiazdkowe. Warto zwrócić uwagę również na średnie koszty zakwaterowania, które okazały się wyższe niż nad morzem. Cena jednego noclegu z wyżywieniem w hotelu 3-gwiazdkowym wynosiła średnio ok. 365 zł, a w 4-gwiazdkowym ok. 570 zł. Ci, którzy wybierali obiekty 5-gwiazdkowe, musieli liczyć się z wydatkiem ok. 685 zł za dobę.
Toruń królem city breaków
Święto wyprzedaży zachęciło Polaków również do zakupu tzw. city breaków, czyli krótkich – najczęściej weekendowych – wypadów do atrakcyjnych turystycznie miast. Niemniej jednak tych było niewiele ponad 9 proc. Najpopularniejsze okazało się tutaj miasto Mikołaja Kopernika, czyli Toruń. Podobnie jak podczas długiego weekendu listopadowego, kupujący chętnie wybierali także pobyt w niewielkim, ale niezwykle urokliwym mieście województwa lubelskiego – Kazimierzu Dolnym. Nie zabrakło oczywiście klasyków. Podium TOP 5 zamykają Kraków, Warszawa oraz Wrocław.
Blisko 18 proc. użytkowników w trakcie Black Week zdecydowało się także na zakup pobytów w mniej popularnych turystycznie regionach Polski, w obiektach niebędących hotelami.
Stałe ceny nawet poza sezonem
Black Week ponownie pokazał, że Polacy z optymizmem podchodzą do przedświątecznego sezonu zniżek. Dotyczy to nie tylko branży odzieżowej, kosmetycznej, elektronicznej, ale również turystycznej.
„Tegoroczne ceny w turystyce są rekordowo wysokie i co kluczowe, utrzymują się na stałym poziomie – nawet poza sezonem. Nie zmieniały się chociażby z lata na jesień, tak jak w ubiegłych latach, co widać między innymi w odniesieniu do miejscowości nadmorskich. Black Week był dobrą okazją do bookingów w naprawdę korzystnych cenach, a co za tym idzie, realnych oszczędności, które inflację cen noclegów pozwoliły w pewien sposób zneutralizować” – mówi Tomasz Piszczako, CEO Travelist. Jak dodaje – „Polacy bez wątpienia czekali na Black Friday i Black Week, co potwierdzają analizowane przez nas dane. W ciągu ostatniego tygodnia kupujący dokonali ponad dwa razy więcej rezerwacji niż w poprzednich tygodniach listopada czy października, z czego prawie połowa kupiła nocleg nad Bałtykiem”.
Spadki cen skłaniały do wyboru miejsc o podwyższonych standardach, w tym w szczególności w nadmorskich hotelach 4-gwiazdkowych oraz obiektach ze strefami wellness & SPA.
Największym zainteresowaniem w Black Week cieszyły się najbliższe, grudniowe terminy (28 proc. wszystkich rezerwacji), a także wiosna (23 proc). 10 proc. rezerwacji obejmowało listopad, mimo iż miesiąc ten dobiega już końca.
POWIĄZANE WPISY
9 lipca 2025
Kiwi.com: Lotnisko w Krakowie liderem wśród zagranicznych turystów odwiedzających Polskę
Z danych Kiwi.com wynika, że w sezonie letnim 2025 roku krakowskie lotnisko stało się…
0 Komentarzy4 Minuty
9 lipca 2025
Gniezno: Widowisko „Milenium Koronacji Bolesława Chrobrego” przyciągnie 12 tys. widzów
W sierpniu 2025 roku odbędzie w Gnieźnie plenerowe widowisko historyczno-teatralne…
0 Komentarzy1 Minuty
9 lipca 2025
Delegacja z dziećmi? Coraz częstszy scenariusz pracujących rodziców
Z najnowszego badania przeprowadzonego przez agencję SW Research na zlecenie Leonardo…
0 Komentarzy3 Minuty
9 lipca 2025
ESPT zaprasza na webinar z Departamentem Konsularnym MSZ
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych (ESPT) zaprasza przedstawicieli…
0 Komentarzy1 Minuty
8 lipca 2025
Otwarto nowy hotel w centrum Krakowa: TRIBE Krakow Old Town
Ogłoszono otwarcie hotelu TRIBE Krakow Old Town przy ul. Worcella, w bezpośrednim…
0 Komentarzy3 Minuty
7 lipca 2025
Compensa: Polacy coraz częściej planują urlop poza latem
Rozpoczęły się letnie wakacje. Choć tradycyjnie kojarzą się z urlopem, rośnie liczba…
0 Komentarzy4 Minuty
7 lipca 2025
Wizz Air wspiera szkolenie astronautów z Polski i Węgier
Linia lotnicza Wizz Air uczestniczyła w przygotowaniach astronautów z Polski i Węgier do…
0 Komentarzy1 Minuty
7 lipca 2025
Wizz Air wprowadza nowy slogan marki – „Let’s WIZZ”
Wizz Air ogłosił wprowadzenie nowego sloganu marki – „Let’s WIZZ”. Zmiana stanowi element…
0 Komentarzy1 Minuty
4 lipca 2025
PPL podsumowują 2024 rok: blisko 1,7 mld zł przychodu
Polskie Porty Lotnicze (PPL) zakończyły 2024 rok z przychodami na poziomie 1,626 mld zł,…
0 Komentarzy2 Minuty